Viltgryte med tilbehør til 60 personer

VictoriaH

Ventende
August 2018
Oktobergull 2022
Hjelpes! Vi har planlagt navnefesten (heldigvis lenge til oktober/november) og planlegger servere god, gammeldags hjemmelaget viltgryte med hjemmelaget potetmos (eventuelt vanlige poteter) og tyttebærsyltetøy. Men hvor mye mat bør vi beregne? Av de 60 er 5 barn under 10 år.

Hvor mye mat tror dere vi må lage? Tenker bruke denne oppskriften https://www.godt.no/#!/oppskrift/7090/enkel-viltgryte men kanskje mer interessert i å få tips til hvor mange jeg skal beregne på utifra mengde og antall voksne. Blir servert som middag, men for at det ikke skal bli for sent for alle barna tenker vi invitere til rundt kl 13, spise da kl 14 og så ha kaker med kaffe etterpå :) Skal ikke ha noen seremoni så står fritt der.

Min erfaring med større selskap er at man burde regne litt ekstra mat, da oppskrifter ofte regner litt for lite kjøtt for min omgangskrets :)
Vi regner minimum 200g kjøtt pr person

Tommelfingerregel er vel totalt 500g mat per pers for middag. Inkluderer alt.

En ting jeg tenkte på var om tanken var at folk skulle ta selv eller om det blir servert på tallerkene. Har vært på x-antall middager(da gjerne i forbindelse med jobb, så de som har beregnet er proffe) der de som kommer sist for å ta seg mat ikke får noe eller bare får poteter feks :p

Selv om man beregner 500 gram feks per pers så hjelper det lite når de 30 første tar 700 gram :D

En ting jeg tenkte på var om tanken var at folk skulle ta selv eller om det blir servert på tallerkene. Har vært på x-antall middager(da gjerne i forbindelse med jobb, så de som har beregnet er proffe) der de som kommer sist for å ta seg mat ikke får noe eller bare får poteter feks :p

Selv om man beregner 500 gram feks per pers så hjelper det lite når de 30 første tar 700 gram :D

Ja, den er tricky.. For sånn som lokalet er så passer det best med selvserving, men samtidig så skaper det jo en tanke om at man kanskje bør servere eller da lage en del ekstra. Syns alt dette er vanskelig jeg :P

Ja, den er tricky.. For sånn som lokalet er så passer det best med selvserving, men samtidig så skaper det jo en tanke om at man kanskje bør servere eller da lage en del ekstra. Syns alt dette er vanskelig jeg :p

Ja skjønner det! Jeg har aldri planlagt eller lagd middag til så mange mennesker før, må jo være veldig vanskelig!

Eventuelt så går det jo å sette mindre gryter utover bordene, så slipper man å reise seg opp for å ta. Så da kanskje det blir litt mer jevnt fordelt? Og at folk tenker at de heller kan ta flere ganger siden de slipper å reise seg opp.

Men med nok kaker i back up så løser vel det meste seg :D

Ja skjønner det! Jeg har aldri planlagt eller lagd middag til så mange mennesker før, må jo være veldig vanskelig!

Eventuelt så går det jo å sette mindre gryter utover bordene, så slipper man å reise seg opp for å ta. Så da kanskje det blir litt mer jevnt fordelt? Og at folk tenker at de heller kan ta flere ganger siden de slipper å reise seg opp.

Men med nok kaker i back up så løser vel det meste seg :D

Godt jeg har lang tid på meg til å planlegge :P

Et triks for at folk ikke skal ta så mye hver er å mindre tallerkener og mindre gryter med mat å forsyne seg av. Og heller sette ut mer mat underveis. Og regne med at folk forsyner seg mer enn en gang.
Sett også gjerne brød og salat etc tidlig på bordet slik at det blir vanskeligere å fylle hele tallerkenen med gryte

Back
Topp