Vintersko

Askeladden

Forelsket i forumet
Vårspirene 2021
MayDay2021
Har begynt å se på vintersko, men er så usikker på hva jeg skal velge.

Sist vinter var barnet mitt 1,5 år. Det var ingen forede støvler «cherrox» som passet, derfor kjøpte jeg Kavat Yxhult.

Var veldig fornøyd med dem og slapp å kjøpe inn både vintersko + forede støvler.

Skal nevnes at det sjeldent er veldig kaldt her.
Ikke mer enn 5-10 minus.

I år tenkte jeg at jeg skulle kjøpe viking Goretex vintersko + cherrox av noe slag.

Men mulig jeg bare går for Kavat i år også.
De passer veldig godt til bred fot og høy vrist.
Ullfor, lette å ta på og vanntette.

Eneste minuset er vel at de er litt stive.
De er ikke spesielt høye, det liker jeg.

Hvilken vintersko går dere for i år?

Spesielt dere med barn mellom 2-4 år.

Noen andre som har erfaring med yxhult?

Flere som bare klarer seg med 1 par vintersko?

Skal nevnes at barnet hadde overgangsko i samme periode, men ikke 2 par vintersko.

Har bestandig brukt Viking Toasty frem til største str. (30). :)

De kavat skoa er noe av det stiveste skoa jeg har hvert borti :p
Finnes mykere kavat modeller (husker ikke i farta)

Vi går for Ecco SnowMountain som vi har de to siste åra. Brukte viking toasty før det. (Eneste viking modellen vi har hvert fornøyd med)

Ellers har han Bisgaard støvler med ullfôr og Bisgaard skinnsko. Et par til lek, med gummitupp foran og et par til penere bruk.

Vi har brukt viking toasty og vært fornøyd med de så kommer til å bruke de i vinter også

Vi kjøper bare det som passer barnets bein når vi prøver, helt uavhengig av merke. Unngår de stiveste skoene. Her kan det fort bli veldig kaldt. Pga bhg og skole så har de to par vintersko, ett par cherrox og ett par docboots. Ofte skoene er klissvåte fra bhg og selv med støveltørker så er de ikke altid tørre til dagen etter.

Nå har vi prøvd litt forskjellig, og min definitive favoritt til slapsevær er Dock boots. Med ullsålen som følger med og en ullsokk oppi holder foten seg både tørr og varm. Opplever at vinterskoa blir våte når det skal vasses i 15cm klissvåt snø og det kanskje regner samtidig. Har også prøvd fôrede gummistøvler fra Kavat med ullsokk oppi. Blir da ikke våt men kald på foten. Så virkelig - prøv dock boots :D ser det er mange i bhg som har det her nå!

Av vintersko så velg en lett sko med goretex som sitter godt på foten til barnet, det er jo individuelt hva som vil passe :) vi hadde viking i fjor, lette og varme sko. Er det tørt eller flere minus og snø bruker vi disse, og ved vått vintervær dock boots.

Med skotørker hjemme har vi ikke trengt mer enn disse to parene på vinteren.

Her blir det overgabgssko fra viking + noen høye forede vintersko fra ponny + cherox av et slag ikke bestemt det enda men vi linte godt de fra skofus vi hadde sist sesong :-)

Dock boots er gull her på vestlandet vertfall. Har hatt viking sko i tillegg. Men stort sett dock boots vær her

Back
Topp