Visste dere at man kan få slag av migreneanfall?

Tøsa!

Gift med forumet
Altså hjerneinfarkt.
Jeg kjenner en som fikk det.
Blodårene trekker jo seg sammen under migreneanfall, ergo for lite oksygen til hjernen (er jo det som er årsaken til slag).
Hun fikk altså det pga migrene, men har gått veldig bra med henne da.

En gang på barneskolen fikk jeg et "anfall". Hadde migrene med aura, et skikkelig kraftig anfall.
Plutselig datt jeg helt bort, jeg satt oppreist, men ingen fikk kontakt med meg.
Poff, så var jeg våken igjen. Huska ingenting, var bare ekstremt trøtt.
Tenker at det kan være pga oksygenmangel i hjernen da, en form for drypp for å sammenligne.
Da får man jo ikke varige men. Legen visste ikke hva det var, men var jo bare på legesenteretm, og de har jo liten peiling på neurologi. Noe jeg har tenkt på i ettertid.

Jepp, det visste jeg. Derfor man ikke skal ta p-piller bl.a. om man har migrene med aura, da blir det enda større sjangs for å få slag :/ Syns det er veldig skummelt at mange leger ikke vet det og gir p-piller til jenter med migrene...

kariannemor skrev:
Jepp, det visste jeg. Derfor man ikke skal ta p-piller bl.a. om man har migrene med aura, da blir det enda større sjangs for å få slag :/ Syns det er veldig skummelt at mange leger ikke vet det og gir p-piller til jenter med migrene...

Jeg fikk det.
Gikk ikke på de så lenge da, men uansett, det burde vært bedre opplyst om det.
Dette er lenge siden da, vet ikke hvor mye de visste om det da.

Forundrer meg ikke! Det er jo egentlig ganske logisk når man vet det. 

Husker jeg hadde hatt et tre dager langt anfall på videregående, og første dagen tilbake igjen på skolen besvimte jeg i gangen. Foran lærerværelset. Flere lærere hadde skritta over meg, for de trodde jeg lå å sov... Måtte holde sengen noen dager etterpå husker jeg. 

Men hvis man ser på symptomene til et TIA-anfall (drypp), så er jo det kliss likt aura.
TIA er jo når oksygentilførselen til hjernen opphører for en liten stund, men gåt tilbake til normalen igjen, i motsetning til slag hvor den ikke går tilbake til normalen.

Så er aura egentlig en form for drypp da? Samme prinsippet?
Eller er det andre årsaker til aura-symptomene?
Bare at TIA er sånn fort og gæli, mens aura er litt svakere over tid?

Symptomene på TIA:
  • Plutselig svakhet, en unormal følelse, eller lammelse i ansiktet, armen, beinet - typisk på bare den ene siden av kroppen.
  • Slørete eller bablende tale, eller vansker med å forstå andre.
  • Plutselig blindhet i deler av synsfeltet, noen ganger som om en grå eller svart gardin faller ned og dekker synsfeltet.
  • Svimmelhet, tap av balansen eller tap av koordinasjonsevnen.

Ingen neurologer her da?

Løsa skrev:
Men hvis man ser på symptomene til et TIA-anfall (drypp), så er jo det kliss likt aura.
TIA er jo når oksygentilførselen til hjernen opphører for en liten stund, men gåt tilbake til normalen igjen, i motsetning til slag hvor den ikke går tilbake til normalen.

Så er aura egentlig en form for drypp da? Samme prinsippet?
Eller er det andre årsaker til aura-symptomene?
Bare at TIA er sånn fort og gæli, mens aura er litt svakere over tid?

Symptomene på TIA:
  • Plutselig svakhet, en unormal følelse, eller lammelse i ansiktet, armen, beinet - typisk på bare den ene siden av kroppen.
  • Slørete eller bablende tale, eller vansker med å forstå andre.
  • Plutselig blindhet i deler av synsfeltet, noen ganger som om en grå eller svart gardin faller ned og dekker synsfeltet.
  • Svimmelhet, tap av balansen eller tap av koordinasjonsevnen.

Ingen neurologer her da?

Det var skumle greier dere snakker om .....
Når jeg for skikkelig migrene anfall sliter jeg med å snakke og følge med hva folk sier, klarer ikke å lese. Ser sikkert skikkelig sløv og hjernedød ut altså.
Også blir det blindhet i deler av synsfeltet.

Nei, det visste jeg ikke.
Men jeg trodde det var omvendt jeg at blodårene utvidet seg og at blodet rant for fort gjennom årene at det var det som gjorde migrena anfall vondt. De trekker seg vel først sammen forså å utvide seg.

Huff godt er det ikke uansett :(

*Prinsessa skrev:
Nei, det visste jeg ikke.
Men jeg trodde det var omvendt jeg at blodårene utvidet seg og at blodet rant for fort gjennom årene at det var det som gjorde migrena anfall vondt. De trekker seg vel først sammen forså å utvide seg.

Huff godt er det ikke uansett :(

Ja de trekker seg først sammen, smertene kommer når de utvider seg igjen. Da jeg hadde episoden min hadde jeg først aura som gikk over til smerter etter noen timer...

jeg trodde hjerneslag var en slags blodpropp på hjernen jeg... pappa døde av hjerneslag og da var det iallefall propp... han kom såpass tidlig inn at han kunne på trombolyse (de tynner ut blodet slik at proppen løsner) men han reagert på trombolysen så de måtte avslutte.. men da var allerede hjernens senter for temperatur etc ødelagt slik at han ikke kunne leve og aldri kom til å våkne av respiratoren....

Back
Topp