Vippestol

Hvilken vippestol har dere? Er det fortsatt babybjørn som gjelder?
Aldri hatt vippestol. Ingen i siste barselsgruppe hadde heller, og fysio på helsestasjonen frarådet det. Lå heller på gulvet eller satt i bæretøy, eller var i stokke newborn seat under familiens måltid. Forklaring fra AI på hvorfor det frarådes/bruken bør begrenses:

Vedlegg

• Screenshot_20250818_213244_Chrome.jpg
    Screenshot_20250818_213244_Chrome.jpg
    341,6 KB · Visninger: 24
Hvilken vippestol har dere? Er det fortsatt babybjørn som gjelder?
Ja, vil si det.

Brukte Stokke sin med første. Kjedelig sak ungen aldri klarte å vippe på selv.

Babybjørn har våre klart å sette fart på veldig tidlig. Rundt 2-3 mnd alder i hvert fall!

Vil ikke si at det er noe hinder for motorisk utvikling. Kommer an på hvordan man bruker den gjerne.

Første mi var nesten alltid i bæresjal. Lå sjelden på gulvet og litt i vippestolen. Ålte seg frem før hu var fem mnd, satte seg opp selv straks hu fylte seks mnd, og gikk da hun var ti mnd.

Andremann lå mye på gulvet. Litt i vippestol fra babybjørn. Sjelden i sjalet. En del i moonboon, men først og fremst sovende. Han ålte seg frem ved seks mnd alder, satt ved sju mnd alder og gikk da han var rundt ett år. Klatra opp stiger fra han var ett år.

Tredjemann har vært litt i sjal, ligget mye i armene, ligget litt på gulvet når det har vært naturlig og en del i vippestol når han har blitt sliten av å ligge på gulvet. Han er snart seks mnd og åler seg fremover, til siden, rundt og rundt og snur seg både den ene og andre veien.

Jeg har stort sett hatt sistemann på armen «hele tiden» sovende eller på puppen. Eller bare når han ikke vil ligge på gulvet fordi han 1. ser lite i så lav høyde 2. blir sliten av å ligge på magen over lenger tid, går lei, og sutrer. Med tre unger og mye alene blir man fort vant med å bruke én hånd til mye. Men jeg trenger også to hender noen ganger. Og da er vippestolen et godt alternativ til sjal og å ligge på gulvet og bli sliten. Hadde vært kjedelig å sitte oppi der uten leka da. Den er vi fornøyd med. Alle leker han gis i hånden mister han etter kort tid.

Bruker babybjørn vippestol når jeg lager middag og når jeg steller de andre ungene om kvelden. Gull verdt. Kjøpt vår brukt og billig på Finn, og vasket den.

Aldri hatt vippestol. Ingen i siste barselsgruppe hadde heller, og fysio på helsestasjonen frarådet det. Lå heller på gulvet eller satt i bæretøy, eller var i stokke newborn seat under familiens måltid. Forklaring fra AI på hvorfor det frarådes/bruken bør begrenses:
Det var ikke det jeg spurte om:)

Dette er bare hysteri.

Brukte Babybjørn til begge mine, men noen år siden nå, så kan ha kommet noe bedre siden da.

Kjøpte en med bevegelse i sist, men husker ikke merke :p
Hadde en sånn sur baby som trengte bevegelse, og var fint med en pause i blant selv.

Jeg har Charlie Crane (den var IKKE så dyr da jeg kjøpte den), brukt den flittig til to barn mens jeg dusjer/er opptatt og barnet ønsker å følge med på meg

Back
Topp