Visste dere dette om Dentinox?

Pirill

Betatt av forumet
Statens legemiddelverk mener bruken av Dentinox bør begrenses på grunn av det lokalbedøvende stoffet kan føre til methemoglobinemi.

Hva er methemoglobinemi?

Methemoglobinemi er en tilstand som fører til at det fraktes for lite oksygen rundt i kroppen med blodet. Symptomer kan være blekhet, grå- eller blåfarget hud, lepper eller negler, kortpustethet, tretthet, forvirring, hodepine, svimmelhet og rask hjerterytme.  Denne tilstanden kan være medfødt eller utløses ved eksponering for enkelte stoffer.  Spedbarn er mer følsomme enn voksne ovenfor stoffer som kan føre til methemoglobinemi. De aller fleste tilfeller av methemoglobinemi er milde og behandling er ikke nødvendig.

http://www.legemiddelverket.no/templates/InterPage____83106.aspx            

Ja har lest det en gang før..

Jepp.

Hørte noe om det etter at vi kjøpte en flaske. Tror jeg brukte det to ganger før jeg fant ut at han ikke var plaget av tannfrembrudd (håper to-års jekslene kommer like greit som de andre).

Er mange som bruker dentinox litt vel mye, selv om ungen har fått alle tennene. Lest om de som bruker det for at ungene skal sove bedre på natten.

Oida... Jeg kjøpte en flaske i dag, men har ikke brukt den ennå...
Nå ble jeg skeptisk til å bruke den... Virker som om den ene fortanna er på vei ut nå, ser noe hvitt...
Får bare vente og se om det blir absolutt nødvendig...

her hjalp d isje en pøkk me dentinox så den blei kasta i båset itte å prøvd noen få ganger hehe bortkasta penger for vår del :P

Ja, det visste jeg, og kommer til å bruke det på neste unge også.

ja
her så fikk jeg klar beskjed fra både lege og hs at de ikke anbefalte dentinox til barn lenger
men ser enda at en del mødre bruker det alikevel selv om det har vært advarsler om det, Enkelte sier at det er snakk om så små mengder at det ikke har noe invirkning,men jeg valgte å ikke bruke det siden både lege og hs her sa det samme

Nei, visste det ikke når vi brukte det. Brukte det i et par mnd tror jeg, når de to første tennene kom. Har ikke fått flere, så har ikke hatt bruk for det heller ;)

Hos oss fungerte det uansett ikke noe særlig, så det ble ikke brukt.

Back
Topp