Ville du spist Sushi??

Indri

Betatt av forumet
Overskriften sier jo sitt..
Man skal ikke lese alt på nett, men jeg blir jo så usikker..! Har venninner som spiste sushi da de var gravide, og en som sier jeg ikke må gjøre det!
Laks er vel den absolutt tryggeste fisken , og ifølge Mattilsynet, skal all fisk fryses etter den er sløyet.
Blir så usikker, for jeg ELSKER sushi!!

Jeg holdt meg til cali roll og tempurakylling, mer spenstig enn det turte jeg ikke :p

Tempura maki er greit. Du kan jo spørre om fisken har vært fryst. Ikke spis tunfisk!

ja jeg har spist sushi mens jeg var gravid, men holdt meg til kun laks og på anerkjente steder som man vet behandler fisken riktig (at den har vært fryst og slikt)....

sushi er jo såååååå godt ;)

Ja det er ikke noe problem :) Men det er jo greit p vite hva den inneholder så du vet hva du skal unngå :)

Spiste det i går Matportalen som er Mattilsynet side sier det er greit men unngå tunfisk. Fisken som brukes til sushi i Norge skal ha vært fryst før dem brukes så vidt jeg har forstått. Det kan være noe annet i utlandet.

Hørte med den ene sushi restauranten her, og han sa at de brukte kun oppdrettslaks, og den ble ikke fryst først! Når det kom til gravide, ba han meg ringe dagen før jeg ville ha sushi slik at de fikk fryst den først! Han sa at søsteren hans også var gravid, og at hun spiste den "som den var", da den alltid er fersk der nede!
Nå har jeg hvertfall bestilt, så håper jeg at jeg har like mye lyst på sushi imrg!! :-)

jeg hadde nok ikke turt, jeg hadde ikke tatt noen sjangser

Mattilsynet skriver:
Fisk som skal spises rå må først visuelt sjekkes for parasitter. Finner man noen, må de fjernes. I tillegg skal fisk som skal spises rå eller nesten rå fryses til en indre temperatur på -20 °C eller lavere i minst 24 timer. Slik drepes eventuelle parasitter og man unngår infeksjon.

Norsk oppdrettslaks som skal brukes til sushi, trenger ikke fryses først. Undersøkelser viser at denne fisken ikke inneholder levende parasitter.

Hadde det ikke vært for at jeg ikke takler lukta av rå fisk for tiden, så hadde jeg nok spist. :) Men brekker meg når jeg går forbi fiskedisken på Meny, så det frister ikke. ;)

Sushi. Nam nam nam! :-D

Jeg spiste sushi på fredag! Spiste alt unntatt tunfisk :-) I svangerskapsboka jeg fikk fra jordmor står det at gravide trygt kan spise sushi, bare man dropper tunfisken. :-)

Jeg spiste sushi igår, og satser på at det gikk greit!
Henne i kassen var gravid også, og fortalte at hun spiste flere ganger i uken, men holdt seg unna tunfisk!
Både lege og jordmor som jeg snakket med idag, sa akkurat det samme! :-)

Back
Topp