Vil så gjerne få til amming med Nr to

Hjertehåp89

Blir kjent med forumet
Jeg er gravid i uke 19 med Nr to og ønsker så inderlig at jeg får til ammingen med denne. Med første så havnet vi på nyfødtintensiv og grunnet all stresset og usikkerheten så takket produksjonen for seg. Jeg vil så gjerne at det skal gå bra neste gang. Hvilken pumpe anbefaler dere? Og er det noen som har noen gode tips. Tas gjerne imot ❤️

Jeg er gravid i uke 19 med Nr to og ønsker så inderlig at jeg får til ammingen med denne. Med første så havnet vi på nyfødtintensiv og grunnet all stresset og usikkerheten så takket produksjonen for seg. Jeg vil så gjerne at det skal gå bra neste gang. Hvilken pumpe anbefaler dere? Og er det noen som har noen gode tips. Tas gjerne imot ❤️
Føler med deg. Amming er et sårt tema når man så gjerne vil, men av ulike grunner ikke får det til.

Anbefaler å kontakte ammepoliklinikken, en ammehjelper, å be de på barsel om hjelp og veiledning. Ikke dra hjem før du har komt igang med ammingen og føler at det går bra.

Men husk mamming foran amming.

Jeg har hatt pumpe fra Medela, den er bra.

Andre tips er en god pute, og for nyfødte er det virkelig én som gjelder og det er cosyfix. Da får du babyen stabilt i brysthøyde og kan lettere jobbe med riktig sugetak, samt lett å amme vanlig og tvillingstilling for å tømme brystet fra ulike sider. Denne puta er litt dyr, men det finnes på finn.no og den er grei å selge videre om du ikke trenger den likevel. De har den også ofte på barsel og helsestasjonen om den er tilgjeelog nå i sommer coronatider da :)

Hvis du ikke får babyen koblet på pupp i det hele tatt, kan brystskjold være tingen i starten. Husk at det finnes 3 størrelser og at du må ha den typen som passer til brystknoppen, ikke resten av puppen. Dette har de også på barsel om du vil prøve.

Støtte brystet - sjekk ut video/bilde av hamburgergrepet og C-grepet. Begge deler hjelper babyen å få og å beholde riktig sugetak/ikke miste puppen ut av munnen.

Sjekk om du har ammepoliklinikk på sykehuset, der kan du få en til 1-2 uker etter fødsel for eksempel :)

Når det gjelder produksjon er det ulikt når melka kommer, men stress hjelper såklart ikke. Så mye hvile du kan få og masse vann. Vanligvis kommer det 3-4 dager etterpå. Jeg fikk melk først 6 dager etter fødsel, men det satt da skikkelig i gang og kunne fullamme.

Ammehjelpen.no har svarene på alle mulige slags problemstillinger rundt amming.

Lykke til - og går det ikke, vet du jo såklart at flasking er like fint ❤️

Hei. Takk for alle gode tips. Tittet litt på medela pumper. Den nyeste modellen dem som er dobbel pumpe og heter freestyle var litt i dyreste laget men får bare kjøpe den og i verste fall selge den om det skjærer seg. Jeg har en ammepute fra første barn men det var bare en billig en fra kid. Syns det var greit å bruke den når hun fikk flaske å for å avlaste skulderen og armer. Personlig så håper jeg at sykehusene er stengt for besøkende ved termin også så jeg får fred og ro til å fokusere på amming. Det var så mange stress momenter sist gang.

Hei. Takk for alle gode tips. Tittet litt på medela pumper. Den nyeste modellen dem som er dobbel pumpe og heter freestyle var litt i dyreste laget men får bare kjøpe den og i verste fall selge den om det skjærer seg. Jeg har en ammepute fra første barn men det var bare en billig en fra kid. Syns det var greit å bruke den når hun fikk flaske å for å avlaste skulderen og armer. Personlig så håper jeg at sykehusene er stengt for besøkende ved termin også så jeg får fred og ro til å fokusere på amming. Det var så mange stress momenter sist gang.
Husk at det uansett er lov til å være egoistisk å si at dere ønsker fred og ro i begynnelsen. Dette gjelder både på barsel og etter dere har kommet hjem. :) Anbefaler deg også å melde deg inn i ammehjelpen på facebook. Der kan du spørre og få tips fra andre mødre og fra ammehjelpere.

Den pumpen anbefalte de på barsel. Var viktig at man brukte pumpen på begge når man pumpet. De har jo en slik stor mendela pumpe på barsel som de låner ut. Jeg hadde svangerskapsdiabetes med min sønn. Og da var jeg med i et prosjekt hvor jeg stimulerte melka allerede 3 uker før han skulle bli født. MEN gjør man dette så MÅ man gi seg om man kjenner kynnere. Men endte med at jeg hadde omlag 5 måltider før sønnen min var født, de første måltidene er ikke store. bevarte melka i slike små sprøyter, fåes på apotek. Å selv disse til 10 ml kan være nok. Så fryser du dem ned og kan gi barnet egen melk om du får ut noe før barnet kommer. Min gutt ble også lagt på intensiven, dermed fikk vi dårlig ammestart og det ble bare tull med melka pga det. Men han fikk 5 måltider av meg, å de var for min del gull verd. Å jeg blir å gjøre det samme om jeg er så heldig å få flere barn.

Si uansett NEI til besøk på sykehuset og vær der så lenge du kan! Da kan du sitte ute med puppene hele tiden og få mye god hjelp!

Sov med lille inntil deg, håndmelka fremfor pumping. Si klart nei om de vil gi mme, produksjonen går seg til. Si nei til familie om de vil gi mat fordi det er så koselig, produksjonen og du og baby må komme ajour først. :) unngå også smokk til sugetaket er bra, og da du først begynner med smokk bruk en rundt smokk typ avent smoothie, nuby cherry(denne er best! Fåes kjøpt på navnesmokken.no).

Igjen. Si NEI til besøk og ikke bry deg om folk blir fornærmet.

Hadde ikkje sjølv problem med amming, heldigvis, men ei veninne sleit med å få det til i starten.
Ein av tinga som funka godt på ho, var å ligge behagelig på sida (så ho fikk slappe heilt av) då vart det enklare å koble babyen på og ikkje stresse (stress held igjen mjølka).
Pass på at ungen gapar godt, så den får godt tak i puppen. Betre med litt for mykje pupp i munnen enn litt for lite (då blir det fort vondt).

Ellers er ro rundt ammestundene lurt. I allefall til man føler det funkar. Då er óg tipset om å ligge ein pluss, for det er gjerne naturlig å gå på soverommet.

Ikkje vær redd for å spørre om hjelp til amming på barsel.

Å husk, babyar og svangerskap er forskjellige, sjølv om det ikkje funka forrige gong, treng det ikkje bli problemer denne runden:happy:
Masse lykke til!❤️

(Ps. Husk å drikk nok, ei vassflaske i nærheita er lurt)

Hos meg kom amminga bra i gang med førstemann, men etter fire måneder var det altfor lite melk så jeg måtte bare slutte. Så håper jeg klarer det lengre denne gangen. Jeg var og fikk en del veiledning på helsestasjonen sist, og det kan det hende jeg får igjen. Men jeg har ihvertfall tenkt at jeg bare skal amme ungen «hele» tiden selv om jeg tror den har fått nok melk. Jeg tror det ble feil sist at jeg fikk beskjed om at hvis babyen har sugd så og så lenge så har den fått nok. Nå skal jeg bare amme og amme og amme. Eller...det er planen da. Men vi får se hvordan ting blir:happy:

Back
Topp