Vilariat

H-40455468

Første møte med forumet
Hei, jeg er i en situasjon hvor jeg har fått tilbud om et vikariat. Det varer fra juli - desember 2023. Jeg har termin i juli og vil da være i permisjon hele perioden som vikariatet er. I mitt yrke er det veldig viktig med ansiennitet, og det er derfor jeg søkte på jobben. Men spørsmålet mitt er, kan jeg takke ja til jobben, for så og si ifra om at jeg vil være i permisjon hele vikariatet og egentlig aldri møte opp på jobb?

Nei da må de jo ha vikar for vikaren med èn gang?
Jeg ville ha ringt og snakket med dem. Jeg vet man fint kn ta et vikariat også være gravid og ikke rekke å jobbe hele perioden - men å ikke kunne jobbe noe av det har jeg ikke hørt om (utenom fast stilling, for da kommer du jo tilbake etter permisjon).

Får vel ikke hull i CV-en hvis du skal i permisjon. Skal du informere de etter at du har underskrevet da eller?
Har fått tilsendt kontrakt, men har ikke signert enda. Problemet mitt er at uten dette vikariatet så står jeg uten jobb, mens dersom jeg takker ja vil jeg også ha mulighet til å gå tilbake i arbeid tidligere dersom jeg føler meg klar for det, er vell kanskje det som gjør at jeg ønsker å takke ja. Men vet samtidig at jeg mest sannsynlig ikke kommer til å gå tilbake til arbeid før etter full permisjon

De må vel ha visst at du var nærmere høygravid da du ble tilbudt jobben? Eller vet de ikke at du er gravid? Ser ellers ikke noe poeng i å ansette en person som skal være borte så lenge vikariatet varer. Du går jo trolig ut i permisjon før du i det hele tatt får startet?

De må vel ha visst at du var nærmere høygravid da du ble tilbudt jobben? Eller vet de ikke at du er gravid? Ser ellers ikke noe poeng i å ansette en person som skal være borte så lenge vikariatet varer. Du går jo trolig ut i permisjon før du i det hele tatt får startet?
Nei de var ikke klar over at jeg var gravid da jeg var på intervju, da dette var over teams. Ja, vil starte perioden i permisjon.

Kan du ikke si det som det er? At du ville møtt opp på vikariatet hvis du ikke skulle i permisjon, men om du kan få stå som ansatt på papiret for å ikke miste ansiennitet? De må finne ny person som kan tre inn i det vikariatet. Du trenger bare noe på papiret for øyeblikket?

Har fått tilsendt kontrakt, men har ikke signert enda. Problemet mitt er at uten dette vikariatet så står jeg uten jobb, mens dersom jeg takker ja vil jeg også ha mulighet til å gå tilbake i arbeid tidligere dersom jeg føler meg klar for det, er vell kanskje det som gjør at jeg ønsker å takke ja. Men vet samtidig at jeg mest sannsynlig ikke kommer til å gå tilbake til arbeid før etter full permisjon

Du må ringe dem og informere om at du er så høygravid at du ikke kommer til å jobbe i vikariatperioden i det hele tatt. Ingen arbeidsgivere som ser på permisjon som hull i CV-en ;)
Og du kan søke nye vikariater/jobber i perm.
Du har jo ikke vært ærlig på første punkt i jobbsøknaden som er at du IKKE har mulighet til å starte å jobbe når de ønsker. Om du hadde vært 6mnd på vei og faktisk kunne ha startet å jobbe i jobben så hadde jeg utvilsomt sagt ta jobben. Men her så oppfyller du jo ikke arbeidsgivers krav om ønsket startdato og det er uærlig av deg å signere en kontrakt når du ikke har gitt dem alle fakta. Ring - opplys - hør hva de tenker om saken!

Last edited:
Du må ringe dem og informere om at du er så høygravid at du ikke kommer til å jobbe i vikariatperioden i det hele tatt. Ingen arbeidsgivere som ser på permisjon som hull i CV-en ;)
Og du kan søke nye vikariater/jobber i perm.
Du har jo ikke vært ærlig på første punkt i jobbsøknaden som er at du IKKE har mulighet til å starte å jobbe når de ønsker. Om du hadde vært 6mnd på vei og faktisk kunne ha startet å jobbe i jobben så hadde jeg utvilsomt sagt ta jobben. Men her så oppfyller du jo ikke arbeidsgivers krav om ønsket startdato og det er uærlig av deg å signere en kontrakt når du ikke har gitt dem alle fakta. Ring - opplys - hør hva de tenker om saken!
Helt enig, kan jo ikke ta jobb hvor du ikke skal jobbe noe som helst ila hele vikariatet. Det føles veldig ut som svindel og bedrag. Fødselspermisjon er IKKE hull i CV. Ring dem og forklar situasjonen, si at du ikke har mulighet til å ta vikariatet som det står fordi du skal ut i fødselspermisjon, men at du allikevel kan tenke deg jobb der så snart du føler deg klar eller noe sånt…

«Hull» på cv-en er bedre enn å føre opp en jobb du aldri har jobbet i. Som faktisk blir tilfellet for deg.

Det blir ikke hull for du skriver «foreldrepermisjon» på tidsrommet. Alle arbeidsgivere forstår det.

Nei jeg ville ring og fortalt som det var. At du er gravid og at du har termin snart.
Ærlighet kommer du lengst med .

Hei, jeg er i en situasjon hvor jeg har fått tilbud om et vikariat. Det varer fra juli - desember 2023. Jeg har termin i juli og vil da være i permisjon hele perioden som vikariatet er. I mitt yrke er det veldig viktig med ansiennitet, og det er derfor jeg søkte på jobben. Men spørsmålet mitt er, kan jeg takke ja til jobben, for så og si ifra om at jeg vil være i permisjon hele vikariatet og egentlig aldri møte opp på jobb?
Jeg er veldig for at man ikke skal bli diskriminert i arbeidslivet pga graviditet, men… Denne jobben kommer du ikke til å jobbe i.
Tror du ikke det vil være enda merkeligere på neste jobbintervju, og de spør om å få referanse fra den siste jobben din, og du må svare «nei, jeg jobbet aldri der, så det har jeg ikke». Hadde det vært meg som skulle ansatt ville det vært mye verre enn om du hadde et «hull» der det står fødselspermisjon.

Eneste jeg kan tenke meg du får nytte av her, er om denne nye arbeidsgiveren betaler lønn på forskudd og får tilbakebetalt fra Nav. Da vil du tjene opp feriepenger i permisjonen, men syns også det er ganske uetisk…

Er du fagorganisert?

Jeg har akkurat funnet ut at omsorg for barn kn telle som ansiennitet - så sjansen her er at permisjonen din gir det ansiennitetsppptjening altså. Både lønnet og ulønnet periode vil telle ;)

Back
Topp