Visste dere dette? Ang. overtid

Hestejenta

Forumet er livet
Dette er nytt siden jeg fødte siste gang og jippi sier jeg!
Alle gravide skal sjekkes på sykehus senest da 7. :-)

http://www.babyverden.no/Gravid/Kontroller/Overtid-Alle-skal-sjekkes-pa-sykehus-senest-dag-sju/

Jeg tenker ikke i forhold til at det er tungt for meg å gå gravid på overtid, men i forhold til barnet, jeg synes jeg har lest alt for mange ganger at det har gått galt med barna når mor har gått rundt 14 dager på overtid, jeg hadde rett og slett fryktet for mitt barns liv.
 
Ja, Trheim var vel én av to byer som praktiserte dette i 2009 når jeg gikk gravid sist. Husker jeg var overlykkelig for det! Nå endte jeg opp med å få 4 dager på overtid så det ble aldri noe tema for meg, men husker ei på forumet mitt gikk over ei uke over før hun ble satt igang! Husker ikke helt om hun ble satt igang eller om fødselen startet selv, men husker at de ikke helt fulgte det som var sagt, altså at alle var lovet igangsetting en uker over.. Håper inderlig at de følger prosedyrene mer nå når det tydeligvis er blitt vanlig praksis over hele landet.
Jeg tenker akkurat som deg, syns det er skummelt for barnets del og gå lenge over. Det MÅ jo bli trangt der inne etterhvert...
 
SÅ bra at de har gjort noe med det :) Jeg fødte en uke før termin sist og trengte da ikke å tenke på dette. Satser på at det blir sånn denne gangen og :)
 
Men om man skal sjekkes 7 dager over termin så betyr det vel ikke nødvendigvis at man blir satt i gang da..? 

Ble satt i gang forrige gang, og det var en langsom prosess (tok 3 døgn).. håper (selv om jeg har mine tvil) på en naturlig start på denne fødselen.. 
 


blåkanin skrev:
Men om man skal sjekkes 7 dager over termin så betyr det vel ikke nødvendigvis at man blir satt i gang da..? 

Ble satt i gang forrige gang, og det var en langsom prosess (tok 3 døgn).. håper (selv om jeg har mine tvil) på en naturlig start på denne fødselen.. 


Nei, det står ikke det. Men at man blir sjekket på sykehus etter 7 dager mot 14 (?) før er jo veldig oppløftende. 
Med førstemann ble jeg satt igang og det var ingen behagelig opplevelse, så sånn sett er det ikke noe jeg ønsker igjen.
Med andremann, fikk jordmor meg inn på kontroll på sykehuset dag 8 på overtid, da tok legen og "tøyde" livmorhalsen  og dagen etter gikk jeg naturlig i fødsel, fødte da dag 10 på overtid. 
Så jeg håper det er noe slikt de kan gjøre prøve å "trigge" fødselen lissom, kontrollere hvor stort barnet er etc.

 
Off ja, det samme har jeg inntrykk av. Selvom det går jo bra også. Men jeg er hvertfall glad for at jeg ikke kan gå overtid uansett, pga diabetesen. Så jeg blir satt i gang noen dager før termin om jeg ikke føder før.
 
Kontroll betyr vel ikke det samme som igangsettelse..
Mener bestemt at jm sa når jeg var på ul for noen uker siden at jeg ville få innkallelse til overtidskontroll 12 dager etter termin

                                                                                                                                             

*Måtte sjekke ultralydarket mitt, og der står det innkallelse til kontroll 12 dager etter termin.
Må spørre på sykehuset når jeg skal på ord.ul
 
jeg har alltid sagt at det ikke skulle vært lov og nå gjør de endelig noe med det! jeg er en person som lett hadde troppet opp på kk og krevd å bli satt i gang viss jeg hadde vært en dag over en uke over, altså 8 dager på overtid. 
 

Jeg har gått over med alle tre, og regner med at det kommer til å skje denne gangen også. Jeg har stort bekken, så babyen fester seg ikke, og det trykket som skal komme innen fra, kommer ikke, og det tar sin tid. Jeg har blitt satt i gang med begge de to yngste, og har bare positive erfaringer med det heldigvis. 

Med minste så løy jeg til legen, og ble satt i gang.... Gjør det glatt igjen. Spesielt siden jeg har blitt det før, og det har gått så fint. 

 
MEN gjelder dette ALLE sykehus, eller bare slik som før. alle praktiserer ulikt...
 
Har vært sånn på sykehuset jeg har valgt hele tiden, og det er jeg glad for. Bra resten kommer etter;-)
 


liseann skrev:
MEN gjelder dette ALLE sykehus, eller bare slik som før. alle praktiserer ulikt...


Det gjelder ALLE sykehus ja, det er en anbefaling fra Helsedirektoratet, for at alle fødende i Norge skal få likt tilbud.

Gravide har de siste årene opplevd stor forvirring om overtid og igangsetting. Det blir det slutt på nå. Alle på overtid skal undersøkes senest sju dager over termin.


Anbefalinger

Helsedirektoratets anbefalinger til praksis ved overtidighet, i påvente av reviderte nasjonale retningslinjer for svangerskapsomsorgen:

  • Overtid defineres som graviditet > 294 dager (= WHO definisjon).
  • Alle gravide får tilbud om uke 41-kontroll i spesialisthelsetjenesten 7 dager over termin, eller nærmeste virkedag som er praktisk gjennomførbar for kvinnen og tjenesten
  • Ved dette tidspunkt gjøres en klinisk vurdering med blant annet ultralydundersøkelse (inkluderer føtometri og estimering av fostervannsmengde) og CTG-undersøkelse, vanlig svangerskapskontroll, og eventuelt vaginal undersøkelse og hinneløsning
  • I forbindelse med undersøkelsen bør kvinnene informeres om når hun bør forløses så sant fødselen ikke kommer i gang spontant. Kvinnens ønsker vektlegges i den totale vurderingen. Legen tar den endelige beslutningen om induksjon.
  • Det tilstrebes at alle induksjoner bør være påbegynt senest på dag 294
  • Kvinnen bør anbefales induksjon fremfor ekspektans etter uke 41-kontrollen ved:
    • Ultralydestimert fosterstørrelse < 10 percentilen eller vekstavvik mer enn minus 14 %
    • Redusert fostervannsmengde (AFI < 5 cm eller dypeste lomme < 2 cm)
    • Mors alder >35 år
    • Pregravid BMI > 25
    • TUL mer enn 14 dager senere enn en ”antatt” sikker termin Naegele
 
Men da stemmer jo det som står i mine papirer fra KK her - at man kan gå 12 dager før en evt induksjon - og så får man en kontroll 7 dager over termin..

Skal spørre på ul jeg.. står jo at det er en anbefaling i påvente av retningslinjer.. Kjenner jeg Haukeland rett, så gjør de ikke noenting før de MÅ..
 
Haukeland er jo drøye da, så jeg tviler på at de bryr seg om anbefalinger
 
Haukeland er vel ikke kjent for å gi etter for å starte fødsler før de må.. med mindre det er noen medisinske grunner for det..
 
Svigerinna mi går på overtid nå faktisk.
Hun var på kontroll på Haukeland på dag 7, men ble bare sendt hjem igjen. Så skal hun tilbake når hun er 14 dager over dersom det ikkje skjer noe til da....
 
poenget er jo at man er sikret kontroll hos spesialist maks 7 dager på overtid, for det har ikke vært felles retningslinjer på dette tidligere. Jeg fikk ikke tilbud om dette før 10 dager over påkk Haukeland sist. jm sa nå at på ahus setter de nå i gang 10 dager på overtid om ingenting har skjedd:)
 
Dette stemmer da altså IKKE!
Vi har vært på ul i dag og fikk beskjed om at jeg ble tatt inn til overtidsvurdering 9!! dager etter termin. Dette var praksisen til Sørlandet sykehus...

hmrf.. :\
 
Back
Topp