Vinterdress 1 åring str 80 eller 86? Anbefaling?

Guttemamma050819

Andre møte med forumet
Vurderer å kjøpe vinterdress på salg nå som skal brukes neste vinter. Sønnen min blir 1 år i slutten av januar. Bør jeg kjøpe str 80 eller 86 da tro? Han er nok ganske gjennomsnittlig i str slik det virker nå;) Tenker at kanskje yttertøy er litt store i str slik at 80 holder eller? Er vel forskjell på merkene og. Vurderer Reima. Noen som vet hvordan den er i str?

Ellers, er det en dress dere anbefaler/har god erfaring med til de minste ?

Tja det er jo vanskelig å si for det kommer nok litt ann på vekst, strl 80 er jo i realiteten veiledende fra 9 mnd til 12 mnd og strl 86 er strl 12 mnd til 18 mnd.

Jenta mi ligger helt gjennomsnittlig på vekstkurven og har fulgt størrelseveilederene helt nøyaktig. Mens andre barn er mindre eller større i vekst og bruker størrelsene før eller etter det som er veiledet. Barnet ditt er jo ganske oiten enda men kanskje du kan se litt på veksten hittil for å veilede deg:-)

Jenta mi blir jo 1 år i oktober så har kjøpt vinterdress i 86 og parkdress for å bruke høst og vår i 80, 86:-)

Kommet og an på merke/modell. Reima er vel som oftest ganske store i størrelsen - spesielt i bredden. Andre er mer smale. Noen merker har korte rygg og lange ben, andre motsatt.

Min gutt fylte ett år i oktober (2017) og hadde 86 i høstdress og 92 i vinterdress. Da var begge dressene ganske store og passet lenge. Han er ganske stor for alderen. Han brukte 92 litt denne vinteren også, men gikk over på 104 i februar. Reima er romslige i størrelsen synes jeg, men her funket det fint å bare brette opp litt på armene. Men så kommer det jo også an på om han har begynt å gå også. Det er mer klønete med litt for stor dress hvis han krabber. Men tror kanskje jeg hadde gått for 86 jeg altså..

Du vil jo begynne å bruke vinterdressen før babyen er ett år da antageligvis. Hvis jeg går ut i fra min i størrelse så er han 9 mnd og bruker str 80. Og siden dresser er litt store i str kunne han aldri brukt 86 i dress nå. Regner med du kommer til å bruke vinterdressen fra babyen er omlag 9-10 mnd og da ville jeg gått for str 80 :)

Du vil jo begynne å bruke vinterdressen før babyen er ett år da antageligvis. Hvis jeg går ut i fra min i størrelse så er han 9 mnd og bruker str 80. Og siden dresser er litt store i str kunne han aldri brukt 86 i dress nå. Regner med du kommer til å bruke vinterdressen fra babyen er omlag 9-10 mnd og da ville jeg gått for str 80 :)
Samme greia her, vi har brukt 80 fra han var 11 (?) mnd og bruker det enda (han er 15mnd):p
Noen av dressene vi hadde i 74 druknet han i da han gikk i 74 :)

De aller fleste dresser er litt store i str. Reima er stor, og som nevnt over litt bred. Passer godt "kraftige" barn, men man kan snurpe inn ganske så mye i sidene på dressen. Jeg er veldig fornøyd med Reima, passer godt til guttene mine. Jeg er også godt fornøyd med både Gullkorn Design, Tiny Trolls of Norway og Wheat. GD og Wheat er veldig fine med at de er foret med fleece inni. Veldig myke og gode, og ikke minst varme.

Jeg ville gått for str. 80 til din, da du sier at han er gjennomsnittlig i str, og ikke fyller 1 år før januar neste år.

Vi kjøpte Reima, som går for å være stor i størrelsen, i str 86. Julibarn, begynte å bruke den utpå høsten/vinteren etter fylt 1 år. 1 år og 9 mnd nå, passer fortsatt. Hadde vi gått for str 80, måtte vi kjøpt ny på nyåret nå. Veldig glad for at vi kjøpte i str 86! Hun bruker nå str 92 i noen bodyer, 86 i noen andre, kommer an på størrelsen fra merke til merke. Str 80 er alt for lite.

Jeg ville kjøpt str 86, mener mine brukte det da de var rett over året. Min innstillig til klær er at det er bedre at de er litt for store enn akkurat passe, så slipper man å eventuelt måtte kjøpe enda en dress fordi de brått har vokst ut av den.
Men det kommer selvfølgelig ann på merket også. Kanskje prøve å sammenligne litt merker før du kjøper?
Min eldste fikk f.eks en parkdress fra Stormberg til bursdagen da han fylte 4 år, den var i str 4. Vi måtte bytte den til str 3, han har grei plass enda og nå er han 4,5 :rolleyes:

Min på straks 10 mnd har en Reimadress i størrelse 74 som er veldig romslig enda, og han sliter med å krabbe rundt i den. Begynner å være passelig nå, litt seinere enn jeg hadde planlagt. Der burde jeg kjøpt 68 ... Han ligger over snittet på vekt og rett over snittet i lengde. Så jeg hadde gått for 80 for å kunne bruke den fra senhøsten av, i alle fall om du tenker Reima. Softshelldressen i samme merke passer perfekt da, og er i størrelse 74, så det varierer jo litt. :p Den er veldig romslig i bredda, men begynner å bli kort i beina. Det er jo dog ikke så farlig for bruker fotposer som gjør at det ikke blir bart rundt anklene.

Størrelse ER vanskelig, og kommer så an på fasongen på barnet og merke. Men vinterdressene til Reima er etter min erfaring romslige på størrelsen. :) Til min som blir året nå i juni har jeg nettopp bestilt en softshelldress i strl 80 for å bruke frem til sommeren + på kalde våte sommerdager (bor et stykke nord i landet så kan være iskaldt og vått her). Så får vi se om den holder frem til vinterdress-sesongen starter igjen i høst. Jeg kikker også på vinterdress nå og vurderer 86. Tror 92 blir alt for svært til vinteren. Syns det virker så knotete å skulle bevege seg i en alt for stor dress. Syns jo det selv når jeg bruker min alt for store vinterdress. :hilarious:

Det kommer ann på barna. Alle dresser og barn har forskjellige fasonger. Min sønn på 3 år og bruker 104 i klær har akkurat lagt vekk nameit dressen i str 86. Elsker de klærne til mine barn siden de kan brukes vanvittig lenge. Eldste med str 128 bruker dress i str 110. Så har noen år. Men andre mener at disse dressene er små i str. Mine har lange armer og bein.

Vi har reima i str 80 og bruker denne fremdeles (15 mnd). Den holder ut hele denne sesongen ihvertfall :) Kunne kanskje hatt en str mindre i starten, men nå er den perfekt.

Min datter på 14mnd bruker 92 i klær, og i noen merker blir 92 for stramt (feks stormberg og wheat).

Hun har isbjörn of sweden vinterdress i str.86, den er faktisk litt vel stor for henne! Tror de fleste vinterdresser er gode i størrelsen, og det er kjempevanakelig å bevege seg i for stor dress..

Det kommer helt ann på barnets fasong og hvilke str det bruker i dag. Generelt ville jeg ha kjøpt en str større enn det barnet bruker i dag. Lillesøster er 19 mnd og bruker str 80 i reima dress.
Dresser kan godt være litt store, men hvis de er altfor store så blir det vanskelig for barnet og bevege seg.

Vi har i str 80 som han fikk da han var 7 mnd så jeg hadde kjøpt str 86.

Takk for svar alle sammen! Jeg bestille Reima i 80. Tenker det er dumt med for stor om han ikke kan gå/er nybegynner på å gå Særlig siden det høres ut som Reima er stor i str. Min erfaring er at yttertøy til barn er større i str enn andre klær. Men 10 år siden sist jeg hadde baby/smårolling. Det var tomt for 86 også så sånn sett enkelt valg Får heller kjøpe en i 86 utpå vinteren om den blir for liten. Da er det kanskje salg igjen

Jeg hadde en som var ett år i juni 2016. Vi brukte da str 80 i vårdress og 86 i vinterdress. Hadde reima dresser :) så jeg ville kjøpt vinterdress i str 80 vis jeg var deg. Har en gutt som har vært på gjennomsnittet i høyde hele veien og han passet vinterdressen i 86 fra han var 1 1/2 til 2 1/2 år.

Back
Topp