Vintergarderobe 2-3 åring

Askeladden

Forelsket i forumet
Vårspirene 2021
MayDay2021
Hva trenger en 2-3 åring til vintergarderoben?

Redd for å kjøpe mer enn nødvendig...

Både innertøy og yttertøy

Barnet går i turbarnehage. Noen med erfaring?

Ullubdertøy om det tåler, flere sett. Minst et til å logge i bhg som skift, i tillegg til et i bruk og minst et hjemme i forhold til at det er til vask og gjerne i bruk hjemme også.
Alternativt bambus eller superundertøy om det ikke tåler ull.
Mellomlag. Enten mer ull eller fleece. Barnehagene er uforholdsmessig glad i fleece.
Jeg liker ull.
Og en god dress. Egentlig gjerne to, en arve dress kanskje som backup. Eller en tynn dress og enda mer å ha under. De bør ha et eller annet skift i yttertøy i alle fall i tilfelle de blir våte.

Og skotøy

Det spørs jo også hvor i landet. I nord hbord er fortsatt er 5 meter snø, eller i sør hvor det er joggesko og grilling for tiden?

Antsr du tenker for neste år, for de fleste steder i landet er vinteren på hell nå.

Vi har hatt i den alderen:
1 ullsett PR dag + er ekstra i skiftekurven
1 tykk ulldress (evnt 2 delt)
1 sett tynnere mellomlagsull
1 vinterdress (Bergans)
1 todelt sett (Bergans)
1 par støvler med ullfôr (Bisgaard)
1 par vintersko (viking/ecco)
2 par vintervotter
1 par ufora regnvotter
1 par ullvotter (til å ha inni regnvottene ved slaps)
1 tykk halslue (kivat)
1 mellomtykk lue
1 buff

Vi har hatt flere ullsett sånn at vi har hjemme å, og vi har nok hatt fleece i tillegg til ull.

Tenker neste vinter ja, vi bor i Midt-Norge.

Relativt mild vinter og mye nedbør.

Vi har ei i naturbarnehage. Kjøper alt ull, har noe mellomlagsskifte i fleece, men det har ikke blitt mye brukt. Den lille tiden de er inne er de i ullklær så har ingen tips på inneklær dessverre.

1 skifte ullsett til hver dag, pluss et i barnehagen for skifte (ullbody, tynn ullgenser, ulltights, ullstrømpebukse).
Både tynne og tykke ullsokker, har to par liggende i barnehagen også.
Tykke strikka lester til å ha utenpå skoene når det er glatt ute.
2 Ulldresser til mellomlag. Bruker en av de til den blir skitten eller det er fredag, spørs hva som kommer først.
Vi har vært veldig glade i reflex regndress med for. Og en vinterdress med god vannsøyle.
Balaclava og sydvest.
Strikkavotter! Ingen nevnte dette til meg, men strikkavotter med lang mansjett er gull verd.
Regnvotter / vanntette med for og lang glidelås.
Cheroxx.
Timberland/Viking vintersko.

Om de er ute hele dagene trengs det mer enn i en vanlig barnehage , kanskrive det vi hadde litt senere

Ville hatt klær av god kvalitet, med høy vannsøyle. Gjerne to vinterdresser, sånn at du har om den ene er klissvåt en dag, siden de skal være så mye ute. Gode og varme sko, ikke klær og sko som er brukt av mange barn sånn at kvaliteten er blitt dårligere. (Brukt er topp det, men kanskje ikke når det er brukt og vasket etter 5 forskjellige barn liksom)
Er forskjell på å være ute 1-2 timer hver dag, og det å være ute hele dagen. I år som det var så innmari våt vinter på Østlandet, kjøpte jeg foret regntøy til ungen, det varmer jo mer i tillegg til ullundertøy og mellomlag i ull, enn bare vanlig regntøy over ull.

Mitt aller beste kjøp denne sesongen var utvilsomt Kattnakken sin vinterfôra regndress, til utelek i 0-10 grader og surt, vått vær :)

Ellers er det vi har hatt mest bruk for her:
Skallbukse og vindjakke
Regntøy uten fôr (liker best todelt for å kunne bruke buksa alene)
Sydvest
Støvler
Støvler med fôr (har hatt Kavat og dock boots, liker sistenevnte best)
2 vinterdresser, så én kan vaskes og tørkes
En romslig regnbukse uten fôr som kn brukes utenpå vinterdressen ved våt snø
Vintersko

Ulldress
Hjemmestrikka ullbukse og genser
Tynn balaclava
Skikkelig tykk og varm balaclava (mest fornøyd med kivat)
Bomullslue
Hjemmestrikka luer
Hjemmestrikka halser
Regnvott er med fleecefôr
Regnvott uten fôr
Hjemmestrikka vott, bla til bruk inni regnvott
Varme vintervotter, liker ulike fra Hestra, Pop og Reima.
Tynne ullsokker
Ullundertøy, stillongs og genser. Har hatt mange skift da dette er det vi har brukt hver dag fra oktober og til nå.

Ellers - skotørker ;)

Har allerede kjøpt dette:

• Reima Gotland str. 98
• Reima Stavanger str. 104
• Reflex vinterjakke og bukse str. 104
• Kivat balaclava ull
• Kattnakken regntøy str. 98
• Kattnakken sydvest og regnvotter
• Kattnakken balaclava
• Viking gummistøvler
• Reflex Røros ulldress str. 104
• Reflex Røros ullsett str. 98
• Reima Ote votter str. 2-4 år (2 par)
• Reima ullvotter str. 2-4 år (2 par)
• Voksi ullsett i ribbestrikk str. 98/104
• Voksi ullsett str. 98/104
• Reflex frost ullsett str. 98/104 (5 sett)
• Reflex fleecedress str. 98
• Skogstad fleecesett str. 98
• Tynne og tykke ullsokker
• Katat Iggesund vanntette sko

Mangler flere ullsett til innendørsbruk og så vurderer jeg å kjøpe en foret Kattnakken dress, men usikker på størrelse, burde jeg gå for 98 eller 104?

Mangler også vintersko, men vintersko er så vanskelig å kjøpe uten å prøve først.

Noe av det jeg har kjøpt kan kanskje ikke brukes før neste vinter, tenker da på vinterdress og sett i str. 104.

Alt er kjøpt på 40/70 %, så ikke krise om jeg må selge det videre.

Vanskelig med størrelser, så tror jeg kanskje at jeg har kjøpt for mye mellomlagsull... tenker at det er kjekt å ha noe i barnehagen og noe hjemme.

Får evt. kjøpe en ekstra vinterdress om behovet oppstår, evt. bruke kattnakken dressen om den andre skal vaskes?

Noe jeg glemmer da?

• Reima Gotland str. 98
• Kivat balaclava ull
• Kattnakken balaclava
• Viking gummistøvler

Mangler flere ullsett til innendørsbruk og så vurderer jeg å kjøpe en foret Kattnakken dress, men usikker på størrelse, burde jeg gå for 98 eller 104?

Mangler også vintersko, men vintersko er så vanskelig å kjøpe uten å prøve først.

Noe av det jeg har kjøpt kan kanskje ikke brukes før neste vinter, tenker da på vinterdress og sett i str. 104.

Vanskelig med størrelser, så tror jeg kanskje at jeg har kjøpt for mye mellomlagsull... tenker at det er kjekt å ha noe i barnehagen og noe hjemme.

Får evt. kjøpe en ekstra vinterdress om behovet oppstår, evt. bruke kattnakken dressen om den andre skal vaskes?

Noe jeg glemmer da?

Høres ut som du har bra mengde tøy nå ja :)
Kommer an på hvor stort barnet ditt er, men vinterregndressen til Kattnakken er stor i størrelse. Min bruker str 98/104 i klær nå, men har likevel mye å vokse i i katnakkendressen :)

Høres ut som du har bra mengde tøy nå ja :)
Kommer an på hvor stort barnet ditt er, men vinterregndressen til Kattnakken er stor i størrelse. Min bruker str 98/104 i klær nå, men har likevel mye å vokse i i katnakkendressen :)

Hvor gammel og stort er barnet ditt og hvilken størrelse har dere i dressen?

Bruker 92/98 nå, men 92 i yttertøy, så redd for at 104 blir alt for stort i vinter og kanskje for lite til vinteren etter det...

Akkurat fylt 2 år, så vil være 2,5 år til vinteren og 3,5 til vinteren neste år.

Hvor gammel og stort er barnet ditt og hvilken størrelse har dere i dressen?

Bruker 92/98 nå, men 92 i yttertøy, så redd for at 104 blir alt for stort i vinter og kanskje for lite til vinteren etter det...

Akkurat fylt 2 år, så vil være 2,5 år til vinteren og 3,5 til vinteren neste år.

Åja, trodde jeg skrev størrelsen, hehe :p
Dressen han har er i str 98. Bruker ellers både 92 og 98 i ytterklær nå, kommer litt an på om det er romslig i størrelsen.
Bredde/vekt på barnet gjør jo også at de fyller ut klærne, men jeg vil tro at 98 blir riktig for dere til høst/vinter. Min ble 2 i januar, rundt 90cm lang og 15 kg, ser ut til at dressen godt kan brukes neste høst/vinter for vår del også. Den er uansett veldig populær og kjempelett å få solgt via finn o.l. Om størrelsen skulle være feil etter kort tids bruk ;)

• Reima Gotland str. 98
• Kivat balaclava ull
• Kattnakken balaclava
• Viking gummistøvler

Noe jeg glemmer da?

Frost ullsett kan du fint bruke inne :) Tviler på barnehagen gidder skifte?

Sko ville jeg kjøpt til høsten ja. Ellers ser det veldig greit ut :)

Av yttertøy/mellomlag har vi denne høst/vintersesongen på vestlandet hatt

Hjemme:
Wheat vinterdress
Todelt regntøy
Bisgaard vintersko i skinn
Kivat balaclava vinterlue
Mange par tynne ullvotter
Tjukk ullfleece dress
Hjemmestrikket ulldress
Tynn fleece dress

i barnehagen;
Viking vinterfôrede regnstøvler
Ecco goretex vintersko
Bergans vinterdress
Reima balaclava vinterlue
Todelt Regntøy med fleecefôr
To par hjemmestrikkede ullsokker
Mange par tynne ullvotter
Tjukke vintervotter fra Bergans (ble aldri brukt!, mange unger hater tykke votter)
Regnvotter (aldri blitt brukt)
En sydvest med fleecefôr
Ullfleecedress
Flere sett med hjemmestrikkede ullklær

ellers har vi kjøpt ullundertøy i fleng - er stort sett det hun går med innendørs hele høst/vår/vinter. Har vært soleklart mest fornøyd med ullet fra Bergans til å ha i barnehagen, det ser ikke slitt ut i det hele tatt, men det er også svindyrt. Reflex sitt ullundertøy har også fungert helt fint selv om det kanskje er litt oppbrukt nå. :-) bruker også trysilsokker da de har den beste antisklien og holder seg fine vask etter vask :-) innetøfler tar hun bare av seg etter tre minutter uansett..

Back
Topp