Vil ikke spise..

Guest
Hei!

Jeg har en gutt på 11 mnd som ikke vi spise noe særlig mere. Han har for kort tid siden hatt den fjerde banrsykdommen, og etter dette har han sluttet nesten helt å spise. Når vi setter han til matbordet blir han helt krakilsk, og det eneste vi får i han er melk eller vann. Hva skal jeg gjøre? Uansett hva vi tilbyr han sttritter han imot å hyler.. Hjelp!
 
Hei! Forstår godt at du som forelder er fortvilt over at barnet ditt ikke vil spise. Du forteller at han nettopp har vært syk. Kanskje er han ikke helt i form ennå. Mange barn kan få blemmer i munnen i forbindelse med andre virussykdommer. Det kan være lurt å sjekke munnhulen og tungen hans for evt. blemmer. Barn som har slike blemmer ( forkjølelsesblemmer, after) vil vanligvis ikke spise fordi det svir og gjør vondt i munnen. Spesielt gjelder dette salt og sur mat og drikker. Melk er nokså nøytralt,- det samme gjelder is, og i slike tilfeller vil det være typisk at det er dette barnet vil foretrekke. Andre grunner til at barn ikke vil spise, kan være frambrudd av nye tenner og vondt i halsen. Vil anbefale at du undersøker barnet ditt for dette, for om mulig å få en forklaring på spiseproblemet. Det viktigste i slike perioder, er at barnet får i seg nok drikke. Skulle problemet vedvare over tid, vil jeg anbefale at dere får sjekket dette hos fastlegen. Hilsen Elin
 
Hei!

Jeg må bare oppdatere her. Det viste seg at lillemann hadde en blemme fremst på tunga (en hvit prikk, jeg har selv brukt å hatt det). Så skjønner at han gråt å var i fra seg når vi skulle gi han mat. Den gikk vekk etter et par dager, å da tok matlysten seg betraktelig opp. Nå spiser han og er fornøyd :-) Kjempe fint at man kan rådføre seg her å få gode og betryggende svar :-)

Hilsen lettet og glad mor!
 
Back
Topp