Ville dere tillatt dette?

Zeena

Gift med forumet
Septemberlykke 2015
Har ei stedatter på ni år som får lov av moren sin å dra på shopping alene med ei venninne. De går 2 km på gangvei og får surre rundt i sentrum. Nå er det ikke akkurat en by, men stor nok med senter, masse butikker, restauranter og trafikk. Det bor 120.000 i kommunen, så det er ikke sånn at alle kjenner alle. I dag hadde de vært der i fire timer!!!

Jeg syns det er ALT for tidlig, men kanskje jeg er utdatert.

Hadde du tillat det?
 
Nei! Alt for ung.
 
Jeg kunne vurdert det ja :) om de er flere som går sammen og de har med telefon ;)

Husk! Det er stor forskjell på barn, her har vår eldste vært hjemme alene etter skoletid fra hu gikk i 1klasse, hennes vennine på samme alder er fortsatt ikke alene hjemme (de går nå i 3klasse) dette fordi hu ikke er moden nok for det. Så jeg tenker man må se ann barna før man tar en avgjørelse :)
 
Last edited by a moderator:
Jeg kunne virdert det ja :) om de er flere som går sammen og hat med telefon ;)

Husk! Det er stor forskjell på barn, her har vår eldste vært hjemme alene etter skoletid fra hu gikk i 1klasse, hennes vennine på samme alder er fortsatt ikke alene hjemme (de går nå i 3klasse) dette fordi hu ikke er moden nok for det. Så jeg tenker man må se ann barna før man kommenterer slikt ;)
Jeg er veldig enig i det. Det er stor forskjell på barn. Men det er stor forskjell på å være alene hjemme og fly på shopping også. Jeg var alene selv fra jeg var 7 (ofte til kl 17-18 på ettermiddagen), men aldri i verden om jeg fikk dra alene til byn på shopping.
 
Jeg er veldig enig i det. Det er stor forskjell på barn. Men det er stor forskjell på å være alene hjemme og fly på shopping også. Jeg var alene selv fra jeg var 7 (ofte til kl 17-18 på ettermiddagen), men aldri i verden om jeg fikk dra alene til byn på shopping.

Jeg kunne nok fint sendt min 8 åring alene på shopping :) men det er fordi jeg stoler på henne og VET hvordan hun vil oppføre seg i ulike situasjoner :) men jeg skjønner også de som sier nei :) mye som kan skje.
 
Jeg kunne nok fint sendt min 8 åring alene på shopping :) men det er fordi jeg stoler på henne og VET hvordan hun vil oppføre seg i ulike situasjoner :) men jeg skjønner også de som sier nei :) mye som kan skje.
Ja, kanskje jeg er utdatert. ;)
 
Min 8åring (4.klasse) har allerede i 2 år gått 2 km til skolen gjennom sentrum. Vi fulgte han til og fra i 3 mnd til vi så han klarte å lese trafikken i overganger (så langt en 6/7 åring er i stand til det) og kjenne veien så godt at han automatisk så seg for der han skulle. Nå går/sparkesykler mange av klassekameratene hans til/fra skolen alene og har gjort det ett år. Han har kun en rute han får lov å gå for minst mulige overganger og slikt. Men nå i sommer begynte han å gå med venner å samle Pokémons i sentrum. Han går gjerne ærender i butikken for oss eller seg selv. Hadde senteret vært i sentrum (vi bor rett ved utkanten av sentrum) så hadde han fått gå dit.

Min er veldig ansvarsfull og følger regler. Noen av klassekameratene hans går innom butikker og kjøper godis og slikt, min lar være fordi han ikke får lov (har fulgt med og sett han vente utenfor og takke nei til å smake). Så stoler ganske godt på ham.

Men generelt å "henge" i sentrum og på senter er ikke en "kultur" mine får lov til.
 
Jeg synes det høres tidlig ut, men jeg har ingen barn i den alderen, så det er vanskelig å gjette seg til hva jeg tenker når lille er 9 :)
 
Jeg og ei venninne fikk ta bussen alene til byen da vi var ca.8 år gamle for å gå på kjøpesenteret. Da var det ikke mobil, så vi måtte forholde oss til et klokkeslett. Så hvis du stoler på barnet ditt, så ser jeg ikke problemet.
 
Jeg og ei venninne fikk ta bussen alene til byen da vi var ca.8 år gamle for å gå på kjøpesenteret. Da var det ikke mobil, så vi måtte forholde oss til et klokkeslett. Så hvis du stoler på barnet ditt, så ser jeg ikke problemet.
Problemet er kanskje at jeg ikke ser noen grunn til at en niåring skal henge på et kjøpesenter ;)
 
Jeg er så kjip at mi som blir 10 år, får ikke henge på senteret. Ser ingen grunn til at hun skal være der om ikke det er noe hun skal og da er jo jeg eller en annen voksen med. Ikke får hun henge i sentrum heller.

Men det er ingen problemstilling her heldigvis for såvidt jeg vet får ingen av de på trinnet hennes lov til det.

Vi har og 3 min gange til senteret og 20 min (jeg bruker 20 min) til skolen så handler ikke om avstand. Men det faktum at vi ikke ser noen grunn til at senteret skal brukes som oppholdsted.
 
Jeg er og i kjip-mor-klubben. ;) mi jente er 9,5, ansvarlig og fornuftig for alderen, men får ikke lov å henge på senteret alene. Hun får lov å gå på butikken alene, og til nærmeste lekeplass/ballbinge (hhv 200m hver vei). Ikke har hun mobil heller enda (tenk det), så da er det klokkeslett hun må forholde seg til.
Har ikke vært noe mas om å henge på senteret heller, da hun heldigvis fremdeles er et barn til sinns, og har andre interesser. :)
 
Min på snart 8 år kunne fått lov til det av og til om han ønsket. Han klarer fint å gå et par km alene, og tar også buss alene. Han ville ikke fått lov til å henge på et kjøpesenter hver dag, men kunne fått gått med venner av og til om de oppførte seg rolig og fint. Han går på butikken alene av og til. Vi bor i en småby.
 
Jeg er så kjip at mi som blir 10 år, får ikke henge på senteret. Ser ingen grunn til at hun skal være der om ikke det er noe hun skal og da er jo jeg eller en annen voksen med. Ikke får hun henge i sentrum heller.

Men det er ingen problemstilling her heldigvis for såvidt jeg vet får ingen av de på trinnet hennes lov til det.

Vi har og 3 min gange til senteret og 20 min (jeg bruker 20 min) til skolen så handler ikke om avstand. Men det faktum at vi ikke ser noen grunn til at senteret skal brukes som oppholdsted.
Men for noen barn er det stas å gå å handle klær alene med venner da uten foreldre å det kunne min fått øov til om han ville
 
Jaa tror det hadde gått greit for min del :) Må jo selvfølgelig se ann barnet da :p
 
Back
Topp