Vil heller ha mat

Mamamoo13

18.10.13 <3
Sensommerbarna 2016
Lillegutt er 4.5 mnd og har fått litt smaksprøver. Nå tar han bare halvparten så mye melk som før. Jeg gir han melk før han får smake på mat. Men det virker som om han vet at han skal få noe annet etterpå. Han drikker seg ikke mett, men snur vekk hodet og dytter flasken vekk med tunga. Så sutrer han til han får noe å spise. Han sluker maten. Har aldri sett noen så matglade som det. Men det er jo altfor tidlig for han at maten skal være hovednæringen. Han får pumpemelk på flaske og mme på natten. Jeg husker at det var motsatt med storesøster. Hun ville helst ha melk og ikke mat. Sånn var hun lenge. Er det noen andre som opplever eller har opplevd dette?

Kan jeg spørre hvorfor du ikke ammer, og hvorfor han får mme?
(Jeg er ikke dømmende.)
Det er ikke noe i veien for å slutte med smaksprøver og vente med det, hvis han får mest morsmelk. Også gir du bare en teskje her og en teskje der til å begynne med. :)

Jeg delammer, og opplever det innimellom. Ammer først, og så flaske. Innimellom virket det som om mini vet at hun vil få flaske etter måltidet og bare sutter litt på begge bryst før hun er ekstremt urolig. Når hun er sånn så får hun rundt 20 ml melk på flaske først og så ammer vi. Da er hun mye roligere.
Nå vet jeg ikke hvor mye du gir, men tar for gitt at det er en teskje. Hva med å gi halv teskje først og så tilby flaske?

Har det akkurat likt! Men lille her har aldri vært glad i melk. Storkoser seg med maten, men gidder såvidt å drikke☺️ Hadde det helt likt med første, så vittig å oppleve det helt make igjen. Lille her har jo stagnert på vekstkurven-så jeg er glad hun tar til seg mat! Når vi andre hjemme spiser og hun sitter ved bordet med oss er hun helt vill i blikket, gaper og kjiker spesielt på sine søsken☺️ I dag fikk hun avokado og det gikk ned på høykant. Jeg gir jo kun mme nå da melken forsvant da lille ikke ville ammes lengre, og hs og barnelege sier da at hun skal ha mat-litt mer en smaksprøver. Men vi tar det rolig og en matsort om gangen. Det eneste faste er grøt til kvelden og frukt eller grønnsaker til lunsj.

Lillegutt er 4.5 mnd og har fått litt smaksprøver. Nå tar han bare halvparten så mye melk som før. Jeg gir han melk før han får smake på mat. Men det virker som om han vet at han skal få noe annet etterpå. Han drikker seg ikke mett, men snur vekk hodet og dytter flasken vekk med tunga. Så sutrer han til han får noe å spise. Han sluker maten. Har aldri sett noen så matglade som det. Men det er jo altfor tidlig for han at maten skal være hovednæringen. Han får pumpemelk på flaske og mme på natten. Jeg husker at det var motsatt med storesøster. Hun ville helst ha melk og ikke mat. Sånn var hun lenge. Er det noen andre som opplever eller har opplevd dette?

Samme her! Synes melkemengda har gått betraktelig ned. Nå har hun vært syk så det kan være en påvirkede faktor. Hun får litt grøt hver dag og så vidt litt smaksprøver, men ellers kun melk. Synes det er langt færre våte bleier, så jeg tror vi skal prøve å holde oss til bare melk en liten stund. Selv om hun eeelsker grøten :)

Kan jeg spørre hvorfor du ikke ammer, og hvorfor han får mme?
(Jeg er ikke dømmende.)
Det er ikke noe i veien for å slutte med smaksprøver og vente med det, hvis han får mest morsmelk. Også gir du bare en teskje her og en teskje der til å begynne med. :)
Jeg ammet fram til for noen uker siden. Men plutselig ville ikke lillegutt ta pupp mer. Derfor begynte jeg å pumpe istedet. På natten får han mme fordi det metter lenger. Har gitt mm og da våkner han for mat annenhver time. Mme gjør at han sover litt lenger i strekk. Kanskje det er egoistisk av meg. Men søvn er dyrebart og jeg har et barn til som trenger meg. Vi prøvde å kun gi melk i forgårs, og da var han sur og grinete hele dagen. Han sov dårlig og virket sulten. Får nok ta turen på helsestasjonen for å få noen råd :)

Jeg delammer, og opplever det innimellom. Ammer først, og så flaske. Innimellom virket det som om mini vet at hun vil få flaske etter måltidet og bare sutter litt på begge bryst før hun er ekstremt urolig. Når hun er sånn så får hun rundt 20 ml melk på flaske først og så ammer vi. Da er hun mye roligere.
Nå vet jeg ikke hvor mye du gir, men tar for gitt at det er en teskje. Hva med å gi halv teskje først og så tilby flaske?
Kan prøve det ja. Men jeg er bare redd fot at det vil gjøre at han ikke vil ha melk i det heletatt. Men kanskje han er fornøyd og vil ha melk etter en liten skje med mat. Så det er jo verdt et forsøk :)

Har det akkurat likt! Men lille her har aldri vært glad i melk. Storkoser seg med maten, men gidder såvidt å drikke[emoji5]️ Hadde det helt likt med første, så vittig å oppleve det helt make igjen. Lille her har jo stagnert på vekstkurven-så jeg er glad hun tar til seg mat! Når vi andre hjemme spiser og hun sitter ved bordet med oss er hun helt vill i blikket, gaper og kjiker spesielt på sine søsken[emoji5]️ I dag fikk hun avokado og det gikk ned på høykant. Jeg gir jo kun mme nå da melken forsvant da lille ikke ville ammes lengre, og hs og barnelege sier da at hun skal ha mat-litt mer en smaksprøver. Men vi tar det rolig og en matsort om gangen. Det eneste faste er grøt til kvelden og frukt eller grønnsaker til lunsj.
Hehe så søtt :) Skikkelig matglad. Det er jo fint når det er sånn og da. De skal jo spise mat tilslutt uansett. Det er ikke så kjekt med barn som kniper igjen munnen. Storesøster var håpløs når det kom til fast føde. Så jeg syns igrunnen det er litt kjekt når lillegutt viser så stor glede over mat. Men vet du hvorfor barn som får mme skal ha mer mat enn de som får morsmelk? Mme metter jo bedre enn mm :)

Samme her! Synes melkemengda har gått betraktelig ned. Nå har hun vært syk så det kan være en påvirkede faktor. Hun får litt grøt hver dag og så vidt litt smaksprøver, men ellers kun melk. Synes det er langt færre våte bleier, så jeg tror vi skal prøve å holde oss til bare melk en liten stund. Selv om hun eeelsker grøten :)
Vanskelig å vite hva man skal gjøre. Jeg tenkte å høre med hs. Det blir jo litt rart å kutte ut maten og. De skal jo spise ordentlig mat tilslutt. Lillegutt blir veldig sur når han ikke får mat. Vil liksom ikke ta fra han den gleden. Må høre hva hs sier om det :)

Kan prøve det ja. Men jeg er bare redd fot at det vil gjøre at han ikke vil ha melk i det heletatt. Men kanskje han er fornøyd og vil ha melk etter en liten skje med mat. Så det er jo verdt et forsøk :)
Vet, men kanskje verdt et forsøk som du sier. Håper det går bedre sånn:-)

Hehe så søtt :) Skikkelig matglad. Det er jo fint når det er sånn og da. De skal jo spise mat tilslutt uansett. Det er ikke så kjekt med barn som kniper igjen munnen. Storesøster var håpløs når det kom til fast føde. Så jeg syns igrunnen det er litt kjekt når lillegutt viser så stor glede over mat. Men vet du hvorfor barn som får mme skal ha mer mat enn de som får morsmelk? Mme metter jo bedre enn mm :)

Jeg er faktisk usikker på hvorfor. Selv om mme metter bedre, så er det jo tyngre å fordøye. Vet ikke om det har noe å si? Mange babyer drikker vel større mengder mme nå ved 4-5 mnd alder, og for mye mme er jo ikke så bra over lengre tid. Også er det jo det at mme er basert på kumelk, og det er vel heller ikke toppers. Nei Guri, dette ble bare gjetning☺️ Min lille drikker bare 400-500 Ml mme i døgnet og for hennes vekt skulle hun hatt min ca 700. Så det var ikke rart kurven suste ned-heldigvis i toppers humør og god aktivitet, men hun sover jo 12-13 t om natten, så har bare 11-12 t og få i henne næring på dagen. Så jeg er sjeleglad hun er interessert i mat☺️

Back
Topp