Vippestol (eller annen stol) til baby 16 mnd

Fru B

Glad i forumet
Assistert-jentene
❤ Juliskattene 2018 ❤
❤️Mailykke 2022❤️
Vi er helt avhengig av å kunne sette turbo på 16 mnd i vippestolen innimellom, f.eks. for å ta en dusj når vi er alene. Ett problem: han er i ferd med å vokse ut av den! Dette er en Baby Bjørn vippestol og turbo veier drøyt 12 kg. Vi må finne en ny løsning ASAP for hele logistikken rakner hvis vi ikke kan ta ham med på badet. Helst en vippestol (eller annen stol) - gjerne med seler, for han er vilter! Noen som vet om en slik stol? Evt. andre tips til hvordan man får dusjet med en aktiv ettåring i hus (ikke et alternativ å dusje mens han sover, for han våkner 04:30 :D).
 
Eeeeh, må bare si at den fasen der er kaos med småbarn i den alderen. Vi tok vekk alt farlig som var tilgjengelig på badet og hadde i en eske på soverommet, en kurv med leker inne på badet som bare er tilgjengelig når mor og far dusjer.
Ellers veit jeg ikke om en mulighet for å binde barnet fast når det er blitt så stort. Har man en klatrer er de jo fort oppå do og oppi vasken uansett hva man gjør. Men en dusj er jo ikke lange tiden, 10 min om man bruker lang tid. Har dere ikke mulighet til å dusje raskt hver for dere mens den andre er med yngste. Siden han er oppe så tidlig har dere jo forsåvidt lang tid på morgenen. Men fordrer at begge er hjemme da, noen jobber jo nattskift osv.
Lekegrind er vel det nærmeste jeg kommer på Hvis der har det, eller sette opp ei reiseseng inne på badet/rett utenfor med åpen dør. Hvis den kan skyves til åpningen på badet kan han se dere derfra.
Ellers finnes det seler til tripptrapp, men min yngste klarte å klatre ut av bøylen likevel og det var ganske farlig med seler på om hun da skulle ha falt ut i tillegg.
 
I denne alderen tar det KORT tid før de lærer seg å klatre eller vri seg ut av seler... blir fort mer farlig det, enn om man bare har dem løst på badet. :bag:
Jeg har i alle fall ei som er sånn; men hun er rukket å bli 23 mnd nå, da.

Kan ta ungen med i dusjen evt. :)
 
Takk for mange gode forslag! I teorien høres det jo greit ut å ha barnet løst på badet. Men han putter alt i do (inkl sine egne hender) og er kapabel til å klatre både oppi og oppå (og doen ser vi ikke fra dusjen, så jeg vil aldri føle meg trygg på å ha ham løs på badet). Han vil også kunne gå ut og inn av dusjen (som ikke har dør) og skli på flisene med våte føtter. Lekegrind er eneste alternativ til stol som kunne funket i praksis hos oss :) Kan kaaaaanskje ta ham med i dusjen hvis jeg finner noe han kan holde på med som holder ham i dusjen i fem min. Husker ikke hva vi gjorde med eldstemann, men hun satt lenger i vippestolen pga lavere vekt og så ble det covid og lettere logistikk da hun var rundt 20 mnd. Hverdagen sklir best hos oss når en kan stå opp med yngstemann og dusje mens den andre får sove litt til. Det er tidlig å stå opp 04:30 hver dag, så vil helst ikke lande på at én må passe mini mens den andre dusjer. En trygg stol hadde vært best :D
 
Vi bruker dusjmatter og ekstra håndkler på gulvet for å hindre at han sklir, funker supert. Min går ut og inn av dusjen som han vil.

Det finnes også barnesikring for toalett, som hindrer at de får åpnet selve toalettet. Koster rundt i en hundrings.

Noen morsomme leker som han kun får når du dusjer, så vil jeg tro det med klatring på selve toalettet ikke blir et problem? Vann fra dusjen og spennende leker er kanskje morsommere? :)
 
Hva med Tripp trapp-stol med seler? Ellers er det vel å lære seg å leve med kaoset. Er travelt i den alderen, men ved å fjerne det som er farlig og å tåle litt rot og kaos går mye bra ☺️
 
Min turbo er 11mnd, han kommer til og med ut av tripp trapp stolen med seler. Har dere reiseseng? Jeg putter min i reisesenga når jeg dusjer. Den er lett og jeg kan ta den med i hele huset. Eneste stedet han kan være alene…. :) Gruer meg til han klarer å klatre ut derifra.
 
Min turbo er 11mnd, han kommer til og med ut av tripp trapp stolen med seler. Har dere reiseseng? Jeg putter min i reisesenga når jeg dusjer. Den er lett og jeg kan ta den med i hele huset. Eneste stedet han kan være alene…. :) Gruer meg til han klarer å klatre ut derifra.
Perfekt! Det er en god løsning
 
Mi frøken eeeelsker å sitte i dusjen og plaske mens jeg dusjer :D Og noen ganger sitter hun og holder på med klær, hårbørste, pappeske eller andre ting som er barnevennlig :happy: vi har gjort det slik siden hun var bittelita så det er liksom sånn hun er vant til at det er når mamma dusjer. Blir kanskje verre å plutselig ha ungen løs når man alltid har pleid å ha han fastspent i en stol :wacky:
 
Back
Topp