Ville bare dele en gladnyhet :)

Pikenmedsvovelstikker

Forelsket i forumet
Leste akkurat en artikkel om at det faktisk bare er hysteri dette med spekemat :) Skjønner at mange ikke tør å ta sjangsen, men fra norske store produsenter så skal visst spekemat være helt ufarlig fordi disse farlige bakteriene ikke har levedyktige forhold pga både nedfrysning og spekeprosess :) men ville ikke spist fra utlandet da, kun fra norge :) så nå skal jeg jaggu kose meg med en skive med salami! :D
Ha en god natt alle ;)
http://altformamma.no/141/article/item/null/salami-jatakk

Hmmm.. jeg velger ihvertfall å ikke være så hysterisk, og drister meg til en skive med salami etter at jeg leste denne artikkelen :) kan jo hende de ikke bruker forhåndsfryst kjøtt i grillstad da? Kanskje det er årsaken til at de advarer?

Jordmor på sykehuset sa faktisk til meg at hun ikke skjønte hvorfor gravide ikke spiste saltpølse. Den de hadde der skulle hvertfall ikke være noe problem. (Vet ikke hvilket merke det var..) Tror likevel jeg ville holdt meg unna i neste svangerskap også, da anbefalingene er så sterke..

Leste akkurat en artikkel om at det faktisk bare er hysteri dette med spekemat :) Skjønner at mange ikke tør å ta sjangsen, men fra norske store produsenter så skal visst spekemat være helt ufarlig fordi disse farlige bakteriene ikke har levedyktige forhold pga både nedfrysning og spekeprosess :) men ville ikke spist fra utlandet da, kun fra norge :) så nå skal jeg jaggu kose meg med en skive med salami! :D
Ha en god natt alle ;)
http://altformamma.no/141/article/item/null/salami-jatakk
Sniker fra juli, den artikkelen du la ut er jo fra 2014. Men uansett ja det er liten sjanse for at det kan skje no, men hvorfor utsette baby for at det kan skje noe tenker jeg. Hadde ikke tilgitt meg selv om jeg hadde spist spekemat/ salami. Er kun 9 mnd det er snakk om:)

Helsemyndighetene har en "tenk det værste som kan skje"-filosofi. Det er meldt om 4 utbrudd i norge siden 80-tallet. Et av dem (det værste tilfellet hvor 15 ble smittet, 6 stk døde og ingen av fosterene overlevde) var fra et sykehus, hvor de fant bakterien i kjøttkutteren på sykehuset. De andre tilfellene var vakumpakket kokt kjøttpålegg, vakumpakket rakfisk og upasteurisert mykost fra et lokalt meieri. Det er ikke meldt om ETT eneste ett tilfelle hvor folk har blitt sjuke av spekemat.. For meg så taler det til at dette er rein hysteri. Men man skal da få velge selv. Jeg skal ihvertfall passe på å ha med meg niste når jeg skal på sykehuset, så jeg slipper å risikere å bli sjuk der :P all spekepølse fra gilde er frysebehandlet før produksjon, så det skal være rimelig trygt.

Er det ikke sånn at man kan fryse det ned selv for å ta livet av alle bakteriene? Feks noen skiver med spekeskinke dagen før man skal ha spekemat? Jeg har ikke prøvd det selv, men jeg mener det skal være safe...

Nei man kan ikke være det. Det er ikke alle bakterier som dør når de fryses. Hva angår statens kosrholdsråd så er de "worst case scenario" det må de være for at ingen skal kunne komme å klage på staten! Mange ting i kostholdsrådet jeg tar med en klype salt men når det kommer til bakterier som er skadelig for den lille så ser jeg ikke poenget i å ta noen sjanser... :-) det er ikke alle bakteriene som er skadelige for oss men som er skadelig for den. men jeg syns samami og spekepølse på pizza eller ostesmørbrød er veldig godt så da kan man jo bare spise det der!

Å si at det ikke er meldt om et eneste tilfelle der folk har blitt syke av spekemat er helt feil, for det har det, både e-coli, listeria og ndre ting! I flere av de andre landene er toxoplasma mer vanlig enn i norge, så mange som opp mot 80% har hatt det fra før, som gjør dem immune. Derfor frarådes ikke slik mat i mange andre land, mens i Norge har nesten ingen hatt det fra før...

Grillstad fryser sikkert kjøttet før de bruker det de også, alt er veldig strengt i norge, men de går fortsatt ikke gode for at gravide kan spise det.

Det som står på førstesidene i avisene når det gjelder smitte osv, er når flere dør av det, ikke enkelt tilfeller hvor folk blir smitta. Men det er jo flere ganger de har trukket tilbake partier, både av det ene og det andre..

Nå spiser jeg ikke kjøtt i det hele siden jeg er vegiterianer, men selv om vi tåler noen av bakteriene, så er det den lille i magen som ikke tåler det. Og jeg hadde absolutt ikke tatt noen sjans.. Hysteri? Tja, den lille er uerstattelig, og jeg vil gjøre alt for at den skal få det bra i magen :-)

Spiser det ikke jeg, klarer meg fint i 9 mnd uten :) Er ikke med på noe hysteri, men føler at hvis det bare er 0,000001% mulighet for at det kan være farlig så er det ikke verdt det :) Men det er meg :)

Jeg trodde Gilde salami var greit og spiste det noen uker.. Nå lages det hyppig ostesmørbrød :-)

Jeg fikk toxosplasmose av norsk mat i fjor og måtte ta abort pga det så min oppfordring til alle her er å følge de matrådene som gis :) for unner ingen den opplevelsen jeg hadde :/

Back
Topp