virker ikke som om dette svangerskapet hjalp nei

*Kula*

Elsker forumet
legene håpa jo på at et svangerskap skulle klare å gjøre meg frisk fra endometriosen, og at fullamming over lengere tid skulle klare å holde mens borte.
nå ser det ut som om jeg faktisk har fått mensen, å jeg har menssmerter som nå bare blir sterkere og sterkere å mer lik endometriose-smertene.

jeg legger meg snart det å griner, vil ikke igjennom dette en gang til.
Så nå håper jeg bare hormonspiralen vil hjelpe meg, om ikke så må jeg gå på de jævla sprøytene som setter meg i kunstig overgangsalder. men pga at jeg er så tynn så får jeg ikke bruke de så lenge heller.
å da er siste utvei å fjerne livmor og eggstokk[:(]

synes dette er no dritt.
jeg vil ikke ha denne jævelskapen

Uff, kan virkelig ikke forstå hvordan du har det, men sender en STOR trøsteklem

ORIGINAL: Etaeb

huff.. signerer..

Det er nok ikke godt nei...Håper hormonspiralen kan hjelpe deg[;)]

trøste-klem[;)]

huff, dette er egentlig en dritt dag.
blør bare mer å mer å det gjør bare mer å mer vondt.

bruker noe som heter procren depot. de setter meg i kunstig overgangsalder

her er noen av bivirkningene

Blod/lymfe: Anemi, trombocytopeni, ekkymose, lymfødem, forhøyet PT og PTT, redusert antall blodplater, redusert/forhøyet antall hvite blodceller. Endokrine: Diabetes, forstørrelse av skjoldkjertelen, svetting. Gastrointestinale: Kvalme, brekninger, anoreksi, forstoppelse, diaré, munntørrhet, ulcus duodeni, dysfagi, mageblødning, økt appetitt, unormal leverfunksjon, peptisk sår, rektal polypøs, tørste, smaksforstyrrelser. Hjerte/kar: EKG-forstyrrelser, økt kardiotorakisk ratio, angina, bradykardi, hjertearytmi, stuvingssvikt, hyper- og hypotensjon, bilyd, myokardinfarkt, flebitt, lungeemboli, slag, synkope, takykardi, forbigående iskemisk anfall. «Flushing» som avtar over tid, varmefølelse, trombose, varicer. Hud: Hud-/ørekarsinom, eksem, tørr hud, kløe, økt hodehårvekst, hårtap, hard klump i halsen, pigmentering, utslett, hudforandringer, urticaria. Immunsystemet: Anafylaksi. Kjønnsorganer/bryst: Blærespasmer, trykkfølelse i brystet, brystsmerter, gynekomasti, inkontinens, menstruasjonsforstyrrelser inkl. gjennombrudd og forlenget vaginalblødning, penishevelse og -forstyrrelser, smerter i prostata, testikkelatrofi, testikkelsmerter, reduksjon i testikkelstørrelser, impotens, reversibel suppresjon av spermatogenesen, nedsatt libido, perinealt ubehag, hematuri og miksjonsforstyrrelser som urinretensjon eller pollakisuri, urinveisinfeksjon, blæretenesmer, vaginitt. Lever/galle: Økt LDH-verdi. Forhøyde verdier av transaminaser, alkalisk fosfatase, ?-GTP, GOT og CPT. Gulsott. Luftveier: Hoste, dyspné, epistakse, hemoptyse, halsbetennelse, pleuravæske, pleuragniding, pneumoni, lungefibrose, lungeinfiltrat, respirasjonsforstyrrelser, sinuskongestion. Muskel-skjelettsystemet: Bensmerter i initialfasen. Smerter i skuldre, nedre rygg og skjelett. Vansker med å gå, stivhet, ankyloserende spondylitt, leddforstyrrelser, myalgi, pelvis fibrose, spinal fraktur, paralyse, tendosynovitt-lignende symptomer. Nevrologiske: Svimmelhet, nummenhet i lemmer, angst, delusjon, hypestesi, insomni, letargi, økt libido, hukommelsesforstyrrelser, humørsvingninger, uro, nervemuskelforstyrrelser, parestesier, perifer nevropati, søvnforstyrrelser. Stoffskifte/ernæring: Forhøyet urinstoff, kalsium, kreatinin og bilirubin, dehydrering, ødem, hyperlipidemi (total kolesterol, LDL-kolesterol, triglyserider), hyperfosfatemi, hyperkalemi, hypoglykemi, hypoproteinemi, redusert kalium, økt urinsyre, vektøkning. Øre: Døvhet, tinnitus, hørselsforstyrrelser. Øye: Unormalt syn, amblyopi, uskarpt syn, tørre øyne, fotosensibilitet, øyeforstyrrelser. Øvrige: Lokale hudreaksjoner (milde og forbigående). Smerte, infeksjon, abscess, indurasjon og hematoma på injeksjonsstedet. Forstørring av bukhulen, tretthet, frysninger, feber, generell smerte, hodepine, infeksjon, inflammasjon, hevelse (temporal ben).

Egenskaper: Klassifisering: Syntetisk polypeptid, analogt til det naturlig forekommende gonadotropinfrigjørende hormon LHRH. Virkningsmekanisme: Leuprorelin er ca. 70 ganger mer aktivt enn naturlig LHRH. Tilførsel av LHRH-analoger gir initialt en økt frigjøring av FSH og LH og dermed en økning i serumkonsentrasjonen av testosteron hos menn. Etter ca. 2 uker fås en blokkering av denne frigjøringen, med senket testosteronproduksjon som følge. Da mange prostatatumorer er androgenavhengige, kan dette resultere i en hemning av tumortilvekst og atrofi av reproduksjonsorganene. Suppresjon av spermatogenesen er en følge av dette, men er reversibel ved seponering. Absorpsjon: Biotilgjengelighet ca. 94%. Leuprorelinacetat utløses med konstant hastighet over en periode på minst 4 uker. Innen 2-4 uker har testosteronnivået kommet under kastrasjonsnivået (definert til 0,25 ng/ml) for majoriteten av pasientene. Dette nivået opprettholdes så lenge behandlingen pågår. Proteinbinding: 46%. Fordeling: Eksogent GnRH fordeles i ekstracellulærvæsken med et sannsynlig distribusjonsvolum på 32 liter. Halveringstid: Ca. 3 timer. Metabolisme: Ikke fullstendig klarlagt. Enzymatisk nedbryting eller renal utskillelse

Her er bivirkningene på de h*****sprøytene.
å siden jeg er så tynn så får jeg ikke gå på de over lengere tid pga større fare for bivirkningene.
fikk jo både magesår å enorme hetetokter sist gang.
det var helt grusomt.
å humøret er ikke akkurat på topp heller år man er full av hormoner.

Åååå vennen min! faen altså, hra gått å håpet at det ikke var det i flere dager nå! Jeg vet ikke hva jeg skal si engang jeg, annet enn at jeg sender deg en skikkelig stor klem, og ringer deg i morgen!

ORIGINAL: cleo_84

Åååå vennen min! faen altså, hra gått å håpet at det ikke var det i flere dager nå! Jeg vet ikke hva jeg skal si engang jeg, annet enn at jeg sender deg en skikkelig stor klem, og ringer deg i morgen!

takk snuppa.
synes virkelig dette er dritt.
kan jo umulig være renselse når jeg blør SÅ mye å når det bare blir mer å mer og gjør vondt.
så da hjalp ikke denne "fantastiske" amminga[:'(]

Sukk, jeg vet akkurat hvordan du har det desverre! Har selv slitt med denne diagnosen i 11år (fra jeg fikk det bekreftet)
Jeg gruer meg også til hver gang mensen kommer tilbake etter endt svangerskap og fødsel... Siden jeg har 4 barn på 5,5år, er det heldigvis lenge siden sist :p

Har du prøvd provera?
Jeg bruker å få gå på provera 1år om gangen for å slippe mensen...

Sliter med samme dritten jeg og. Men jeg har blitt bedre etter fødslene.
Nå er ikke hver mens og EL like ille.
Men for meg hjalp hormonspiral..

ORIGINAL: Etaeb

signerer

har ikke prøvd provera nei, om legene hadde ment at jeg burde prøvd det så hadde de vell gitt meg det.
ble behandlet av europa's beste lege som er spesialist på endometriose så tror og håper han vet hva han skal gi[:)]

etter operasjonen ga han meg 6 mnd å prøve å bli gravid selv på, å om ikke det lyktes så skulle vi starte med prøverør.

om det lyktes så håpte vi at svangerskapet skulle gjøre meg frisk.

her er både EL og mens like jævli.
i løpe av en syklus på 28 dager så går jeg med smerter i 23 av dagene.
å rundt EL og mens så får jeg så store magesmerter at jeg blir liggende i en ball i flere timer uten å klare noe. har på det værste tatt 5 pinex forte på rappen for å få bort smertene. å da har det bare tatt toppene.

har også endt opp i ambulansen å inn til legevakt pga at det var så jævli.

procren hjalp, men det er jo pga at jeg ble satt kunstig i overgangsalder av de. men så ville de ikke at jeg skulle bruke de så lenge pga atjeg er så tynn å  fare for det ene å det andre.

så nå håper jeg hormonspiral holder mens borte.

Back
Topp