Visdomstann - hjelp til smertestillende?

Kaffekanna

Elsker forumet
Junibollene 2023
Marsfiolene 2026 ♡
Hei, trakk en visdomstann i går, underkjeven, og det gjør så sinnsykt vondt 24/7. Våknet masse i natt og knasker Paracet så mye jeg kan. Dritkjipt jeg ikke kan ta Ibux - har dere tips til noe annet jeg kan ta?

Naproxen. Tenker om det evt er begynnende betennelse.
Naproxen er også et NSAID på lik linje med Ibux, og ikke anbefalt i svangerskapet.

Ta heller full dose Paracet. Smertene pleier å gi seg gradvis dag for dag, uten at det er til særlig hjelp for deg akkurat nå. Synd du måtte trekke i svangerskapet :( Følg med på om det kommer dårlig smak og lukt fra munnen, oppsøk i så fall tannlegen som trakk!

Ville ha kontaktet lege/jordmor. Mange av svarene her går jo på preparater gravide ikke skal bruke (men du skriver heller ikke at du er gravid så ikke sikkert alle som skjønner det bare basert på at du skriver at du ikke kan ta Ibux :) )
Jeg kjenner ikke til noe annet enn Paracet, men det kan være noe annet gravide kan ta. Kan ellers anbefale varmeflaske/pose på. Hadde skikkelig vondt etter jeg opererte ut en visdomstann i underkjeven så skjønner godt at der er vondt når man kun tar Paracet..

Vær så snill, hvis du er gravid; ta det med tannlegen eller legen din.

Arcoxia er mindre brukt enn Ibux fordi det har høyere bivirkningsprofil. Det er kontraindisert i svangerskapet, og også hvis man forsøker å bli gravid. Paralgin forte kan brukes i kortere perioder hvis det er strengt nødvendig. Her må også fordelene og ulempene veies opp mot hverandre i akkurat ditt tilfelle, av kvalifisert helsepersonell.
Nå er heldigvis begge preparatene reseptpliktige, så du får ikke tak i dem uten å ha vært innom legen/tannlegen.

Enig med den over som sier at varme også kan virke lindrende. Og hvis smertene ikke avtar gradvis, kontakt som sagt tannlegen. Det kan være betennelse ifm trekningen, eller alveolitt. Begge deler er relativt enkelt å behandle, også hos gravide (hvis du er gravid).

Kan man ta paralgin forte i første/andre trimester?
ja man kan det i små mengder, men dette MÅ avklares med lege/tannlege. Varme pakning kan også hjelpe. Litt på siden, men må si at jeg også undrer meg over at tannlegen ville trekke visdomstenner når du er gravid. Både pga smerter i etterkant, men kan jo være ganske kritisk hvis det oppstår komplikasjoner.

ja man kan det i små mengder, men dette MÅ avklares med lege/tannlege. Varme pakning kan også hjelpe. Litt på siden, men må si at jeg også undrer meg over at tannlegen ville trekke visdomstenner når du er gravid. Både pga smerter i etterkant, men kan jo være ganske kritisk hvis det oppstår komplikasjoner.
Hadde ikke noe valg. Tanna hadde sprukket og nerven var eksponert. Tannlegen sa jeg kunne ta litt paralgin forte. Ikke bra for babyen at jeg har for mye smerter heller. Men tror jeg har fått infeksjon. Skal tilbake i morgen:

Hadde ikke noe valg. Tanna hadde sprukket og nerven var eksponert. Tannlegen sa jeg kunne ta litt paralgin forte. Ikke bra for babyen at jeg har for mye smerter heller. Men tror jeg har fått infeksjon. Skal tilbake i morgen:
Å huff, stakkars deg!!! Det høres helt grusomt ut. Godt å høre at du får sjekket det opp i morgen :Heartred

Hvordan gikk det i dag?
Fikk vært hos tannlegen i går, der fikk jeg antibiotika og smertestillende som han la som en klump nede i hullet slik at det blir som en propp med kontinuerlig smertelindring. Det hjalp veldig, så i natt har jeg endelig fått sovet et par timer! Det trengte jeg! Håper det blir helt bra

Fikk vært hos tannlegen i går, der fikk jeg antibiotika og smertestillende som han la som en klump nede i hullet slik at det blir som en propp med kontinuerlig smertelindring. Det hjalp veldig, så i natt har jeg endelig fått sovet et par timer! Det trengte jeg! Håper det blir helt bra
Så godt å høre

Back
Topp