Vinterbabyene skal ha det varmt og godt :)

Muffen23

Flørter med forumet
Lurte på en ting :) Ettersom vi får skikkelige vinterbabyer så satt jeg å tenkte på hva som er best å ha i vognen... Altså hva tenker dere å ha i vognen de første mnd? Vinterkjørepose, andre typer vognposer, eller madrass, saueskinnsfelle og dyne? Har jo ingen erfaring med dette så lurer på hva som er best... Og om noen har speiselt å anbefale? Det finnes jo 10000 typer... :)
 
tenkt på da eg og.. har jo kun hatt sommerbabyer..
men me må jo ha søskenvogn så blir vel mykbag me saueskinn (gull verdt) og en god dyne og sikkert ullteppe.. vet ikkje kor go plass da e oppi en mykbag.. og masse ullklær.. ull e gull:):)
 
ett lite tips.. kjøp saueskinn på skeidar.. billige og gode:)
 
dei såg deilige ut:)
 
Lurte jeg også på :P 
 
Da storebror var fersk, januar ´10, så brukte vi en eller annen voksipose. Så kommer til å kjøre på med det nå også. Går jo an å ha lammeskinn i bunn, teppe oppå posen ol :-)
 
Hadde desemberbaby sist og da brukte jeg sauskinn og voksipose. Kledde han i ullklær etter lag-på-lag metoden avhengig av temperatur. Fungerte fint! :-)
 
Blir nok skinn og voksipose.Hadde høstbarn forje gang og brukte det da.
 
Skinnpose og eventuelt dundyne tenker eg. Her i dalstrøka innanfor på vestlandet har de to siste vintrene vært skikkelig kalde, men de kan og være rimelig milde. Så må bare se det an, har både skinnpose og dyne, så er beredt på det meste:) Og må ikke glemme ett fint vognteppe på toppen:)
 
Ja, det er så koselig med små vinterbabyer, å pakke dem godt inn i masse deilig ull og poser og trille i vinterværet :) Forrige gang (november-baby) brukte vi min gamle lammeskinnspose, den er superdeilig. Ellers tror jeg at jeg ville investert i en sånn original voksipose, er ikke de i ull? og så holder de lenge.

I går fikk vi vite at vi får en liten lillebror, så nå skal jeg snart sette meg ned og se hvilke små blå ullplagg jeg skal strikke :)
 
Jeg lurer også på dette! Har prøvd å søke og lese litt, og fant ut av dette:

Pose er lurt til vinteren, dyne om sommeren
Dyne er lurt til nyfødte, pose til større barn (i sportsvogn - de sparker av seg dyna).

MEN dette er jo helt selvmotsigende for oss som skal ha nyfødte (=dyne) i januar (=pose)!

Vi kjøpte faktisk to søøøte dynetrekk til str 80x65 igår, men etter det ble jeg plutselig usikker på om vi skal ha dyne i det hele tatt... Lurer på å lage en vognpose selv, fått litt inspirasjon blant annet herfra: http://www.kiwegian.com/44768003. Noen som har prøvd? Har veldig lyst til å prøve, men har ikke sydd på maaange år... :/
 
Tusen takk for mange kjekke svar :) Tror jeg får ta meg en tur å se hva de har i de forskjellige butikkene, og gjerne se på hvilke poser de har, har hørt at mange velger voksi posen.. :) Men tror kanskje noen av de er med lammeull inni, så får jeg tak i det så trenger jeg gjerne ikke lammeskinnsfelle i tillegg!?

Fine vogntepper er et must ;) Har allerede en venninne og svigerinne som holder på å strikke til meg :D Og så har jeg en venninne som holder på å strikke kjørepose til meg, med sånn hull i så jeg kan ha i bilstol osv :) Elsker hjemmelagde ting!!!
 
Vi kjøpte en sort Voksi Urban til eldstejenta i sportsvogna. Kjempefornøyd med den! Den er god og varm, med ull i bunn og dun i overdelen. Og den kommer med to overdeler, en kort som passer perfekt i bagen, og en lengre som passer i årevis i sportsvogna. Glidelås i sidene som kan dras helt opp, så du kan bruke bare bunnen om du vil, men det gjør det også enkelt å åpne og lukke posen.
Men jeg har også hørt mye skryt om Odenwalderposene(?) også, men tror de er en del lengre...
Jeg har sett at det pleier å være gode tilbud på begge disse posene på Barnas Hus og andre babyutstyrsbutikker i desember, så det er bare å følge med...
Eldstejenta var født i april, så da holdt det med lammeskinn i bunnen av vogna og dyne og teppe over, men med de kalde vintrene vi har hatt de siste par årene er jeg overbevist om at en god og varm pose er bedre. Gjerne med lammeskinn i bunnen i tillegg hvis det er veldig kaldt, men det finnes jo grenser for hvor kaldt vær vi tar med de små ut i...
 
Tenke at vi kjøpe en kjørepose til knøtte som vi kan bruke i vogna + lammeskinn nederst. Ellers så har vi en vognpose som vi hadde til Ariel som e varm og god. 
Men her nede i Rogaland blir et jo aldri så kaldt ute som vi e vant med fra nornorge:)
Blir nok en del ull innerst mot kroppen og hjæmmestrikka ullsett:)
Ååå kjenne æi glede mæi til å finne ut ka vi får så æi kan handle inn bittelitt:)
 
Vi fikk i oktober sist, så da hadde vi jo HELE vinteren foran oss - denne gang er det jo bare noen mnd fra januar til mars/april - men vi kjører nok samme som den gang, da det passet utmerket og perfekt hele vinterhalvåret!!  =)

Vi hadde saueskinn i bunn, en skikkelig voksipose rundt (original med snøring slik at den lille ligger helt tett som nyfødte elsker + varmt & godt, posen tåler i tilegg oppi 20 kuldegrader) og stormtrekk over. Også kledde vi alltid på han ullundertøy underst og klær over alt ettersom hvordan været var =)

Når våren og sommeren kom, hadde vi fremdeles saueskinnet i vogna og så tilpasset vi bare hver av de årstidene med dyne først og etterhvert små tepper før voksiposen og stormtrekket kom på plass mot høsten igjen =) Han elsket å sove i vogna da, og nå, og gjør det fremdeles i bhg. Så det ble mange deilige trilleturer den gang, i hvit krystallsnø med blå himmel og slikt! :D Herlig!! Håper dette gullet også blir like glad i vogna som storebroren sin ;)
 
Back
Topp