Vil plutselig ikke ha grøt :-/

Gutt2012/spire 2015

Elsker forumet
Junibarna 2015
Har gitt grøt på kvelden de siste 5 dagene. Vår gutt er ca 6 mnd og jeg gir Nestles 4mnders-grøt med litt malt oppi. Han synes det var sååå stas de første 3 kveldene, og har sovet skikkelig godt om natta, men i dag og i går vil han ikke ha det lenger :-( skikkelig presser munnen igjen og vil absolutt ikke ha.. Noen som har noen tips til hva vi kan gjøre? Andre grøter? Smaker? Han er ikke så flink med flaske så må være noe vi kan gi med skje.. Gledet oss sååå til å begynne med grøt, men nå ser det mørkt ut :-(
 
Kan et være forskjell på humøret hans de siste kveldene? Og på hvor sulten han er?

Hos oss fungerer det og gi grøt en halvtime-trekvarter etter pupp, så hun ikke er altfor sulten men allikevel litt sulten.

Og ikke altfor sent, så hun er for trøtt :)
 
Hei=)
Vi blander litt fruktmos i grøten av og til, pærepure er en favoritt. Mild og god=)
Vi passer også på å gi grøt litt før hun er skikkelig sulten. For om hun er for sulten så kommer ikke grøten like fort som melka- og DET er ikke noe stas=) Og som nevt over, kanskje det rett og slett bare var dagsformen for lillegutt? De kan jo ha "dårlige" dager de også=)
 
Har du hørt om babystyrt mattilvenning? Hvis ikke så prøv å google det. Kanskje det kunne vært noe for deg? Det går ut på at babyen får spise alt selv med hendene sine. Jeg hadde håpet på å prøve det, men vi måtte tjuvstarte med litt grøt siden hun er prematur. Kommer nok til å gå over til det etter hvert. Eller så er jo avokado i grøten en favoritt her. Vi bruker hirse grøt fra Holle.
 
Har prøvd å gi både når han er kjempesulten og litt sulten, trøtt, våken, glad og grinete.. Har prøvd middagsglass, grøt uten smak, grøt med smak, tykk og tynn grøt og pure.. I dag fikk jeg presset ned 2 tskjeer grøt med gulrotpure etter mange tårer, også spydde han det opp igjen!! Han vil jo BARE ha pupp! Kan jo ikke fortsette med det når han er 6 mnd!! Kan prøve at han spiser med hendene, kanskje det funker.. Blir litt deprimert kjenner jeg
 


gutt2012 skrev:
Har prøvd å gi både når han er kjempesulten og litt sulten, trøtt, våken, glad og grinete.. Har prøvd middagsglass, grøt uten smak, grøt med smak, tykk og tynn grøt og pure.. I dag fikk jeg presset ned 2 tskjeer grøt med gulrotpure etter mange tårer, også spydde han det opp igjen!! Han vil jo BARE ha pupp! Kan jo ikke fortsette med det når han er 6 mnd!! Kan prøve at han spiser med hendene, kanskje det funker.. Blir litt deprimert kjenner jeg


Huff, så kjedelig! Min jente er heller ikke noe særlig til å spise enda, men håper det kommer seg med litt mer trening. Ikke vil hun ha flaske heller... Og om dagen er hun så opptatt av alt mulig rundt seg når jeg skal amme, så vet ikke hvor mye hun får i seg alltid. Om natten derimot, da vil hun ha mat ofte. Huff, skal ikke være lett. Ammer du ofte om dagen og natten? 
 
Høres ut som vi har det litt likt! Vår gutt er heller ikke glad i å ta flaske og har blitt veldig nysgjerrig på lyder o.l. som gjør det ganske mye mer utfordrende å amme! Hvis han hadde tatt flaske kunne vi jo laget veldig tynn grøt han kunne fått i flaska, men det går jo heller ikke.. Jeg ammer ca hver 3 time på dagen og gjennomsnitlig 2 ganger om natta.. Hva med deg?
 
Om dagen er det sånn hver 2-3time. Tror jeg skal prøve å tilbye henne hver 2. time for å se om det kan hjelpe på nattesøvnen. Om natten er det nå 3-4 ganger. Før sov hun sånn 6-8 timer før mat, nå går det maks 4 timer... Ble vel litt godt vant en periode, så syns det er litt slitsomt nå, hehe. 
 
Har dere prøvd å spise sammen med han?
For en drøy uke siden begynte snuppa vår også å bli vanskelig å få i grøt. Etter tips fra en venninne la vi grøtmåltidet til samme tidspunkt som vi spiste. Da snudde det helt! Synes det er kjempemoro og spise sammen med oss. Skjønner jo egentlig det godt...er kjedelig å spise alene ;-)
Dette har også gjort at ho er blitt intrs i andre matvarer også, så her har ho nå fått smake litt skive med leverpostei. Var en stooor hitt!!
 
Baby her har også begynt å holde igjen munnen for grøt, selv med sviskemos (som er favoritt) matglass, da kan brekker h*n seg huff...ikke lett, vil jo bare ha pupp.
Prøver å gi glass 1gang tidlig på ettermiddagen mellom måltidene med pupp og grøt 16-17 en gang, ikke lett når baby ikke vil ha, burde vel begynne å spise annet enn pupp snart?!

Får pupp hver 3time om dagen og 1-2x om natta!

Mellommåltid går ned som pære, sviske, eller baby yoghurt
 
Back
Topp