Altså, kursen endrer seg hver dag. Så banken regner utifra den kursen som er på oppgjørsdagen. F eks kan kursen være, si 1 euro 8,60 ene dagen og kanskje 8,40 neste dag og da blir det trekt den kursen som er den dagen som den når banken.
Ofte får man betale ekstra en viss prosent, i dette tilfelle 1,75% f eks når man tar ut penger i automaten. Er ikke sikker på om de gjør det når du betaler med kort i butikken, men det kan virke som om det gjør det, utifra teksten. 1,75% kan være ganske mye i lengden, om du handler for mye penger.
Banken poengterer at det selvfølgelig blir omregnet til norske kroner. Ikke noen hokus pokus, men mulig jeg var dårlig til å forklare.
Vi har Skandiabanken og der betaler du ingen ekstra avgift til banken, ikke engang om du betaler med visa i utlandet. Kursen er riktig nok lavere enn den ville vært om jeg vekslet på plassen, men du slipper å betale prosenter til banken i tillegg til avgift som enkelte banker krever. Jeg hadde vurdert Skandiabanken hvis jeg var dere.
ORIGINAL: Frøken S
Jeg og sambo reiser til USA neste lørdag. Vi har spart opp penger som foreløpig står på en uavhengig konto (verken i hans eller min bank). Vi har DNB og SpareBanken, og lurer på hvem sin kortkonto vi skal sette pengene på! Hvilken av de bankene har de rimeligste prisene for bruk i utlandet? Fant prisliste på nettet, men skjønte fint lite av denne forklaringen; "Omregningskursen som benyttes ved bruk av kortene i utlandet er kurs på oppgjørsdag i henholdsvis VISA int. og MasterCard Int. pluss et valutapåslag (kurspåslag) på 1,75 %. Ved bruk av alle DnB NORs VISA merkede og MasterCard merkede kort i utlandet blir beløpet omregnet til norske kroner".
Noen som vet?[:)]