Virkelig hjelpesløs -Nattskrekk og søvn -

Guest
Hei,
Vi har en liten gutt på snart 1 år som aldri har sovet hele natta...Vi begynner nå å bli ganske slitne og har prøvd alt vi kan komme over for å få han til å sove selv.

Litt bakgrunn:
Vi bor i utlandet hvor temperaturen på natten er ca 25 grader ( han er født her så bør vel ikke være utslagsgivende?)
Han er hjemme med meg hver dag.
Han sover 1 kvil hver dag på mellom 2-3 timer, vi har nettopp gått fra 2 til 1 kvil nå.
Vi har alltid hatt kveldsrutine på han, helt siden første natten!
Hvor vi roer ca 1 time før, spiser grøt, bader tar på pyjamas og får en flakse melk ved sengen.
Tar ca en halvtime å få han til å sovne, han ligger da i sin egen seng og jeg sitter med han. Har prøvd å gå ut men da skriker han så mye at han hoster og blir overtrøtt.. han er veldig sta og gir seg virkelig ikke.
pga varmen og solen her så legger vi han kl 20.00 og han sovner da 20.30
Vi har ikke helsesøster her kun lege. Så er ikke noen form for oppfølging på slike ting her :/

Vår utfordring er:
Fra han var ca 3 mnd så våkner han i innsovningsfasen med å skrike veldig. Vi har funnet ut at det som roer han raskest er å ta han opp og gi han en klem. Av og til må jeg amme han for å få han til å roe seg.
Nå når han er så stor så står han i sengen å skriker - i søvne med øynene igjen! Hva skal man gjøre da? Han gjør dette HVER kveld!
Han virker som om han sover men skriker til jeg enten tar han opp ( hjelper kun hvis det er meg - hvis barnefaren gjør det så skriker han mer!) legger han ved siden av meg i sengen med hode mot hode slik han kjenner pulsen min. Da roer han seg.
Så sover han kanskje til 23.00-00.00 og er da tørst. Gir han litt vann og han pleiere å sovne igjen. Hvis ikke han sovner så ammer jeg. som jeg vet ikke er lurt - men har gitt litt opp da han skriker helt til han får viljen sin...!
Så våkner han alt i fra 1-3 ganger til i løpet av natta og er tørst eller uttilpass.. eneste som hjelper igjen er å legge han mellom oss i sengen og enten amme eller ligge hode mot hode.
Han sover på samme rom som oss - vi har ikke mulighet til å flytte han før om tidligs 3 mnd...

Vi har prøvd å få han til å ta natten flere ganger ved å kun tilby vann men da ender det opp med at han skriker hele natten og hver natt.. det roer seg ikke slik som man leser at det skal gjøre!
Han har tunge tissebleier hver morgen og noen netter så tisser han igjennom.. Så vi ser jo at han får mer veske en hva han trenger i løpet av natten. Men siden det er så varmt så synes jeg det er vannskelig å ikke tilby han vann heller....

Kan også nevne at han har aldri sovet lenge - helt fra første stund så sov han kun 1-2 timer på dagen mellom vert stel og maks 5 timer sammenhengeden på natten.
Barnefaren var veldig plaget med nattskrekk når han var liten men det var fra 2 årsalderen ikke fra 3 mnd!! er det mulig å få det så tidligt?

Min mor og venner med barn sier han kanskje bare er en unge som trenger lite søvn... Men det finnes vel grenser???

Har du noen tips på hva vi kan gjøre?

 
Hei!
Skjønner godt din fortvilelse over ikke å få sammenhengende søvn.
Mange barn sover urolig og har lett for å våkne. Ofte er dette mest utbredt første leveåret og når man ammer.
Helt fra fødselen er jo sønnen din blitt vant med å bli ammet når han våkner,- og dette forventer han sikkert nå også. Det trenger nødvendigvis ikke ha hverken med sult eller tørst å gjøre,- snarere kos, trygghet og nærhet.
Dersom gutten din spiser og drikker godt på dagtid, skal han i prinsippet ikke ha behov for noe på nattestid. Ssørg for å gi ham hyppige måltider på dagtid og et godt kveldsmåltid før han legger seg. Dette ha mye å si for søvnen. Ett barn på hans alder spiser vanligvis 4-6 ganger pr. dag. Dersom du gir ham grøt på kveldstid, er det viktig å vente litt før du ammer ham, slik at han kan ta til seg godt med drikke.
Dere gjør rett i å ta ham opp og holde ham når han gråter og er redd. Det er imidlertid viktig å ikke gå ut av soverommet.  For å få slutt på all oppvåkningen på natten, vil jeg anbefale at det er far som står opp og roer ham. Tilby gjerne litt vann, men unngå amming. Kanskje kan det være lurt at du som mor legger deg inn på et annet rom for noen netter. Sønnen din vil etterhvert forstå at han ikke lenger kan forvente å bli ammet eller tatt opp i senga deres, og de fleste barn vil etter en stund legge seg ned for å sove videre. Mitt råd er altså å kutte helt ut amming på nattestid, og at dere som foreldre opptrer rolig og bestemt og støtter hverandre. Alle vil få det bedre med god søvn. Lykke til! Hilsen Elin

 
Vi har det på akkurat samme måte, må legge oss sammen med han og tett inntil . Hatt det slik i 20 mnd:) men har dere prøvd kiropraktor? Les litt om kiss/Kidd , godt mulig han har låsninger og det kan gå utover magesystemet og. Vår hadde låsning i bekken og nakke, går nå flere ganger. Ps. Ikke velg fysio det må være kiropraktor. Jeg tror fullt og helt at de er plaget med noe, enten musklene når de ligger eller magen. Tror ikke det bare er r Brel. Uansett så gir man de trygghet og tar de alltid opp. Vi håper kiropraktoren fikser alt hos oss, men vi har forresten astma barn og, ble verre fra 12 mnd alder og de våkner myyyye, hoste på natta. Hadde jeg vært Deg hadde jeg sjekket med en dyktig kiropraktor,( de kan og henvise både til røntgen og mr)) leger er ikke mye hjelp i, de sier vel bare at slik er det med barn, bla bla..... Finn en dyktig kiropraktor eller noe alternativ t.. Jobber mye med vår gutt selv og vet at de ikke skal være slik og ha det vondt å skrike ..
 
Back
Topp