Vil ikke gå mens vi holder

Annemor93

Gift med forumet
Desemberlykke 2018
Lille er straks 14 måneder og jeg venter spent på når hun kommer til å begynne å gå

Hun vil sjeldent sitte i disse dager, skal bare trekke seg opp etter alt som er (selv flate vegger uten noe å holde seg i) og stabbe rundt det eller fra ene siden til den andre. Har gjort dette et par tre måneder. MEN! hun vil ikke stabbe og "gå" om vi holder henne i hendene, da setter hun seg ned på rompa, krabber bort til bordet og går rundt det:hilarious:

Jeg gledet meg veldig til hun skulle begynne å krabbe også. Da hun ble 10 måneder og enda ikke hadde rørt seg av flekken begynte jeg å bli utålmodig hehe Men plutselig gikk én uke fra at hun lå pladask på magen uten å kunne komme deg noe sted til at hun både satte seg opp og begynte å krabbe for å komme seg til det hun vil. Denne jenta liker å ta den tiden hun vil ta og hun liker absolutt å overraske så det kan hende at hun plutselig tar noen steg om ikke lenge:p

Vi var hos fysioterapeuten når hun var 10 måneder og snakket om utvikling og annet ( ikke på grunn av noe motorisk men at jeg lurte på om hun hadde låsninger i nakken da hun var nyfødt, det hadde hun heldigvis ikke men vi har vært der innimellom bare for å kunne bli fulgt opp om det skulle være noe mer det første året) og hun sa det gjerne begynner med å trekke seg opp og sette seg ned igjen, så stabbe litt mens de holder seg i ting som bordet eks, så slippe ene hånden for å snu seg og se på ting og så etterhvert slippe begge hendene og prøve å gå men feile til de faktiske klarer det.


Hvordan begynte deres å gå? Fulgte h*n denne "malen"?
 
Nei hun fulgte ikke helt malen, hun startet å reise seg opp ganske tidlig, og holdt på med det lenge, først mens hun holdt i ting og derretter midt på gulvet, opp og ned på rumpa igjen, hun var ikke særlig på å gå langs ting og nektet å gå mens hun holdt i oss eller gåbil. Da var det rett på rumpa hellet. Plusselig begynte hun å reise seg midt på gulvet og ta steg, da var hun rundt 10-11 mnd. Og etter det kom gåing seg ganske fort, nå er hun 16 mnd og løper.
 
Nei hun fulgte ikke helt malen, hun startet å reise seg opp ganske tidlig, og holdt på med det lenge, først mens hun holdt i ting og derretter midt på gulvet, opp og ned på rumpa igjen, hun var ikke særlig på å gå langs ting og nektet å gå mens hun holdt i oss eller gåbil. Da var det rett på rumpa hellet. Plusselig begynte hun å reise seg midt på gulvet og ta steg, da var hun rundt 10-11 mnd. Og etter det kom gåing seg ganske fort, nå er hun 16 mnd og løper.
Hehe. Så gøy :D lille her står noen ganger på alle fire og strekker bena ut men da mister hun balansen fort hehe
 
Last edited:
Min fulgte ikke noe bestemt mal. Han krøp/ålte seg fra han var 5 måneder gammel ca. Han gikk ved å holde oss i ene hånda fra han var 1 år ihvertfall. Så krabbet han rett etter han var 1 år, og satte seg opp på gulvet aleine 1 uke etterpå. Han gikk i flere måneder ved å holde oss i en finger, før han plutselig 16 måneder reiste seg opp på plena og gikk mot meg uten noen oppmuntring eller oppmerksomhet før han gikk. Det var noe han plutselig kom på helt selv plutselig.
 
Min krabbet ikke før 11 mnd. og gikk ikke før 14 mnd. Hun begynte og gå så fort hun fikk med brems på gåvogna. 1 dag med den, også gikk hun.
Så hun "lærte" å gå med gåvogn, eller kanskje ble trygg på det hun allerede egentlig kunne ? Spennende
 
Min fulgte ikke noe bestemt mal. Han krøp/ålte seg fra han var 5 måneder gammel ca. Han gikk ved å holde oss i ene hånda fra han var 1 år ihvertfall. Så krabbet han rett etter han var 1 år, og satte seg opp på gulvet aleine 1 uke etterpå. Han gikk i flere måneder ved å holde oss i en finger, før han plutselig 16 måneder reiste seg opp på plena og gikk mot meg uten noen oppmuntring eller oppmerksomhet før han gikk. Det var noe han plutselig kom på helt selv plutselig.
Da er han en liten overrasker han også da Kanskje det ikke er at vår lille skal slippe seg fra hva enn hun holder seg på og begynne å gå men at hun faktisk skal reise seg fra gulvet og begynner å gå som er tingen hehe
 
Da er han en liten overrasker han også da Kanskje det ikke er at vår lille skal slippe seg fra hva enn hun holder seg på og begynne å gå men at hun faktisk skal reise seg fra gulvet og begynner å gå som er tingen hehe
Barn er veldig individuelle. Og at barn går når de er 11 måneder, eller 18 måneder er like normalt.
 
14 mnd her også, reiser seg opp og går rundt møbler og med gå vogn. vil av og til gå og holde i hender, men ikke så ofte. Har begynt å reise seg opp og stå uten støtte på gulvet nå, øver i hvertfall opp balansen. vi venter i spenning på når hun skal ta de første skrittene uten støtte...
 
Gikk lang tid før han ville gå mens vi holde her også :)
Satt og lekte når vi satte han på gulvet fra 7 mnd. Begynte å krype ved 8,5 mnd og krabbe rundt 9 mnd og da satt han seg også opp selv. Rett rundt 11 mnd begynte han å reise seg opp, og gå langs møbler ganske samtidig.
Var 14,5 mnd da han begynte å gå uten støtte :) fulgte nok litt den oppskriften du beskrev over.

Fordelen ved at de venter litt, er at de ofte har stødighet og muskler nok til å ta seg for om de ramler, og hjernen er litt mer utviklet enn hos dem som er 10 mnd når de begynner å gå. Så de slår seg ofte litt mindre.

Jeg har feks aldri måttet passe da han begynte å reise seg, for han kunne sette seg i sammen slengen. De som har 7 mnd bebiser som reiser seg må ofte passe masse på fordi de bare ramler sammen når de skal sette seg.
Min lærte seg å sitte rundt 7 mnd, så ved 11 hadde han så mye kjernemuskulatur at han bare kunne deise ned på rompa og bli sittende oppreist ;)
 
Hvis dere kan besøke noen små på samme alder, er det ofte mye mer inspirerende for de små å se andre barn stå og gå, heller enn å se oss voksne :p
Jeg var også veldig utålmodig, og syntes det tok SÅÅÅÅ lang tid før han begynte å reise seg og etterhvert gå.
 
14 mnd her også, reiser seg opp og går rundt møbler og med gå vogn. vil av og til gå og holde i hender, men ikke så ofte. Har begynt å reise seg opp og stå uten støtte på gulvet nå, øver i hvertfall opp balansen. vi venter i spenning på når hun skal ta de første skrittene uten støtte...
Det er det store neste steget - bokstavelig talt :p
 
Gikk lang tid før han ville gå mens vi holde her også :)
Satt og lekte når vi satte han på gulvet fra 7 mnd. Begynte å krype ved 8,5 mnd og krabbe rundt 9 mnd og da satt han seg også opp selv. Rett rundt 11 mnd begynte han å reise seg opp, og gå langs møbler ganske samtidig.
Var 14,5 mnd da han begynte å gå uten støtte :) fulgte nok litt den oppskriften du beskrev over.

Fordelen ved at de venter litt, er at de ofte har stødighet og muskler nok til å ta seg for om de ramler, og hjernen er litt mer utviklet enn hos dem som er 10 mnd når de begynner å gå. Så de slår seg ofte litt mindre.

Jeg har feks aldri måttet passe da han begynte å reise seg, for han kunne sette seg i sammen slengen. De som har 7 mnd bebiser som reiser seg må ofte passe masse på fordi de bare ramler sammen når de skal sette seg.
Min lærte seg å sitte rundt 7 mnd, så ved 11 hadde han så mye kjernemuskulatur at han bare kunne deise ned på rompa og bli sittende oppreist ;)
Ja, det er helt sant. Det er nok bare å smøre seg med tålmodighet men det er lettere sagt enn gjort:p Får håpe det kommer seg til våren, det hadde vært moro om vi hadde en liten stabber da:love017
 
Hvis dere kan besøke noen små på samme alder, er det ofte mye mer inspirerende for de små å se andre barn stå og gå, heller enn å se oss voksne :p
Jeg var også veldig utålmodig, og syntes det tok SÅÅÅÅ lang tid før han begynte å reise seg og etterhvert gå.
Vi har ingen andre små rundt oss dessverre men det kan sikkert komme seg når vi begynner å gå i åpen barnehage:D venter litt på grunn av vær og årstid for masse sykdom.
 
Vi har ingen andre små rundt oss dessverre men det kan sikkert komme seg når vi begynner å gå i åpen barnehage:D venter litt på grunn av vær og årstid for masse sykdom.

Ja, vi måtte også i åpen bhg for å få sett andre små :p
Der er det litt sykdom ja, men om ikke annet så har vi ikke hatt mer enn 2 dager feber og en del hoste i høst, han fikk kjørt immunforsvaret sitt etter besøk i åpen barnehage :hilarious:
 
Ja, det er helt sant. Det er nok bare å smøre seg med tålmodighet men det er lettere sagt enn gjort:p Får håpe det kommer seg til våren, det hadde vært moro om vi hadde en liten stabber da:love017

Det har dere helt sikkert.
For oss var det en kjempefordel at han ble ett år i januar, for da han begynte å stabbe rundt mot slutten av mars var verste borte. Og resten av sommeren hadde han det så gøy med å løpe rundt. Litt kjedeligere for fetteren født på høsten som lærte å gå rett før et år, og bare rakk å gå litt før det bare var glatt og is ute.
Er jo fordeler og ulemper uansett når på året man er født, men dette er hvertfall en av fordelen med å være født i des/Jan og ikke gå akkurat ved 1 år :p

Og ja, det blir kjempegøy når de begynner å gå. Hater sånne kommentarer som "det kommer du til å angre på, da blir det travelt da" som folk lirer av seg om man sier at man gleder seg sånn til de begynner å gå :joyful: jeg synes hvertfall ikke det ble mer slitsomt, heller det motsatte, da han begynte å gå. Og enda morsommere!
 
Det har dere helt sikkert.
For oss var det en kjempefordel at han ble ett år i januar, for da han begynte å stabbe rundt mot slutten av mars var verste borte. Og resten av sommeren hadde han det så gøy med å løpe rundt. Litt kjedeligere for fetteren født på høsten som lærte å gå rett før et år, og bare rakk å gå litt før det bare var glatt og is ute.
Er jo fordeler og ulemper uansett når på året man er født, men dette er hvertfall en av fordelen med å være født i des/Jan og ikke gå akkurat ved 1 år :p

Og ja, det blir kjempegøy når de begynner å gå. Hater sånne kommentarer som "det kommer du til å angre på, da blir det travelt da" som folk lirer av seg om man sier at man gleder seg sånn til de begynner å gå :joyful: jeg synes hvertfall ikke det ble mer slitsomt, heller det motsatte, da han begynte å gå. Og enda morsommere!
Ja, det er en kjempefordel med å ha barn som er født sent på året synes jeg. Det er akkurat som du sier, det er veldig greit å begynne å gå når man er litt eldre og dermed stødigere og ikke minst når vær og temperatur er bedre.

Åh jeg er så enig! Jeg får høre fra alle at jeg kommer til å angre meg når hun først faktisk får fart på seg, det sa dem når jeg fortalte hvor mye jeg gledet meg til hun kom igang med krabbingen også men jeg synes som deg at det ble mye morsommere og lettere egentlig når hun kom seg rundt som hun ville. Hun ble jo så stolt og fornøyd atte og så åpnet det seg en helt ny verden å utforske:D Nå merker jeg at hun begynner å kjede seg litt og er smått ferdig utforsket her hjemme så det skal bli godt å få vår, sol og farger tilbake:flower
 
Ingen av mine har fulgt noen mal. Nr 1 bare plutselig reiste seg opp og gikk når hu var 14 mnd, hadde ikke vist noe tegn til å gå før det.
Nr 2 var litt tidligere men startet like greit med å løpe når han var 11 mnd. Gjett som har fått mest skader gjennom tidene. Hehe. Nr 1 har også 3+ i riller og ble mer motorisk etter å fått dem som 4. 5 åring.
 
Back
Topp