Jeg er gravid i uke 19 med Nr to og ønsker så inderlig at jeg får til ammingen med denne. Med første så havnet vi på nyfødtintensiv og grunnet all stresset og usikkerheten så takket produksjonen for seg. Jeg vil så gjerne at det skal gå bra neste gang. Hvilken pumpe anbefaler dere? Og er det noen som har noen gode tips. Tas gjerne imot
Jeg har hatt pumpe fra Medela, den er bra.
Andre tips er en god pute, og for nyfødte er det virkelig én som gjelder og det er cosyfix. Da får du babyen stabilt i brysthøyde og kan lettere jobbe med riktig sugetak, samt lett å amme vanlig og tvillingstilling for å tømme brystet fra ulike sider. Denne puta er litt dyr, men det finnes på finn.no og den er grei å selge videre om du ikke trenger den likevel. De har den også ofte på barsel og helsestasjonen om den er tilgjeelog nå i sommer coronatider da
Hvis du ikke får babyen koblet på pupp i det hele tatt, kan brystskjold være tingen i starten. Husk at det finnes 3 størrelser og at du må ha den typen som passer til brystknoppen, ikke resten av puppen. Dette har de også på barsel om du vil prøve.
Støtte brystet - sjekk ut video/bilde av hamburgergrepet og C-grepet. Begge deler hjelper babyen å få og å beholde riktig sugetak/ikke miste puppen ut av munnen.
Sjekk om du har ammepoliklinikk på sykehuset, der kan du få en til 1-2 uker etter fødsel for eksempel
Når det gjelder produksjon er det ulikt når melka kommer, men stress hjelper såklart ikke. Så mye hvile du kan få og masse vann. Vanligvis kommer det 3-4 dager etterpå. Jeg fikk melk først 6 dager etter fødsel, men det satt da skikkelig i gang og kunne fullamme.
Ammehjelpen.no har svarene på alle mulige slags problemstillinger rundt amming.
Lykke til - og går det ikke, vet du jo såklart at flasking er like fint