Vil så gjerne i barnehagen

Alle har rett på 5 uker ferie ila året. Det varierer jo veldig hvordan folk kan fordele de ukene fra arbeidsplass til arbeidsplass, og behov ift barna sine. Men de fleste barn i de barnehagene jeg har jobbet i har 4 uker sammenhengende på sommeren. Minimum 3, og mange har flere enn 4 også. Så jeg ser heller ikke på 4,5 uke som veldig lenge. Helt normalt :)

Mange med små skolebarn må jo ha minst 4 uker sammenhengende ferie. De som har eldre skolebarn uten SFO tar gjerne oppimot 8 uker fordelt på foreldrene.

Der jeg jobbet før lønnet det seg at vi tok ut så mange uker som mulig på sommeren fordi det er kun da vi er mindre barn. Der jeg begynner å jobbe nå er bhg stengt hele juli. Altså alle må ta 4 uker sammenhengende.

Vet at mange arbeidsplasser ikke kan gi mer enn 3 uker sammenhengende på sommeren, men mange arbeidsplasser må gi flere på sommeren også. Begge deler er vanlig :)
 
De fleste jeg kjenne har bare 3 uker sammenhengende ferie, mange bare 2 (av de voksene)..
Man har bare 5 uker ferie i året som skal fordeles på sommerferie, inneklemte dager, påske, jul og for de med skolebarn forsvinner også fort to uker på høst- og vinterferie....
Som jeg skreiv ikke sammenhengende men mange har 4 uker i løpet av sommeten
 
Jeg skrev bare hva min erfaring er. Hvordan det er rundtom andre steder vet jeg ikke. I min datters bhg har de fleste 4-5 uker fri. Hvordan de ulike foreldrene løser det vet jeg ikke. Men igjen.. Min erfaring..

Edit: min datters avdeling. Viktig å være spesifikk ;)
Min erfaring også
 
Som jeg skreiv ikke sammenhengende men mange har 4 uker i løpet av sommeten
Jeg skjønte det, og det er ikke meningen å krangle, men dersom man ikke har besteforeldre som kan avlaste kan det være vanskelig å ta mer enn 3 uker siden man trenger de 2 ukene man har av ferie igjen etter det andre ganger i løpet av året
 
Men jeg snakket heller ikke om sammenhengenoe men i løpet av spmmeren
Skjønner. Misforsto nok noe der. :)
Men for min del får jeg heller ikke mer enn 3 uker iløpet av sommeren heller. Da går ikke ferieavviklingen opp
 
Vi har kun rett på 25 dager i løpet av ett år, så nei det er ikke vanlig med 4-5 uker sammenhengende på sommeren slik at barna kan være hjemme så lenge.
Vet at lærere har 7 uker, men det er uvesentlig når de fleste her inne tror det er vanlig å få 4-5 uker sammenhengende. De jeg kjenner som får så lang ferie er enten lærere eller jobbet i barnehage;)
Flertallet i Norge har ikke slike jobber.
Tror du leger, sykepleiere, jordmødre, bussjåfører, hotell medarbeidere, servitører osv får så lang ferie? Hvordan skal hotellene kunne drive i sin mest hektiske sesong? Eller hvordan skal sykehusene klare å ta i mot de syke om de har sendt alle på ferie i 4-5 uker?
Ikke sammenhengende skreiv jeg om du leser.
Min mann har heller ikke sammenhengende men tar de spredt
 
Ikke sammenhengende skreiv jeg om du leser.
Min mann har heller ikke sammenhengende men tar de spredt

Fleste jeg kjenner får ikke ferie flere ganger i løpet av sommeren heller. De har flere arbeidstakere som skal avvikle ferie.
Jeg får kun 15 dager mellom 1 mai og 30 september, mellom der er det også arbeidsgiver som plasserer min ferie. Jeg har noen ganger gjort unna min sommerferie før skolen har begynt på sin.
Alle arbeidstakere har krav på 18 virkedager sammenheng mellom 1 Juni og 30 september, sier seg selv da at de fleste arbeidstakere ikke kan ta litt ferie her eller litt der i løpet av den sommeren :)
 
Fleste jeg kjenner får ikke ferie flere ganger i løpet av sommeren heller. De har flere arbeidstakere som skal avvikle ferie.
Jeg får kun 15 dager mellom 1 mai og 30 september, mellom der er det også arbeidsgiver som plasserer min ferie. Jeg har noen ganger gjort unna min sommerferie før skolen har begynt på sin.
Alle arbeidstakere har krav på 18 virkedager sammenheng mellom 1 Juni og 30 september, sier seg selv da at de fleste arbeidstakere ikke kan ta litt ferie her eller litt der i løpet av den sommeren :)
Det er sånn di kjenner det, som jeg skreiv min erfaring er noe annet :)
 
Som nevnt synes jeg også det høres merkelig med minimum 4 uker ferie om sommeren og at det ikke er lenge.
De aller fleste jeg kjenner har ikke 4+++ uker om sommeren!

Gi meg disse yrkene, vurdere snart å bytte om det er tilfelle. Luksus!
 
Jeg skjønte det, og det er ikke meningen å krangle, men dersom man ikke har besteforeldre som kan avlaste kan det være vanskelig å ta mer enn 3 uker siden man trenger de 2 ukene man har av ferie igjen etter det andre ganger i løpet av året
Dersom man ikke har besteforeldre som kan avlaste så hender det at det kan være nødvendig å ta flere enn 3 uker sammenhengende. SFO har som regel 4 uker stengt. Noen bhg har også det.

For noen arbeidsplasser er det vanskelig å ta ut mer enn 3 på sommeren. For noen arbeidsplasser er det vanskelig å ta ut ferie andre tider enn på sommeren. Like vanlig begge deler.

Som nevnt synes jeg også det høres merkelig med minimum 4 uker ferie om sommeren og at det ikke er lenge.
De aller fleste jeg kjenner har ikke 4+++ uker om sommeren!

Gi meg disse yrkene, vurdere snart å bytte om det er tilfelle. Luksus!
Alle yrker der det er mindre å gjøre på sommeren enn ellers...? :)
 
Som nevnt synes jeg også det høres merkelig med minimum 4 uker ferie om sommeren og at det ikke er lenge.
De aller fleste jeg kjenner har ikke 4+++ uker om sommeren!

Gi meg disse yrkene, vurdere snart å bytte om det er tilfelle. Luksus!
Svigermor er regnskapsfører, hun har alltid 4 uker i juli. Det er dødtid for dem. Mange barnehager er også stengt 4 uker i juli, så da har de ansatte ferie.
Administrative stillinger i stat og kommune har også ofte mulighet for 4 uker sammenhengende. Samboeren jobber i bank og har også hatt 4 uker sammenhengende.

Det var de yrkesgruppene jeg kom på på stående fot:)
 
Som nevnt synes jeg også det høres merkelig med minimum 4 uker ferie om sommeren og at det ikke er lenge.
De aller fleste jeg kjenner har ikke 4+++ uker om sommeren!

Gi meg disse yrkene, vurdere snart å bytte om det er tilfelle. Luksus!
Itansatte
De som jobber i butikk, bhg , på kontor osv
 
Alle yrker der det er mindre å gjøre på sommeren enn ellers...? :)

Ja takk! Virker som det er mest statlig yrker.

Jeg jobber operativt og har har det kjempe travelt i ferier. Da jeg var gravid med frøkna hadde jeg 100t overtid i juli..
Jeg måtte flytte ferien min og hadde en uke mindre i fjor sommer fordi vi ikke hadde sjangs.
 
Itansatte
De som jobber i butikk, bhg , på kontor osv
Jeg jobber i butikk og har for første gang på 8 år 3 uker sammenhengende ferie. Når man er 4 ansatte og 3 av oss har barn, så går det ikke opp om man vil ha fri med barna. I år fikk jeg kun fri i 2 uker mens ungene har ferie fra bhg. I vår butikk kan vi ikke ha ferie samtidig.
 
Nei men mange har det. :)

Har åpenbart en feil omgangskrets. Jeg har seriøst ALDRI hørt om noen som har 4 ukers ferie sammenhengende om sommeren.
Jeg har bare vanskeligheter for å tro at svært mange har det.

Tom svigermor som er rektor har ikke 4 uker sammenhengen.
 
Back
Topp