Vippestol og bæresele

Bæresele kan brukes fra fødsel så lenge den passer barnet og barnet sitter korrekt :)

Vippestol kan også brukes. Bare pass på at den er i den mest liggende stillingen og at barnet ikke ligger der hele dagen ;)

Vi har vippestol, men den brukes kun om jeg må ordne meg noe kjapp mat eller må på do, sitter ikke lenge. Han er 4 uker :-)

Vi har vippestol, men den brukes kun om jeg må ordne meg noe kjapp mat eller må på do, sitter ikke lenge. Han er 4 uker :-)

Samme her, brukes kun i veldig korte stunder

Vippestol som har full liggestilling kan brukes.

Ang bæreseler så kan ergonomiske seler hvor babyen får innvinklet bekken og naturlig krumning i ryggen brukes fra fødsel.

Jeg anbefaler sjal foran sele da det er lettere å tilpasse baby.
Under vises korrekt sittestilling hos baby etter alder.

aeddd26480c4775e30612434700046c4
386ebd40cf31c66652d0c5f0ed19789b

Vippestol brukes her ved middagslaging og toalett besøk når han er våken så ikke altfor ofte. Blir nok brukt når jeg skal dusje også etterhvert men frem til nå dusjet mens mannen kunne ta han

Jeg er totalt avhengig av bæresjal og bruker det MYE. Er enig med Chihaya om at sjal er bedre enn sele. Vi bruker Caboo close, den er superenkel å bruke og du slipper mange meter med stoff.

Vippestol i korte økter, når man "må". Greit å kunne dusje. ;) Fysio anbefaler også å unngå vippestol om baby har asymmetriske bevegelser i nakken eller har skjevt bakhode.

Bruker også caboo. Også har jeg knyttet et stort skjerf som brukes som et ringsjal.

Jeg har ikke hørt før nå at babyen ikke burde sitte oppreist :o vi har brukt vippestol og hun ligger ofte i armkroken eller når vi mater henne med flaske i oppreist stilling. Hvorfor skal de ikke det egentlig? Håper ikke vi har ødelagt for mye :(

Barnets kropp og særlig rygg er ikke utviklet nok. Dessuten kan en del babyer bli ekstra utålmodige på magen når de vet hvor mye mer man kan se sittende. Og fra magen så starter gjerne den motoriske utviklingen mot å krabbe og å gå.

Sitte på fanget med god støtte er helt greit, så lenge baby får ligge mye på gulvet/liknede å sprelle på magen. :) Vippestol faller i samme kategori som bilstol - så lite som mulig. :)

Du har nok ikke skadet baby noen ting...

Back
Topp