Vil jeg få svangerskapsforgiftning igjen?

• Trådstarter Trådstarter
  • Opprettet Opprettet

Guest
I mitt forrige (og første) svangerskap ble det oppdaget svangerskapsforgiftning i uke 30. Da hadde jeg et blodtrykk på 150/100 og +3 i urinen. Jeg ble da innlagt og måtte samle urin. 4 dager senere ble jeg utskrivd ettersom blodtrykket hadde roet seg litt og jeg hadde kun +1 i urinen målt fra hele døgnet. 3 dager senere var jeg på ultralyd på sykehuset. Da så alt greit ut (bebien hadde en vekst retardasjon, men det var vi klar over) og blodtrykket hadde holdt seg stabilt og urinen viste +3. Den samme kvelden fikk jeg smerter i magen og dro inn til sykehuset igjen. Da hadde blodtrykket steget til 170/110 og jeg ble lagt inn og måtte samle urin igjen. Da skillte jeg ut 7 g protein. Dagen etter var det nesten 10 g, dagen etter det var det 12 g og dagen etter var det nesten 15 g. Da ble det bestemt at bebien måtte ut dagen etter. Ultralyd samme dag viste at det var også det beste for bebien. Jeg har lest at nyresykdommer kan ha noe å si for SVF. Jeg har en nyre som legene sier ser rar ut, den fungerer helt fint, men har hatt noen nyrestener. Min fars søster hadde SVF med sine tvillinger og min "svigerbestemor" har også hatt det. Ellers er jeg en frisk, slank 23 åring som spiser lite sukker. Har jeg store sjangser for å utvikte svangerskapsforgiftning igjen? Jeg er i god form og trente relativt hart gjennom hele svangerskapet, er dette noe jeg bør la være med neste gang? Hvor lang tid bør det gå mellom svangerskapene?

Back
Topp