Vil ikke ligge på mage

PetiteMoi

Glad i forumet
Jeg var veldig flink til å va september babyen ligge på magen den første måneden, men nå etter nesten 2mnd med sykdom forflyttet mellom alle i familien har dessverre magetreningen blitt litt glemt. Nå har han også vært syk 4 ganger siden han ble født. Men forkjølelse og slikt.

å nå når vi prøver igjen å få han til å trene nakke er det full krig i stua. Han hyler og gråter. Vil virkelig ikke. Prøver å la det gå en liten stund men han bare gråter. Noen som har noen tips til en mamma som "gruer" seg til å gå til HS på fredag.
 
Rulle et helseteppe til en pølse så han kan ligge med brystet på den og se litt mer.
Men det er masse som er magetrening. Liker han å ligge på brystet ditt å titte opp på deg? Det er magetrening :)
Eller ligge en kort økt på lårene dine og titte på storesøstera på gulvet. Også magetrening.
Og bruker du en ergonomisk bæresele så trener han det samme som i mageleie når han sitter i den og er våken (bare ved innovervendt bruk såklart).
Så det må ikke være rett på magen på matta nede på gulvet. Spesielt min første hatet det. Han lå nesten ikke noe sånn før han var nærmere 6 måneder.
 
Rulle et helseteppe til en pølse så han kan ligge med brystet på den og se litt mer.
Men det er masse som er magetrening. Liker han å ligge på brystet ditt å titte opp på deg? Det er magetrening :)
Eller ligge en kort økt på lårene dine og titte på storesøstera på gulvet. Også magetrening.
Og bruker du en ergonomisk bæresele så trener han det samme som i mageleie når han sitter i den og er våken (bare ved innovervendt bruk såklart).
Så det må ikke være rett på magen på matta nede på gulvet. Spesielt min første hatet det. Han lå nesten ikke noe sånn før han var nærmere 6 måneder.
Her ligger han på magen/brystet store deler av kvelden, å når vi har mulighet ligger han oppå meg og ammer også. Så kanskje han bare trenger litt mer tid?
 
Kommentar slettet av innsender.
 
Last edited:
Her ligger han på magen/brystet store deler av kvelden, å når vi har mulighet ligger han oppå meg og ammer også. Så kanskje han bare trenger litt mer tid?

Ja, de fleste blir mer glad i mageleie. Eldste gulpa veldig mye så ikke rart det var litt ubehgaelig for han tenker jeg :)
Når HS spurte om babyen lå på magen hver dag, så sa jeg ja. Han gjorde jo som regel det. Noen ganger bare 5-6 sekunder på matte og ellers på brystet eller i sjal, men det var magetrening det også :)
 
Hvis babyen hyler og ikke vil... Burde man tvinge barn til å måtte ligge på magen når man ikke skal prøve å fremskynde _noe_ som helst annet av motorisk utvikling (sitte, krabbe osv) ? Fikser og prøver ikke ungene som regel dette helt fint på egen hånd?

Er ikke kritisk mot ts. Er kritisk mot presset fra helsestasjonen din!

Jeg fikk ikke dette rådet på min helsestasjon og ga fullstendig blaffen i alt av "trening"... Kan ikke se at mine unger avvek noe som helst på vanlige motoriske fremskritt. De fant ut av ting i sitt eget tempo.

Er det en ny greie at små barn må trene på magen hver dag?

Jeg fikk beskjed om litt mageleie hver dag på min som er født i starten av 2018. Fikk ikke egentlig inntrykk av at det måtte være så mye, bare at man forsøker bittelitt. :)
Ellers helt enig med deg
 
Jeg fikk beskjed om litt mageleie hver dag på min som er født i starten av 2018. Fikk ikke egentlig inntrykk av at det måtte være så mye, bare at man forsøker bittelitt. :)
Ellers helt enig med deg

Takk for svar!
 
Jeg var veldig flink til å va september babyen ligge på magen den første måneden, men nå etter nesten 2mnd med sykdom forflyttet mellom alle i familien har dessverre magetreningen blitt litt glemt. Nå har han også vært syk 4 ganger siden han ble født. Men forkjølelse og slikt.

å nå når vi prøver igjen å få han til å trene nakke er det full krig i stua. Han hyler og gråter. Vil virkelig ikke. Prøver å la det gå en liten stund men han bare gråter. Noen som har noen tips til en mamma som "gruer" seg til å gå til HS på fredag.

Når jenta mi var på samme alder, så var det samme rabalderet hver gang vi skulle ha magetid. Veldig pedagogisk ukorrekt måte å gjøre det på, men jeg satt på tv med masse farger i et par minutter, da jobbet hun hardt med å se på tv, og det funka uten skrik.

Det som funka var å fange fokuset, uansett hva det var, etterhvert når vi var over den verste kneika, så trengdes ikke tv lenger :)

Nå er hun en aktiv jente på 9 mnd som snart går :) så det går seg som regel til etterhvert
 
Ja, jeg håper vi snart knekker koden. Storesøster var 1mnd når hun lå stødig med hodet opp. Hun var veldig tidlig med alt, åle, krabbe, reiseseg og gå/springe hun er nå snart 2år å har enda ikke lært å gå, det skal springes.

jeg gjør kanskje litt feil med å sammenligne dem selv om jeg ikke gjør det.
 
Min er 4 måneder og jeg legger han sjelden på magen på gulvet/sofaen osv... Han har hatet det når han har vært så liten som din. Han får nok «trening» fordi han ligger veldig mye oppå brystet mitt så han må automatisk løfte hodet litt for å se seg rundt osv. Har aldri stresset med dette med noen av ungene mine, selv om helsesøster snakker om dette hver gang vi er innom.
 
Låsninger i nakke eller rygg?
Noen babyer har det etter fødsel.
Her på mine kanter har vi en skikkelig flink manuellterapeut som knekker opp ungene (og sikkert voksne også for den saks skyld).
Nr 2 her måtte dit en gang da det gikk opp for meg for stiv hun var i nakken. Tror hun var 3 mnd da. Kjempeskummelt, men etterpå kunne hun ligge på magen og strekke nakke og skuldre skikkelig og se opp, før den timen så hun bare rett ned i gulvet.
 
Back
Topp