Vil ikke slutte med bleier..

Jane2

Elsker forumet
Føler vi har prøvd det meste nå; masse ros, klistermerker, belønninger, pakker..... spørre ofte om han skal på do og om han vil gå uten bleie, og spørre sjelden.

Noe er blitt galt iallefall. Nå er han 4 år, og vil nesten ikke gå på doen (eller potte) Ikke i nærheten av å slutte med bleie ennå altså[:o] Vil ikke gå på do i barnehagen heller. Han gikk mer på do en periode enn nå. Nå vil han aldri[&o]

Andre som har hatt problemet? Noen gode tips?? Alt tas i mot med takk[:)]
 
Kan dessverre ikke komme med noen tips, her gikk bleiestoppen veldig greit. Har du vært på 4 års kontroll? Hadde ikke HS noen god tips? Hvordan er samarbeidet med barnehagen? Hadde en god dialog med barnehagen og det var viktig for oss.
 
Har ikke vært på 4 års kontroll ennå, får vel innkalling snart håper jeg.

Ifjor i barnehagen lot de han sitte på doen etter hvert måltid osv. Da satt han iallefall der, selv om det sjelden kom noe. Nå er han begynt på ny avdeling, og vil ikke det heller. Må ha en ny prat med dem.

Han har gått litt uten bleie i sommer, men sist han gjorde det (da hadde vi besøk) så tisset han på seg. Etter det har han nekta å gå uten bleie.

Har noen teorier om hvorfor han ikke vil. Det kan være en av dem, eller en kombinasjon. Men vet ikke åssen vi skal komme ut av det..
-han tror han ikke får det til, fordi han har tissa på seg uten bleie, og fordi det ikke alltid kommer noe når han sitter på do.
-det har blitt for mye mas om å slutte, og sta som han er, vil han ikke at vi skal få rett (at han slutter)
-negativ oppmerksomhet rundt det, feks når han har bæsja i bleia og får kommentarer som "hva er det som lukter nå?" og "nå må du snart begynne å gå på do heller" osv i en kanskje litt streng/negativ tone (helst pappa som gjør det..[&:])
 
Det der er jammen ikke lett. Det dummeste man gjør er vel å "tvinge" han til å sitte på do eller potte. Eller som du sier om negative kommentarer. Hos oss startet det hele med at hun sluttet å tisse om natten. Vi hadde potta klar til en hver tid, hun fikk velge eget dosete, og skrøt hemningsløst når hun satt på potta om hun gjorde noe eller ei. Vi har ikke drevet med belønningssystem. Plutselig en dag var hun helt klar for å slutte med bleia. Hadde en god dialog med barnehagen og de fulgte henne opp. Ett par uhell, men ellers gikk det over all forventning. Tror det er viktig at man ikke stresser. Synes du skal snakke med helsestasjonen. Ser at du har en liten baby også. Kanskje ikke så lett å slutte med bleie, når bror eller søster bruker det? De sier jo også at det er lettest å få jentene tørr. Masse lykke til. Skriv gjerne hvordan det går[:)]
 
Eg sleit veldig med å få han til å sitte på do i det hele, han var rett og slett redd for å sette seg ned på do. Så då han fyllte 3 år, hadde han knappt hatt rompa over do skåla. Eg lot han gå uten bleie, dette var i fjor sommer, han gjekk ute uten bleie på altanen. Eg hadde bade basseng til han, der han fekk hente ut alle bade lekene sine, og så tok eg med potta. så vart det til at han satte seg på potte noen ganger, noen ganger kom det noe oppi potta, andre ganger kom det ved siden av. Så sa eg til han at viss han satt på do, så akulle han få en stor Elias båt (veldig glad i Elias). Eg klarte å få rompa hans ned på do, han var noe motvillig, men det var det som visstnok skulle til. Etter at Eliasbåten var i hus ble det lettere.
  Eg fann ei flaske med saft, el likn, satte han på do, lot han drikke, sang alle sangene han er glad i, og noen ganger gjekk det bra. Hadde ei stund en fast regel om at søndag var trusedag, då bytta vi noen bukser..
La alle trusene hans utover bordet i stua, så han fekk velge sjølv hvilken han skulle ha på seg.
Vendepunktet var en gang han hadde besøk, og satt og tegna, tissa seg ut. Eg sa at neste gang må du si fra, så vi rekk fram. Så sa han fra, og vi SPRANG til do, reiv av buksa, og hadde fest då han klarte det uten uhell.
  Vi har også gått inn på do til alle vi har vert på besøk til, bare for å se åssen deira do ser ut..(det gjør vi fremdeles, synest det fungerer veldig bra).
 Håper du har fått etpar ideer her, ellers er det nok bare å ta tiden til hjelp..
 
Kom på enda en ting, vi brukte do ring OG en krakk til å hvile føttene på mens han satt på do. Og eg sang som en gal mens han satt på do, brukte veldig mye tid på det..
 
Takk for mange gode råd og tips[:D] Så er det bare å begynne å prøve de... Krysser fingrene[;)]
 
Tror kanskje jeg bare ville latt det ligge en stund. Ikke noe mas om do eller kommentarer etter han har laget bleie. Er jo ikke så lett for han hvis han ikke selv føler han har kontroll.
 
Hei. Hørtes ut som et kjent problem.. gutten vår var kjempeflink i sommer da hele familien var sammen, men da bhg startet igjen, gikk det ikke så bra. Og jeg var frustrert og lei, og trodde dette gjaldt bare vår sønn. Vi snakket masse med bhg, men følte ikke at de var så interessert i å hjelpe. Snakket med HS og fikk råd om å begynne med bleie i bhg igjen, og rett og slett ta en pause. Han ble 4 år i juni, og vi har hatt do trening siden januar i år.

Lykke til videre, og egentlig godt å høre at det finnes flere der ute..[;)]
 
Godt å vite at det er flere ja[:)] Snakka litt med HS og hun sa det ikke var så uvanlig[;)]

Det går forresten litt bedre nå. Plutselig en dag sa han at han skulle begynne med truse om to dager. og det gjorde vi. Det passa greit på en lørdag. Lovte han stooor pakke etter ei uke. Det hjalp de gangene han ville gi opp[;)] Han har hatt endel uhell, og bruker fremdeles bleie om natta og i bhg, men det er en god begynnelse[:D]
 
Back
Topp