Vinterbaby fra før?

Mams1987

Elsker forumet
Sommerfuglene 2017
Januarlykke 2020
Oktoberbarna 2021♡
Hei :) Noen her som har barn fra før som har blitt født på vinteren? Erfaringer? Har selv en født i juni, så blir spennende dette med full vinter (bor i nord med mye minusgrader), og henting og bringing i barnehage av barnet jeg har fra før. Forrige gang kunne vi trille rett ut, men opplevde da at sommeren var varm og at vi måtte holde oss mye inne. Ser positivt på at babyen er større neste sommer og vi kan reise på ferier og utflukter :) Men likevel spent på hvordan det er å få barn i mørketid og vinterstorm.
 
Har ei jente født i november, og synes det var helt fint. Brukte stort sett ullklær og varm voksipose til vogna. Gikk ikke ut, iallefall ikke tur, hvis det var kaldere enn 10 kuldegrader. Var mye snø den vinteren, så jeg ble litt rastløs og lei etterhvert. Sånn sett tror jeg det blir bra med januarbaby, da kommer våren litt raskere.

Jeg synes det ble vanskeligere med påkledning når våren kom,var så vandt med vintertemperaturer:D
 
Har en født i midten av mai og en født i starten av februar.

Med vintergutten gikk det mye i ull og varm vinterpose i vogna. Vi gikk ikke like mye ut da det var kaldt, la han heller ikke ute for å sove dupp slik vi gjorde med maigutten.

Var litt redd for den kalde lufta så ble korte turer og duppen tok vi i vogna i gangen. Var også flink til å forvarme bilen før vi skulle noe sted.

Det var vel egentlig den største forskjellen, inne er det jo godt og varmt uansett :)
 
Vi har en jente født i januar fra før. Hun brukte stort sett bare ull hele tiden, og varm voksipose til vognen og bilstolen. Gikk mye turer og sov ute, men når det var kaldere enn -15 grader gikk det bare i små turer til butikken, t-banen og slikt og så sov hun ikke ute. Hun blir 3 år i januar og er så og si aldri syk (vært forkjølet 3 ganger, varte bare i 2-3 dager og omgangssyke 1 gang siden hun ble født. )
 
Har ei jente født i januar, og gutt født i juni. Brukte stort sett ull på ho, gikk tur ofte og tenkte ikke så mye over det :) Men bodde på Vestlandet og det ble aldri mange minus ute. Nå bor vi helt sør i landet, og tenker at vi kjøper inn ull, har dunpose i vogn og bilstol :)
 
Jeg har ei født i juli og ei I februar. Brukte bare ull body og ull tights på begge som nyfødt da de er prematur. Men på juli baby hadde jeg bare strikket klær som yttertøy. Til vinterbabyen hadde jeg sånn finlandshette eller hva det heter og Utedress, votter og strikket sokker. Begge sov bare ute på dagtid :)
 
Har en i desember. Han er også en skikkelig varm type så han fikk fort panikk av ulla.. men med en god pose i vogna med lue og votter hadde han det fint. Bor også i nord. Den vinteren førstemann kom var ikke ekstrem i været heldigvis.
Det med å komme seg til barnehage osv er noe jeg også tenker på men satser på vi får til å sjonglere to barn etter hvert ;)
 
Min første var født i november, så det ble vinterbaby. Var ute og trillet stort sett hver dag, brukte ull og Voksipose, ingen problem. Bor også langt nord, og kan love jeg trillet selv om det var under -10 :p

Etter det har jo den fantastiske oppfinnelsen bilstolpose kommet på markedet, den hadde vært helt prima å ha :D
 
Sniker bare for å si at bilstolpose var det mest geniale vi hadde til vår januarbaby, den og ammeputa er vel det jeg aldri kunne klart med uten de første 3 mnd (hadde dustefasong på puppene, så derfor avhengig av pute :hilarious:)
Og vogna da, brukte bilstolposen der også
 
Har en novembergutt!
Tykk voksipose i både vogn og bilstol + gode ulltepper!
Gikk så fint så! :)
 
Eg hadde februarbaby for 8 år siden. Husker ikke så mye bortsett fra at eg husker at han blei allergisk mot ull og at eg måtte bruke de med bommul/bambus inni. Og voksipose var god å ha :)
 
Novemberbaby her:love7
Siden han var dysmatur var vi lite ute, og med snøfallet som kom etter han ble født, var det ikke mulig å trille ute :knegg:

Bilstolpose med ull i ryggen, ullklær (body og strømpebukse + lillelam dress og lue), fleeceteppe og dundyne gikk alt helt strålende :love017
 
Førstemann ble født sent i oktober, akkurat da snøen og kulda kom. Trillet likevel lange turer hver dag. Hadde Voksipose i vogna (og Voksi Move i bilstolen) og brukte kun ull. Hadde en tanks av en vogn (Stokke Trailz) og lot ikke vinteren holde meg innendørs. Jeg elsker høst og vinter, så jeg synes det var helt perfekt med vinterbaby. Og så er det perfekt at de er litt større, krabber osv. når sommeren kommer. :)
 
Har vel egentlig fulgt råd om to lag ull innenfor vognpose eller dress. Det var ikke bilstol poser når Lillemor kom til verden, så da hadde vi kjøredress. Men nå går vi for bilstolpose som også brukes i vognen de første mnd. Har gjerne et teppe over i ekstra kalde perioder. Men ut på tur er bare fint det. Forholdet meg vel til -10 regelen.
 
Super tråd dette :) Jeg har junigutt fra før og det var liksom superenkelt i forhold til klær og tilbehør. Var så varmt at det var minst mulig tøy på som gjaldt da :) Så jeg har også tenkt på alt jeg trenger når jeg nå plutselig får en vinterbaby. Tenker å kjøpe noen gode ullpysjer i allefall når babyen skal ammes halve natta :laughing002:sleep011:sleep002 Også mye ullklær og god vogn og bilstolpose :)
 
Så masse gode tips her! Får hamstre inn ull og kjøpe oss en dunpose til bilen :) Har augustbaby fra før, så temperaturen var ikke noe problem da :rolleyes:
 
Har augustbarn fra før så er veldig spent på de samme tinga. Spesielt henting og levering i barnehage, bor også i nord hvor det ofte er -15 til -20 i januar og februar. Bilstolpose har jeg skjønt er absolutt must have. Håper denne babyen tåler ull, augustbarnet har allergi for alt av ull! Så tror nok ikke jeg tørr å gå til de store innkjøpa av ull til innerste lag.
 
Back
Topp