visste dere dette?om Gløgg

summerbaby

Elsker forumet
at man kan få kobberforgiftning hvis man koker gløgg i en kjele som blir brukt mye til vannkoking? (eller en kobberkjele) [8|]Det visste ikke jeg.Har jeg aldri hørt heller[&:] oæææ

ORIGINAL: MOVED: suzanne

Jeg har hørt det en gang, men bet meg ikke merke i det.
Jeg tror du skal drikke ganske mange liter før du får noe forgifting av det!

nei det er det man ikke skal...kobberet sitter eiret fast i kjelen av vannet, og når man da koker sure ting, som gløgg, med en PH verdi på 3, som gløgg er, så løsner altså dette kobberet opp. og det fungerer som brekningsmiddel.
Man får brekninger og spyr etter ca. 10 minutter etter inntak[&:]

Er farlig først etter stooore mengder

ORIGINAL: MorraTeFreja

Nå er jeg veldig forsiktig med å KOKE gløgg da.........den livsviktige alkoholen forsvinner jo..[;)][:D]

du ass...

ORIGINAL: MorraTeFreja

Nå er jeg veldig forsiktig med å KOKE gløgg da.........den livsviktige alkoholen forsvinner jo..[;)][:D]

ORIGINAL: MOVED: suzanne

Gløgg skal aldri koke heller.....

nei det er nå bare ett utrykk man bruker om gløgg. iallefall her oppe[:)]

Jeg koker opp vann i vannkoker jeg, og heller i koppen, og blander i gløggmixen som om det var saft... (jeg er lat)

Men det gjelder vel bare om det er kobberør i huset eller?

ORIGINAL: hissigproppen FLODE

Jeg koker opp vann i vannkoker jeg, og heller i koppen, og blander i gløggmixen som om det var saft... (jeg er lat)

De sier at man ikke skal koke gløgg i vannkoker[&:]

ORIGINAL: summerbaby

ORIGINAL: hissigproppen FLODE

De sier at man ikke skal koke gløgg i vannkoker[&:]

men jeg koker jo bare vannet... Er ikke det greit heller?

Drikker bare en kopp innimellom, så blir jo ikke så mye akkurat...

Jeg har drukket ganske mye gløgg i min tid, men har aldri blitt dårlig av det[8|] Og har heller aldri kokt den[;)] 

Men kobber kjeler brukes jo rimelig sjelden også da... Jeg har hvertfall ikke sett de i bruk siden jeg var LITA.

Back
Topp