Vil så gjerne i barnehagen

Jeg jobber i butikk og har for første gang på 8 år 3 uker sammenhengende ferie. Når man er 4 ansatte og 3 av oss har barn, så går det ikke opp om man vil ha fri med barna. I år fikk jeg kun fri i 2 uker mens ungene har ferie fra bhg. I vår butikk kan vi ikke ha ferie samtidig.
Men altså jeg kan jo ikke vite hvordan det er i hver enkelt butikk. Noen har 4 uker, noen har 3 uker og andre har bare 2
 
Har åpenbart en feil omgangskrets. Jeg har seriøst ALDRI hørt om noen som har 4 ukers ferie sammenhengende om sommeren.
Jeg har bare vanskeligheter for å tro at svært mange har det.

Tom svigermor som er rektor har ikke 4 uker sammenhengen.
Jeg har ikke sagt sammenhengende men i løpet av sommeren har jeg skrevet flere ganger!
Min mann er av de som deler opp ferien over w puljer for å få 4 uker, det er null problem selv med bare 4 ansatte på hans avd.
 
Så lenge det er folk nok på jobb burde det ikke være et problem, men som regel er det ikke flere enn det MÅ være nå i ferien, og jeg har måtte si nei til foreldre som har spurt om det samme da vi rett og slett ikke er nok ansatte på huset. Men det skader jo ikke å ringe å spørre!
 
Ja takk! Virker som det er mest statlig yrker.

Jeg jobber operativt og har har det kjempe travelt i ferier. Da jeg var gravid med frøkna hadde jeg 100t overtid i juli..
Jeg måtte flytte ferien min og hadde en uke mindre i fjor sommer fordi vi ikke hadde sjangs.
Nei tror ikke det bare er statlig. Det gjelder vel alle yrker som har mindre arbeidsoppgaver og kunder når "alle" er på ferie. Mye som tar en pause på sommeren.
 
Jeg jobber i butikk og har for første gang på 8 år 3 uker sammenhengende ferie. Når man er 4 ansatte og 3 av oss har barn, så går det ikke opp om man vil ha fri med barna. I år fikk jeg kun fri i 2 uker mens ungene har ferie fra bhg. I vår butikk kan vi ikke ha ferie samtidig.
Alle har krav på 3 uker sammenhengende. Det er brudd på ferieloven om arbeidsgiver nektet dette. Med mindre man frivillig går med på å ikke ta 3 uker sammenhengende, men man har krav på det.

Så naturlig nok pga dette så har "alle" 3 uker ferie sammenhengende.
 
Syns du det er lenge? Min er borte fra bhg på sin 7ende uke, og skal ikke i bhg før om 2 uker.. :p

Ja, jeg synes det, for da blir det fort helt ny tilvenning når barnet begynner i bhg igjen.
I de årene jeg har jobbet i bhg, har jeg stort sett ikke opplevd at barn er borte i mer enn de "obligatoriske" 3 sammenhengende ukene på sommeren.
Det er jo store individuelle forskjeller fra barn til barn, og så lenge man sørger for at barnet har andre å leke med, går det jo fint for mange, men dog.. :)
 
Vi har kun rett på 25 dager i løpet av ett år, så nei det er ikke vanlig med 4-5 uker sammenhengende på sommeren slik at barna kan være hjemme så lenge.
Vet at lærere har 7 uker, men det er uvesentlig når de fleste her inne tror det er vanlig å få 4-5 uker sammenhengende. De jeg kjenner som får så lang ferie er enten lærere eller jobbet i barnehage;)
Flertallet i Norge har ikke slike jobber.
Tror du leger, sykepleiere, jordmødre, bussjåfører, hotell medarbeidere, servitører osv får så lang ferie? Hvordan skal hotellene kunne drive i sin mest hektiske sesong? Eller hvordan skal sykehusene klare å ta i mot de syke om de har sendt alle på ferie i 4-5 uker?

Kan skrive under på at man ikke får 5 uler sammenhengende ferie i hotellbransjen ;) blir heller overtidsarbeid enn ferie :p
 
Ja, jeg synes det, for da blir det fort helt ny tilvenning når barnet begynner i bhg igjen.
I de årene jeg har jobbet i bhg, har jeg stort sett ikke opplevd at barn er borte i mer enn de "obligatoriske" 3 sammenhengende ukene på sommeren.
Det er jo store individuelle forskjeller fra barn til barn, og så lenge man sørger for at barnet har andre å leke med, går det jo fint for mange, men dog.. :)
Aldri opplevd at det blir ny tilvenning igjen jeg
 
Jeg leser i sammenheng med det du skriver, men jeg henger meg litt opp i det at du mener man har gratis barnehage for makspris er makspris uansett hvor mange uker ferie barnet har. Ingen får gratis og ingen betaler mer. Fint du sier ja om dere har kapasitet, jeg tror ikke dette er så veldig stort problem. De fleste tar den ferien de har satt opp og de fleste vil ha ferien med barna. Noen få unntak er det alltid men de er ikke flertallet.
Nå skriver den personen du sikter til at dette fungerer annerledes i Danmark. I Norge skal vi ikke kunne endre noe, for det har jo fungert i 30 år. Vi kunne kanskje ha godt av å se litt til andre land å se hvordan de gjør det? Samarbeidet mellom foreldrene og barnehagen i Danmark virker veldig bra og det er jo supert for barna :)
Ser du ikke skjønner hva jeg mener. Det må være like regler for hvor mye ferie barna må ta ut, ellers blir det urettferdig. Olsen MÅ ta ut 3 uker sammenhengende og 4 uker til sammen. Hansen får ta ut kun 3 uker usammenhengende. Sier seg selv.

Endringer er jeg åpen for - så lenge det er til det bedre:) Det er en grunn for at det er krav til minst 4 uker ferie og 3 uker sammenhengende for barna, også en grunn for at dette er en rettighet voksne også har iht ferieloven. Når man skal ta hensyn til en ting, så går det noen ganger utover andre ting - det er en naturlig konsekvens.

Danmarks barnehager utmerker seg ikke spesielt, så blir bare tåpelig å si at "de virker bra" ut i fra dette. Heldigvis har norske barn rett på ferie :) Heldigvis sier barnehager nei til foreldre fordi de setter sikkerheten og omsorgen til barna høyest :) Men man sier selvfølgelig ja om man kan :) Jeg synes det er trist at noen ikke forstår at barnehagen sier nei av en grunn.
 
Ser du ikke skjønner hva jeg mener. Det må være like regler for hvor mye ferie barna må ta ut, ellers blir det urettferdig. Olsen MÅ ta ut 3 uker sammenhengende og 4 uker til sammen. Hansen får ta ut kun 3 uker usammenhengende. Sier seg selv.

Endringer er jeg åpen for - så lenge det er til det bedre:) Det er en grunn for at det er krav til minst 4 uker ferie og 3 uker sammenhengende for barna, også en grunn for at dette er en rettighet voksne også har iht ferieloven. Når man skal ta hensyn til en ting, så går det noen ganger utover andre ting - det er en naturlig konsekvens.

Danmarks barnehager utmerker seg ikke spesielt, så blir bare tåpelig å si at "de virker bra" ut i fra dette. Heldigvis har norske barn rett på ferie :) Heldigvis sier barnehager nei til foreldre fordi de setter sikkerheten og omsorgen til barna høyest :) Men man sier selvfølgelig ja om man kan :) Jeg synes det er trist at noen ikke forstår at barnehagen sier nei av en grunn.

Tror ikke du skal si hva jeg forstår eller ikke forstår, for jo jeg forstår hva du skriver men ingen får gratis barnehage selv om de har mindre ferie enn Olsen. Det er fordi vi har maxpris. Noe alle må betale, og det er ikke slik at våre politikere krever at barna skal ha lovfestet ferie med tre uker sammenhengende, det er det barnehagene som bestemmer. :)
Jeg vet om flere som sender sine pedagogiske førskolelærer på studietur til Danmark, å se hvordan de gjør det der. Og jeg vet også at flere av de kommer hjem imponert over hvordan barnehagen fungerer der. Og nei det gjelder ikke kun at barn har mindre ferie enn tre uker.
Noen barn har det bedre i barnehagen også enn fire uker med mor og far. Bare tull å diskutere dette, du legger meninger jeg ikke har på meg. Jeg er kun uenig i at noen får gratis barnehage om de er en uke mer i barnehagen enn Olsenbarna, vi har maxpris ingen betaler mer eller mindre om det ikke er spesielle årsaker til det selv om de har 4 eller 8 uker ferie.
 
Tror ikke du skal si hva jeg forstår eller ikke forstår, for jo jeg forstår hva du skriver men ingen får gratis barnehage selv om de har mindre ferie enn Olsen. Det er fordi vi har maxpris. Noe alle må betale, og det er ikke slik at våre politikere krever at barna skal ha lovfestet ferie med tre uker sammenhengende, det er det barnehagene som bestemmer. :)
Jeg vet om flere som sender sine pedagogiske førskolelærer på studietur til Danmark, å se hvordan de gjør det der. Og jeg vet også at flere av de kommer hjem imponert over hvordan barnehagen fungerer der. Og nei det gjelder ikke kun at barn har mindre ferie enn tre uker.
Noen barn har det bedre i barnehagen også enn fire uker med mor og far. Bare tull å diskutere dette, du legger meninger jeg ikke har på meg. Jeg er kun uenig i at noen får gratis barnehage om de er en uke mer i barnehagen enn Olsenbarna, vi har maxpris ingen betaler mer eller mindre om det ikke er spesielle årsaker til det selv om de har 4 eller 8 uker ferie.
Det blir bare tull å snakke at du skriver om andre ting enn det jeg skriver om. Hadde du skjønt hva jeg mente hadde du ikke gjort det. Jeg har sagt at det blir urettferdig hvis barnehagen krever at en familie må ta 4 uker ferie mens en annen familie trenger ikke ta ut mer enn 2 uker. Burde være ganske lett å skjønne at det er forskjellsbehandling. Nå gidder jeg ikke forklare det flere ganger, så får du bare fortsette å tro at jeg mener noe annet hvis du absolutt vil det.

Har selv vært på studietur i Danmark og har en norsk venninne jeg gikk på skole med som jobber i dansk barnehage fordi hun fant seg kjæreste der. Det er forskjeller til både det bedre og det dårlige begge veier. Når det kommer til ferie synes jeg de norske barna har en bedre barnehage:)
 
Jobber i bhg selv jeg, er nok stor forskjell på.barn.
Men tror ikke det er veldig vanlig at det blir ny tilvenning fordi man har noen ukers ferie

Vi så det hver sommer, særlig på de barna som allerede hadde noen utfordringer med barnehagehverdagen.
Jeg har til og med sett tilfeller av "tilbakegang" mht bleieslutt, soving og andre rutiner.

Det er jo opp til hver enkelt hvor lenge man vil ha barna borte fra bhg, og barn er forskjellige, men personlig kunne vi aldri tatt så mange uker sammenhengende borte, basert på våre erfaringer.
 
Vi så det hver sommer, særlig på de barna som allerede hadde noen utfordringer med barnehagehverdagen.
Jeg har til og med sett tilfeller av "tilbakegang" mht bleieslutt, soving og andre rutiner.

Det er jo opp til hver enkelt hvor lenge man vil ha barna borte fra bhg, og barn er forskjellige, men personlig kunne vi aldri tatt så mange uker sammenhengende borte, basert på våre erfaringer.
Det synes jeh høres rart ut
Min hadde forøvrig 8 uker og vi tok det som passet for familien .ikke hva som er erfaring fra bhg selv om den har vært god til nå sa
 
Back
Topp