Visste du dette om enebarn?

Syn=)

22/10-13<3
Oktobermirakler 2013
VIP
Novemberlykke 2015
"Man må ikke ha søsken for å være lykkelige. Det er mange fordeler med å være enebarn også. Toni Falbo, psykologiprofessor ved University of Texas, sier at enebarn oftere har høyere utdannelse og når lenger i karrieren enn de med søsken."

"En studie på 3000 high school-elever viste at enebarn ofte har høyere selvtillit enn barn med søsken."

Hadde du trodd dette eller mener du studiene er vås?

Tror ikke noen tror at enebarn er deprimerte og triste mennesker :p
Tror bare det at alle har godt av søsken, og at det er flere fordeler ved å ha søsken.
Men selvfølgelig kan alle enebarn ha gode , minnerike og lykkelig liv de også :p

Kommer an på hver og ens personlighet, forutsetninger og ikke minst, foreldre/familie og venner.

Det samme gjelder de eldste i søskenflokken, spesielt om det er noen år i mellom. Å være enebarn flere år som liten legger det samme grunnlaget. Det er jo helt logisk å tenke at jo mer tid og ressurser foreldrene har til å følge opp barnet, jo bedre.

Jeg synes det å måle lykke i karriere ol er på tryne. At barna har foreldre som støtter og følger de tett og godt gjennom oppveksten, ja.

Jeg tror vi mennesker generelt er så ulike at det er vanskelig å si noe bastant. Men det er klart at oppfølging har mye å si.
Men, jeg kjenner både enebarn som er enslige og på sosialstønad og enebarn som er i gang med doktorgrad og lever gode liv med familie, så variasjoner finnes uansett hva forskning sier :)

Tror ikke noen tror at enebarn er deprimerte og triste mennesker :p
Tror bare det at alle har godt av søsken, og at det er flere fordeler ved å ha søsken.
Men selvfølgelig kan alle enebarn ha gode , minnerike og lykkelig liv de også :p
Ikke nødvendigvis flere fordeler md søsken nei

Vås. Jeg tror at alt er som man gjør det til. Ulemper med å ha både flere og ingen søsken.

Mye av forklaringen på at enebarn "vinner" i utdanning, karriere og selvtillit er vel at foreldrenes deres ofte er mer opptatt av akkurat de tingene: Den erketypiske karrierekvinnen får ett barn som også blir opptatt av karriere. Den erketypiske sahm, får flere barn og er mindre opptatt av karriere.

Mye av forklaringen på at enebarn "vinner" i utdanning, karriere og selvtillit er vel at foreldrenes deres ofte er mer opptatt av akkurat de tingene: Den erketypiske karrierekvinnen får ett barn som også blir opptatt av karriere. Den erketypiske sahm, får flere barn og er mindre opptatt av karriere.
Ja du har nok et poeng der.

Jeg tror heller at det er enkelte grupper som drar opp statistikken her..
Altså. Bortskjemte drittunger har fort høy selvtillit (og disse har jeg inntrykk av at man finner oftere hos enebarn enn hos søsken); men jeg ville heller hatt et barn med selvtilliten på middels enn en utakknemlig pøbel..

Jeg tror også det at mange av dem som er enebarn ofte har en spesiell type foreldre, som gjør at de ønsker (eller "må") ta høyere utdanning...

Jeg er med andre ord kritisk til studien, da jeg tror det er mange faktorer som er viktigere - ikke bare det faktumet at de er enebarn.

Ikke at jeg tror at alle uten søsken er ulykkelige altså. Men denne studien tror jeg er vås. Man har på en måte spurt på feil måte, og brukt resultatene slik at de passet best sin mening..

Det finnes også undersøkelser som har funnet sammenheng mellom antall drap og antall spiste is iløpet av året. Haha, så man skal være forsiktig med å tro blindt på alt forskningen sier om slike "små undersøkelser" av et lite utvalg mennesker...

Back
Topp