Vil ikke ligge på magen..

Sparklefart

Forelsket i forumet
Som dere fleste av dere sikkert vet så ligger Lea et stykke etter motorisk pga alle sykehusopphold og sykdom. Hun har i det siste (før innleggelse sist gang) begynt å rulle over på siden. MEN problemet er at hun nekter å ligge på magen. Med en gang jeg snur henne over begynner hun å hylgrine...

Vi prøver å bære henne litt på magen, og hun pleier å ligge på magen og se på tv mens jeg har henne på lårene mine bøy oppover. Det går helt fint, men med en gang jeg legger henne ned blir det full sitron.

Har dere noen tips for hvordan vi kan få henne til å trives på magen?

Vi har vært hos fysio både hos HS og på sykehuset, og hun viser ikke tegn til å være stiv. Vi prøver også å legge henne på magen flere ganger om dagen, uten at det ser ut til å ha god virkning (enda?) .
 
Min hatet å ligge i mageleie frem til jeg tok frem iPad, så mini kunne se på seg selv i kameraappen. Mange har jo speil i stedet. Kanskje prøve noe sånt? :)
 
Som dere fleste av dere sikkert vet så ligger Lea et stykke etter motorisk pga alle sykehusopphold og sykdom. Hun har i det siste (før innleggelse sist gang) begynt å rulle over på siden. MEN problemet er at hun nekter å ligge på magen. Med en gang jeg snur henne over begynner hun å hylgrine...

Vi prøver å bære henne litt på magen, og hun pleier å ligge på magen og se på tv mens jeg har henne på lårene mine bøy oppover. Det går helt fint, men med en gang jeg legger henne ned blir det full sitron.

Har dere noen tips for hvordan vi kan få henne til å trives på magen?

Vi har vært hos fysio både hos HS og på sykehuset, og hun viser ikke tegn til å være stiv. Vi prøver også å legge henne på magen flere ganger om dagen, uten at det ser ut til å ha god virkning (enda?) .

Har dere ergonomisk bæretøy til henne? Ved å sitte i ergonomisk sittestilling trener hun mye det samme som i mageleie, men synes sannsynligvis det er litt kjekkere. Også er det koselig for mor og far også :)
Min likte vel å ligge på magen i 2 min maks lenge, men jeg har bært han mye i sjal, og han kunne sitte uten støtte fra 7 mnd og har alltid vært sterk i nakke og rygge.
 
Sniker.
Min likte det heller ikke, men så fikk vi en veldig fin spilledåse til jul som ser ut som en liten tv (heter my first TV :joyful:) som spiller musikk og viser bilder av ulike dyr. Han elsker den og nå er favoritten å ligge på magen å se på den:)
Bare et tips :)
 
Prøvd speil?
Ligge på magen sammen
At hun ligger på magen oppå deg, mens du ligger mer enn du sitter
På stellebordet og du bøyer deg ned så du ser opp på henne
Kan det være noe i nakken eller så som plager henne u mageleie?
 
Min premature hatet det og. Tips fra min fysioterapeut var ikke la han bli kjempesint fordi det vil forsterke negativiteten, heller ta mange korte økter. Tror han var r mnd når han lærte seg å snj seg fra mage til rygg fordi han mislikte det så.
Bare gi snuppa tid tenker jeg:Heartred
 
Det er ikkje ubehagelig grunna inngrepet i brystkassen då?
 
Tenkte det samme som Hulder.

Men frøkna her likte heller ikke å ligge på magen på gulvet, før hun plutselig syntes det var spennende for kort tid siden. Ca 5mnd 1 uke nå. Så kommer kanskje litt av seg selv etterhvert også?
Ellers er jo speil og spennende leker som nevnt over lurt da.
 
Takk for mange gode tips! :Heartpink Vi har prøvd ut det meste, uten at det har hjulpet på. Her om dagen derimot var mamma innom (vi bor ca. 2 timer fra hverandre). Hun hadde med to leker til Lea og ba meg velge en leke vi skulle ha hos oss, og en leke vi kunne ha hos henne. Jeg valgte den bevegende skjermen med musikk i håp om at den skulle hjelpe til på magetrening, uten at den hjalp noe særlig. MEN i går når jeg besøkte mamma prøvde jeg med leken hun hadde tatt med seg hjem, og da lå hun nesten 5 minutter på magen uten å klage. Jeg valgte feil leke med andre ord :hilarious: Også glemte jeg jo selvfølgelig å spørre om jeg kunne ta den med hjem når jeg reiste..
 
Sniker, har fulgt med litt på tråden din om søte fine Lea:)

Det går seg helt sikkert til:) men hun trenger kanskj litt ekstra tid stakar, med alt den søte lille kroppen har vært igjennom er det ikke så rart:Heartred

Som de andre sier så kan det jo hende hun faktisk kjenner noe ubehag enda ifht opperasjonssår eller noe.

Jenta mi på på snart 4 mnd har dog hatet å ligge på magen helt siden fødselen, men nå i det siste har det kunnet gå litt i korte perioder om hun er mett, har sover ut og det er en god dag (at hun ikke har vondt i magen etc)

Men det varer ikke så lenge før hun blir lei, sur og skikkelig grinete, med en gang hun viser tegn til å bli skikkelig missfornøyd tar jeg henne opp. Prøver gjerne flere ganger om dagen når hun har en periode hvor hun er litt fornøyd. I tillegg så sitter jeg fremmfor henne (i synsfelt) og holder opp speil, rangle, eller en leke hun har fra ficher prise som spiller musikk og har blinkende fargede lys, evnt prater med henne. Har hun noe å fokusere blikket på holder tolmodigheten gjerne litt lenger.

Har også bært mye i skjald og i perioder hun har helt nektet å ligge på magen på gulvet har jeg lagt meg ned og hun har fått ligge på magen oppå meg. Hun har klart å bli ganske sterk i kroppen selv om hun ikke har lagt så mye på gulvet som hun kanskje helst burde:)
 
Det er ikkje ubehagelig grunna inngrepet i brystkassen då?

Nei, vi ble bedt om å legge henne på magen allerede en uke etter operasjonen så jeg regner ikke med at det er problemet. Vi kan også ha henne liggende på magen på armen uten at hun plages.
 
Har dere ergonomisk bæretøy til henne? Ved å sitte i ergonomisk sittestilling trener hun mye det samme som i mageleie, men synes sannsynligvis det er litt kjekkere. Også er det koselig for mor og far også :)
Min likte vel å ligge på magen i 2 min maks lenge, men jeg har bært han mye i sjal, og han kunne sitte uten støtte fra 7 mnd og har alltid vært sterk i nakke og rygge.

Vi har bæresele, men den er ikke brukt så mye så hun liker den ikke så godt.. Men jeg kommer nok til å prøve å bruke den litt fremover. Takk for tips :p
 
Vi har bæresele, men den er ikke brukt så mye så hun liker den ikke så godt.. Men jeg kommer nok til å prøve å bruke den litt fremover. Takk for tips :p

Det er hvertfall en god måte hvor hun kan trene ryggen. Men barnet må sitte mage mot mage med forelderen. Utoverbæring er ikke så bra :)
Lykke til!
 
Back
Topp