Vinterbaby. Hva skal dere bruke oppi vogna?

karamell

Glad i forumet
Junilykke 2020 ♡
Skuddårsspirene 2024
Jeg har bare hatt sommerbaby før, og det ble hetebølge da hun var bare noen uker gammel. Så vinterbaby er nytt for meg.

Det eneste jeg vet er at jeg ønsker meg en strikket ulldress som jeg hadde sist gang, bare i en mindre størrelse denne gangen... (Forrige baby brukte sin dress fra 5-9 mnd, så den er veldig stor).

Hva tenker dere å ha oppi vogna?
Saueskinn og dyne?
Vognpose?
All the above?
Noe annet?
 
Hos oss blir det nok saueskinn og vinterpose :) vi har det fra før, så er jo veldig greit :happy:
 
Blir nok ullfell nederst, og vinterpose. Har framleis vinterposen frå jentungen, men fristar litt å la kona strikke/sy ein litt penare til å ha til starten. Evnt og eit vognteppe.
Og so ulltøy og strikkadress. Ungen kjem sikkert til å smelte vekk :laughing002
Hadde marsbaby sist, so ikkje so stor forskjell frå denne ungen og jentungen.
 
Sniker
Har bare hatt vinterbabyer (januar og starten av mars). Har lammeskinn nederst også vinterpose oppå. Særlig når de er nyfødt og ekstra utsatt, har jeg hatt et strikketeppe rundt babyen inni vognposen. Det får man liksom pakka litt tettere rundt overkroppen. Og ellers body, strømpebukse, ullsokker, strikkedress eller strikkebukse og jakke, ull-lue og votter (evt bare tre på et par sokker, vottene trenger ikke tommel). Er det veldig kaldt, kan man legge en varmeflaske nederst i vognbagen, så luner det litt oppover i bagen. Men i nyfødtfasen er man likevel gjerne ikke på de aller lengste turene da. Det skal jo plutselig både etes, gulpes og drites og det er ikke SÅ praktisk utendørs midtvinters :hilarious: Jeg pleide å trille til et senter med ammerom, tok ca 45min å gå dit også kunne jeg amme og skifte bleie og gå litt rundt der før vi gikk hjem igjen.
 
Har hatt februarbaby før. Lammeskinn nederst i vogna og dunpose foretrekker jeg fremfor dyne. I tillegg er det greit med en tynn halslue i ull. Tynn ull innerst på baby og eventuelt strikkaklær over - det spørs hvor kaldt det er. Strikka ullteppe er også kjekt å ha. :)
 
jeg brukte easygrow dunpose med ull votter , tynn ulldress , ull lue og sokker/tøfler i ull til desember jenta mi :) .
 
Bor i Trøndelag (har litt å si for klimaet tenker jeg)

Har aldri hatt saueskinn, så det dropper jeg denne gangen også. Her blir det nok ullbody+ullstrømpebukse innerst og ulldress typ tykk Lillelam (evt hjemmestrikket i ca samme tykkelse), lue i ull, votter i ullfleece og ullragger/sokker i ullfleece utenpå. Ligger i en Voksi City. Er det veldig kaldt så kan det hende jeg putter et ullteppe oppi. Har erfart at det har vært passe for mitt desemberbarn, og funket også fint for oktoberbabyen. Så prøver jeg meg litt frem. Noen er kaldere enn andre.

Husk å kjenne i nakken om baby er klam. Kalde fingre og tær betyr ikke nødvendigvis at baby er kald, da de har dårlig blodsirkulasjon og ofte vil være kalde uansett.
 
Last edited:
Jeg bruker forresten lammeskinn i vogna hele året - enten det er -10 eller +28 grader. Regulerer varmen året rundt :) men man må ikke ha det heller.
 
Her har eg saueskinnspose, og brukte den sammen med ull på min haustbaby, men hu tålte ikkje ull, så me gjekk over til bambusklær og dunpose, og det var kun det me brukte på mars babyen og desember babyen, og forsiktig bruk av ullbody etc, men alle har reagert på ull her, så me har då heller ikkje gått ut ved surt og veldig kaldt vær :happy: bur på ein smal og farlig landevei med MYKJE trafikk, så har aldri blitt særlig trilling på oss. Men alle har kvilt i vogna. Minstemann er ekstrem varmblods og trenger nesten ingenting for å holde varmen inni dunposen, heilt utrulig korleis han berre konstant er god og varm ❤️
 
Bor langs kysten i trøndelag. Så planen er lammeskinn i bunn og en god vinterpose. Og heller kle litt etter behov. Været/temperaturen kan jo variere veldig så tror nok jeg skal spørre litt venner som har fått på vinterstid om deres erfaringer også.

Tar med meg gode tips fra tråden her videre! (Notert litt strikkaklær og halslue på ønskelista nå, hehe)
 
Har en lammeskinnspose, så blir nok å bruke den oppi vogna :dance008
Eller blir det bilstolpose i bilsete - vil unngå å bruke jakke og dress så langt det går for enkelthetens skyld! :gen014
 
Back
Topp