Vil ikke spise noe nytt

carro4

Glad i forumet
Aprilspirene 2023
Begynte tilvenning til fast føde ved 5mnd alder om det har noe å si, er nå 7mnd gammel.

Spiser nå grøt, alt av smoothie og én type middagsglass. Har prøvd å tilby mat for å spise selv, lagd hjemmelaget mat og kjøpt ulike typer middagsglass men ingen er godkjent. Spiser alt av frukt utenom banan i fruktnett.
Er det noe jeg burde stresse over? Eller kontakte helsesøster om?

Nevnte det på 6mnd kontrollen, men fikk bare beskjed om å prøve å gi torsk..
 
Begynte tilvenning til fast føde ved 5mnd alder om det har noe å si, er nå 7mnd gammel.

Spiser nå grøt, alt av smoothie og én type middagsglass. Har prøvd å tilby mat for å spise selv, lagd hjemmelaget mat og kjøpt ulike typer middagsglass men ingen er godkjent. Spiser alt av frukt utenom banan i fruktnett.
Er det noe jeg burde stresse over? Eller kontakte helsesøster om?

Nevnte det på 6mnd kontrollen, men fikk bare beskjed om å prøve å gi torsk..
Uff, det er så kjipt å bli møtt med sånn prøv det, men igjen så er det faktisk veldig vanskelig... Alle barn er utrolig forskjellige. Men la meg spørre deg;

1. Er du bekymret for noe? Sånn rent medisinsk. 2. Spiser ungen din litt fast føde eller ingenting?
3. Legger hen på seg som den skal? Følger sin kurv?
4. Gir du mm før mat eller etter?
5. Hva har du forsøkt å gi?

Altså beklager så mange spm, men dette kan gi deg også en pekepinne på hva du burde gjøre. Hvis du ikke er bekymret for noe rent medisinsk og ungen følger sin kurve, så hadde jeg forsøkt å bare tilby. Leste at det tar 8-10 ganger før ett barn aksepterer en ny smak. Og selv om hen lager grimase ved hver prøvesmaking så ikke det bekymringsverdig, hvis de virkelig ikke liker noe eller ikke tåler det vil du merke. Og grøt kan være veldig mettende, så hadde forsøkt å gi for eksempel eggeplomme med avokado eller banan med avokado til frokost. Kanskje pastinakk og pære til lunsj med rene animalske råvarer - altså økologisk kylling, selvsagt ikke melkeprodukter. Og frukt som du gjør. Og til middag gi det dere spiser, men pass på salt. Stort sett så går det fint.
 
Back
Topp