Vinterbarn og hva trenger vi ekstra?

Hjertemor

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Himmelbarn
Mailykke 2018
Sommerfuglene
Februarbarna 2020
Jeg har jo alt til et sommerbarn, men hva er viktig når vi nå får et vinterbarn. Er så redd for at jeg glemmer noe, hva er «Vinter» listen deres. Da tenker jeg ikke på bilstol og sånne ting man trenge året rundt, men de tingene vi trenger ekstra til vinteren.
Kommer bare på vinterpose, men føler det må være med på den listen som jeg ikke kommer på? Og hva er klær til barnet syntes du er viktig å huske til et vinterbarn?
 
Og gjerne anbefalinger av merker og spesifikke ting:happy:
 
Tynne og litt tykkere luer i ull. Bilstolpose.
Ullteppe (gjerne mer enn ett) i fødebaggen.

Husk også at det faktisk er værre for ungen å bli overopphetet heller enn kald, så tenk gjerne at det skal være lett å åpne opp lagene/justere.

Bilstolpose syns jeg sånn sett feks er lettere enn 2 lag ull + teppe, da det er lettere å åpne opp når temperaturen ett sted er bedre.

Ellers er det fint med litt klær i ull også :)
 
Også er det faktisk viktigere med varme klær til deg selv også! Spesielt hvis du ammer bør du tenke på dette for å unngå brystbetennelse. (Jeg hadde så ømme pupper sist, at jeg ikke engang kunne ta mat ut av kjøleskapet uten at det gjorde vondt. Måtte ha votter liggende på kjøkkenbenken:hilarious:)
 
Ammetøy i ull! Og gode votter og jakke når man skal på trilletur. Ellers passe på at babyen er passe varm. Lag på lag er fint, så det er enkelt å åpne opp og kle av når man går inn ett sted.
 
Og akkurat nå i tida framover er faktisk en essensiell ting BRODDER, for å ikke skli på glatta og falle med magen! Sparer også bekkenet mye på å ha godt feste og slippe å gå og «holde seg» hele tida.
 
Jeg har jo alt til et sommerbarn, men hva er viktig når vi nå får et vinterbarn. Er så redd for at jeg glemmer noe, hva er «Vinter» listen deres. Da tenker jeg ikke på bilstol og sånne ting man trenge året rundt, men de tingene vi trenger ekstra til vinteren.
Kommer bare på vinterpose, men føler det må være med på den listen som jeg ikke kommer på? Og hva er klær til barnet syntes du er viktig å huske til et vinterbarn?

Sniker siden jeg hadde januar sist.
Bilstolpose, og den brukte jeg i vogna frem til vi gikk over til dyne i april. Så ble det stor vognpose neste høst igjen.
Av klær brukte vi en del ullbody, men også mye bomull innerst, og ullstrømpebukse, men med et godt sett ulltøy, enten strikkebukse og jakke eller heldress utenpå, holdt han varmen med bomull under også :)
Ullpledd trenger du, min lå pakket inn i teppet inni posen som nyfødt. Og brukte det masse inne også. Og lammeskinn i vogna såklart, men det har vi alltid brukt hele året. Og ullsokker.
 
Last edited:
Bilstolpose og ull.
bruker ull året rundt egentlig

Elsket sist både lillelam-dressen vi fikk og koseposen fra Bluum.
 
Jeg har jo alt til et sommerbarn, men hva er viktig når vi nå får et vinterbarn. Er så redd for at jeg glemmer noe, hva er «Vinter» listen deres. Da tenker jeg ikke på bilstol og sånne ting man trenge året rundt, men de tingene vi trenger ekstra til vinteren.
Kommer bare på vinterpose, men føler det må være med på den listen som jeg ikke kommer på? Og hva er klær til barnet syntes du er viktig å huske til et vinterbarn?
Jeg bruker nesten bare Nøstebarn sine klær med ull og silke. Og en ulldress på i vogna. Og så har jeg faktisk kjøpt sånne store og gode hansker som festes på håndtaket på vogna. Var så misunnelig på naboen som hadde slike forrige gang :hilarious:
 
Jeg har jo alt til et sommerbarn, men hva er viktig når vi nå får et vinterbarn. Er så redd for at jeg glemmer noe, hva er «Vinter» listen deres. Da tenker jeg ikke på bilstol og sånne ting man trenge året rundt, men de tingene vi trenger ekstra til vinteren.
Kommer bare på vinterpose, men føler det må være med på den listen som jeg ikke kommer på? Og hva er klær til barnet syntes du er viktig å huske til et vinterbarn?
Bilstolpose!
 
Er vel spesielt hodet og føttene man må være obs på at er varme på de små. Gode luer i ull, ullsokker eller lester på beina. Inne har dere sikkert ok temperatur, tenker nå mest på når dere er ute :)
 
Ser mange anbefaler ull, og det er jo veldig bra. MEN jeg gikk selv på en liten smell der. Andremann har eksem og tåler derfor ikke ull. Han er født på høsten og jeg hamstret ull, og han fikk masse av det til jul. Fikk ikke brukt noe av det siden han ikke tåler det innerst mot kroppen. Første var ikke sånn så tanken slo meg ikke en gang. Så til tredje blir det bambus! :) hehe.
 
Også er det faktisk viktigere med varme klær til deg selv også! Spesielt hvis du ammer bør du tenke på dette for å unngå brystbetennelse. (Jeg hadde så ømme pupper sist, at jeg ikke engang kunne ta mat ut av kjøleskapet uten at det gjorde vondt. Måtte ha votter liggende på kjøkkenbenken:hilarious:)
Ja dette har jeg heldigvis mye fra før av, og sydde sist svangerskap ammeinnlegg av ull. Måtte jo stoppe melken sist, og slippe infeksjon så har ganske mye klær, bher og sånt som passet til tiden :thumright men ja veldig viktig .
 
Jeg har easygrow lite, den burde gå som bilpose eller må jeg ha en varmere en? Skal ha easygrow nord til vognpose, så trenger vel ikke vinterpose også i bilen?? Bilen er jo varm så vinterpose blir vel litt mye??
 
Jeg har easygrow lite, den burde gå som bilpose eller må jeg ha en varmere en? Skal ha easygrow nord til vognpose, så trenger vel ikke vinterpose også i bilen?? Bilen er jo varm så vinterpose blir vel litt mye??
Brukte lite bilstolpose hele vinteren med forrige
Holdt fint, supplerte med bilstolteppe fra Bluum ved behov. Hadde blitt altfor varmt med vinterpose i bilen og jeg har ikke kupé-varmer i min bil. Bor på Østlandet

redigerer; mener easygrow lite bilstolpose ikke at jeg brukte den lite, brukte den mye faktisk
 
Last edited:
Jeg har easygrow lite, den burde gå som bilpose eller må jeg ha en varmere en? Skal ha easygrow nord til vognpose, så trenger vel ikke vinterpose også i bilen?? Bilen er jo varm så vinterpose blir vel litt mye??

Når jeg tenkte på bilstolpose så er det voksi sin bilstolpose i dun, veldig varm. Det kommee jo litt an på når på vinteren du får. Er noe annet ed jan/feb enn mars/april. I jan/feb og tidligere har man fortsatt masse av vinteren igjen, senere er det allerede i ferd med å bli vår. Det Kommer også an på om du skl bruke den i vogna. Skal den i vogna, må det såklart være den varme typen.
En annen ting er også om bilen står i en delvis oppvarmet garasje og om du må gå ut med bilstolen for å komme dit. Her må vi gå ute i 20 meter også inn i bil som har stått ute og ikke kan varmes opp på forhånd. Må skarpe hele bilen før vi kan kjøre, også tar det litt tid før bilen blir varm også, så her var det helt nødvendig med bilatolpose
Mange ganger jeg børt bilstolen mens det snør og blåser samtidig, og da ville jeg ikke hatt noen tynn bilstolpose. Slapp også å ta på så utrolig mye klær inni. Åpnet uansett alltid pose litt eller helt, avhengig av temperatur, etter at bilstolen var inni bilen. Hadde vi hatt oppvarmet garasje og ikke måtte gå ut for å komme til bilen, kunne en tynn pose evt med ullteppe inni fungert fint.
Det blir jo en del turer til helsestasjon og lignende i begynnelsen, så du får se an hvor mye du kommer til å bruke bil og hvor langt det er å gå til og fra bilen.
 
Vi har delvis oppvarmet garasje, men må gå en liten bit for og komme dit (felles garasjeanlegg). Vi hadde tykk dunpose (Voksi), men den ble jo kjøpt til forrige som er født i starten av desember med hele vinteren foran oss. Synes uansett det er greit, vi åpnet den jo når bilen ble varm og om vi var borte og bilen stod ute var det helt gull. Det var jo støtt og stadig at vi hadde med bilstolen mellom bilen og dit vi skulle og, og da var det fint at hun alltid lå lunt og godt. Synes personlig det er bedre med mindre klær oppi, enn tynn pose.

Ja, jeg er helt enig. Vi hadde nok gått for den tykke uansett også kan du jo risikere at man må gå langt fra bilen hos noen andre enn hjemme :)
 
Har reflex sin bilstolposen, den er halvtykk (ikke like varm som voksi. Syns den funka bra sist med barn født på høsten.
Kler jo på ungen litt under, og når bilen begynner å bli skikkelig varm har jeg stoppa og åpna posen.
 
Back
Topp