Vis innholdet i barnas matboks

Men når dere deler eplene må de da bli helt brune innen de skal spises? Eller gnur dere de inn med sitron?

Jeg mener ikke å krangle altså, og jeg er helt med på den "sunnere" delen. Men hvorfor skal man friste barna til å spise mer? Friske barn sulter seg da ikke, og jeg ønsker ikke at barna mine spiser mer enn til de er mette!
Friske barn sultar seg ikkje nei, men sjølv friske barn blir trøtte og uopplagte og mindre lærevillige om dei går heile skuledagen utan mat. Det hjelper ikkje på lærelysten på skulen om dei et mat nok for to måltid til middag, det er ikkje så vanskeleg å forstå.

Eg lagar alltid "god" matpakke til mine søte små. Det har absolutt ingen ting med konkurranse å gjere, berre det at eg vil at ungane mine skal ha det best mulig, og eg veit godt kor grinete eg sjølv (og andre) blir om eg går utan mat frå klokka 7.30 til 16.

(Har dessverre ikkje fått til å laste opp bilete via appen i det siste, ellers kunne eg delt eit bilete eller to med dokker. Ikkje for konkurransen sin del, men for inspirasjon - slik eg antar tråden var meint i utgangspunktet.)

1378585595336.jpg

Heeey, no klarte eg det! Wohoo! Hadde berre bilete av ein matpakke her, men kan glatt ta bilete etter kvart for å inspirere andre.. Har sjølv henta inspirasjon frå nettet maaange gongar!

Sent from my LT15i using BV Forum mobile app

Meir? Ja?

Morgondagens matpakkar for første- og tredjeklassingen:

1378670733997.jpg

1378670762637.jpg

Sent from my LT15i using BV Forum mobile app

Så mange gode matpakker :)

Men lurer på hvordan får dere alt til å bli liggende på plass, etter å ha blitt ristet i ranselen noen timer?
Selv om matboksen deres har små rom blir det ristet.

Kjempemange fine matbokser her :) Men skjønner ikke at det er nok mat? Her må eldste vår på snart fire få fire brødskiver + frukt og grønt, og yngste på et år må ha tre brødskiver + frukt/grønt. Det er til to måltider i barnehagen (lunsj og frukt/brødmåltid i tre tida), så kanskje det går greit med mindre når det er til skolemåltidet. Eller er det bare jeg som har fått to matvrak :p

Så mange gode matpakker :)

Men lurer på hvordan får dere alt til å bli liggende på plass, etter å ha blitt ristet i ranselen noen timer?
Selv om matboksen deres har små rom blir det ristet.
Det raslar nok litt rundt ja, men så lenge ting held seg i sine rom, bryr ikkje ungane seg om det. Hadde det derimot blitt blanda med ting frå andre rom, hadde i alle fall ikkje førsteklassingen min ete...

Kjempemange fine matbokser her :) Men skjønner ikke at det er nok mat? Her må eldste vår på snart fire få fire brødskiver + frukt og grønt, og yngste på et år må ha tre brødskiver + frukt/grønt. Det er til to måltider i barnehagen (lunsj og frukt/brødmåltid i tre tida), så kanskje det går greit med mindre når det er til skolemåltidet. Eller er det bare jeg som har fått to matvrak :p

Mine er matvrak. De spiser mye. Men på skolen har de ikke tid til å spise. Så det må være kjapt og enkelt.

Mange barn spiset jo frokost på sfo og på sfo etter skoletid. Så det er iløpet av 8-14 de spiser lunsj på skolen.

Så derfor kan det se lite ut, kontra det dine barn spiser nå:p;)

Tredjeklassingen sin matboks pleier dessverre ofte å komme heim igjen med polarbrødet/skjeva liggande igjen, han et ofte berre frukt og grønt. Tar ikkje med meir enn det han et på ein god dag, det verkar berre "overveldande" på han med så mykje mat - og dessutan må eg kaste det når han kjem heim. Han går ikkje på SFO, så han treng berre mat til lunsj på skulen.

Førsteklassingen et ikkje mykje ho heller, men ho har gjerne to matboksar med seg, ein til skulen og ein til SFO (eller ho har ein todelt boks der halvparten er til skulen og halvparten til SFO. Ho snakkar så mykje at ho aldri i verda hadde hatt tid til å sette til livs to skjever i løpet av lunsjtida...

1378791413607.jpg1378791430430.jpg

Takk til den som tipset om slike muffinsformer.
**appen**

Ikke så fancy schmancy men det er da noe:)

fra mobil'n:)

Vedlegg

• 1378795411027.jpg
    1378795411027.jpg
    47,3 KB · Visninger: 194
Tredjeklassingen sin matboks pleier dessverre ofte å komme heim igjen med polarbrødet/skjeva liggande igjen, han et ofte berre frukt og grønt. Tar ikkje med meir enn det han et på ein god dag, det verkar berre "overveldande" på han med så mykje mat - og dessutan må eg kaste det når han kjem heim. Han går ikkje på SFO, så han treng berre mat til lunsj på skulen.

Førsteklassingen et ikkje mykje ho heller, men ho har gjerne to matboksar med seg, ein til skulen og ein til SFO (eller ho har ein todelt boks der halvparten er til skulen og halvparten til SFO. Ho snakkar så mykje at ho aldri i verda hadde hatt tid til å sette til livs to skjever i løpet av lunsjtida...

Tredjeklassingen din høres litt ut som jeg var. Alltid vært småspist, og typisk at jeg spiser mindre om jeg får servert mer. Og ja, husker også når jeg tenker etter at det ikke akkurat var god tid til å spise lunsj på skolen. I barnehagen prioriterer de jo det og bruker tid på måltidene. Blir spennende å se hvordan det går med mine når de begynner på skolen.

Mine er matvrak. De spiser mye. Men på skolen har de ikke tid til å spise. Så det må være kjapt og enkelt.

Mange barn spiset jo frokost på sfo og på sfo etter skoletid. Så det er iløpet av 8-14 de spiser lunsj på skolen.

Så derfor kan det se lite ut, kontra det dine barn spiser nå:p;)

Blir spennende å se om det endrer seg for mine barn når de begynner på skolen. Bare skjønner ikke hvordan mine små kan få i seg sååå mye mat. Og ettåringen har vi måttet utvide innholdet i matboksen flere ganger etter at han begynte i barnehagen i august, tror ikke han gjør noe annet enn å spise der :p

For å unngå at alt blir kaos og most, bruk mange småbokser. Og resten kan pakkes inn i aluminiumsfolie, plastfolie eller matpapir.

**appen**

Back
Topp