Vil ha muslimske skoler *link*

Senator Malin

Elsker forumet
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavisen/artikkel.php?artid=10084115

Trodde ikke det var 1. april i dag jeg..

Hvorfor var det så rart?[8|]

Hadde ikke nølt ett sekund, jeg, dersom skolen var som i Sverige og har samme akademiske standard. I Danmark derimot er det mer varierende, har jeg hørt.

I Sverige er det to muslimske skoler som ligger blandt topp 5 på tilsvarende nasjonale prøver.

hvorfor er det så rart, jeg tenker litt slik at mange andre barn også har ekstra undervining i et annet språk forde at foreldrene er 2 språkelig.
Da jeg gikk på skolen så hadde vi 2 i klassen som hadde nederlansk i tilleg til norsk og engelsk.
Og er unger som går på montisoriskole eller andre private skoler innen kristendom og katols
Men som sagt ting må jo leges opp ut fra hva undervisningsdepartamange tilsier at en ska gå igjenom løpet av skoleårene.

No rekne eg med å bli skutt av dåke.
MEN eg meina at folk som er innvandrara i norge bør retta seg etter norske normer! 
Hadde eg flytta til eit land der dei brukte burka, så hadde eg vel fått så fillene fauk vist eg ikkje hadde brukt da. Koffor skal da vera annerledes for dei å komma til norge?!

ORIGINAL: Senator Malin

ORIGINAL: ©Smartass

Fordi integreringen SUGER nok fra før av?

Utdyp, vennligst.

ORIGINAL: Pildegunnen

MEN eg meina at folk som er innvandrara i norge bør retta seg etter norske normer! 
Hadde eg flytta til eit land der dei brukte burka, så hadde eg vel fått så fillene fauk vist eg ikkje hadde brukt da. Koffor skal da vera annerledes for dei å komma til norge?!

Skal vi, igjen, sammenligne teokratiske diktaturer, og det såkalte "demokratiet" Norge? Sammenligne epler og bananer igjen?

Hvorfor har de muslimske skolene i Sverige så gode resultater da?

Dette skader jo integreringen da, og jeg håper virkelig ikke dette blir aktuelt i landet vårt.
Det er viktig å integrere de små barna, og det skjer ikke om de kunne går på skole med muslimske barn.
Hvorfor ikke prøve å få koran undervisning inn i grunnskolen da, de som vill ha det.
Slik som kr.dom og livsyn var før.
Og morsmål undervisning får de på skolen, så jeg ser egentlig ikke store problemet.

ORIGINAL: *Meya*

Skal vi, igjen, sammenligne teokratiske diktaturer, og det såkalte "demokratiet" Norge? Sammenligne epler og bananer igjen?

Eg står for da eg skreiv. Har null til overs for at dei ikkje klara fårstå at dei har komt til norge. Kall meg trangsynt, men dei får finna seg tilrette uten å kreva all verden.

ORIGINAL: Renate Røverdatter

Hvorfor ikke?
Vi har jo private, kristne skoler.

Fransk skole, steinerskole, hjemmeskole

ORIGINAL: IsThaBeth

Utdyp, vennligst.

Trenger vel ingen utdypning det vel.

"alle" vet jo at mange muslimer ikke akkurat er gira på å leve etter norske normer samt lære seg språket. De lever akkurat som de gjorde der de kom fra.

Og ved å skille muslimske og ikke muslimske barn vil ikke akkurat dette bli bedre. Og muslimer har godt av å lære mer om andre religioner enn bare islam.

ORIGINAL: bondekone

hvorfor er det så rart, jeg tenker litt slik at mange andre barn også har ekstra undervining i et annet språk forde at foreldrene er 2 språkelig.
Da jeg gikk på skolen så hadde vi 2 i klassen som hadde nederlansk i tilleg til norsk og engelsk.
Og er unger som går på montisoriskole eller andre private skoler innen kristendom og katols
Men som sagt ting må jo leges opp ut fra hva undervisningsdepartamange tilsier at en ska gå igjenom løpet av skoleårene.

Selvsagt må man følge rammeplanen, og jeg hadde absolutt ikke tenkt meg å ha barna mine på en skole hvor rammeplanen ikke følges. Men det er ingen lov som forbyr ett ekstra språk for eksempel, eller timer utenom de vanlige, så lenge det ikke går ut over det obligatoriske.

Hadde ikke vært noen forskjell om mine unger fikk den timen med Koran-undervisning om dagen oppe hos naboen, eller om de kunne ta det på skolen, rett etter skoletid.

Jeg ønsker det, for at mine unger skal kunne gå på en skole hvor de ikke er annerledes, hvor de ikke mobbes pga hijab eller lang shorts i svømmingen eller heldekkende badedrakt...

Men nå er det ikke alle muslimske skoler jeg hadde vært villig til å ha barna mine på, om det feks var en skole rettet inn mot shiismen, hadde ikke mine barn fått gå der, da er det bedre med vanlig norsk skole...

Hvorfor har de muslimske skolene i Sverige så gode resultater da?

Men hva har gode resultater på skolen med integrering å gjøre?
Intergeringen i sverige er vel heller ikke så mye å skryte av, da den er verre enn i landet vårt.

Eg står for da eg skreiv. Har null til overs for at dei ikkje klara fårstå at dei har komt til norge. Kall meg trangsynt, men dei får finna seg tilrette uten å kreva all verden.

"Dei har komt til Norge", du henger 40 år tilbake i tid.[8|]

enig..
det står at de vil ha islam inn som fag i plassen for religion.derfor de vil ha egen skole [X(] her bytta man ut kristendomfag med religion, livsyn og etikk slik at ungane skulle lære om alle religionane..

ORIGINAL: Renate Røverdatter

Hvorfor ikke?
Vi har jo private, kristne skoler.

Kan forstå det når det kommer til integrering, barn som kommer fra andre land trenger å menge seg med de som bor i Norge fra før av. Så jeg er delt.

Norge er vel ett kristen land så vidt jeg vet.

Jeg er ikke for religiøse skoler, uansett.

ORIGINAL: IsThaBeth

Utdyp, vennligst.

Trenger vel ingen utdypning det vel.

"alle" vet jo at mange muslimer ikke akkurat er gira på å leve etter norske normer samt lære seg språket. De lever akkurat som de gjorde der de kom fra.

Og ved å skille muslimske og ikke muslimske barn vil ikke akkurat dette bli bedre. Og muslimer har godt av å lære mer om andre religioner enn bare islam.

På en skole hvor elevene har 10 ulike morsmål, hvilket språk ville undervisningen foregå på tror du?[8|]

Ja, men du kan gjerne utdype det, og forklare hvorfor vi skal sammenligne epler og bananer her...

Hva med alle de etnisk norske muslimer da? SOm ikke har kommet hit? Vi har ikke noe annet hjemland. Datteren min er 100% etnisk norsk nesten (kvart svensk-finsk), skulle ikke hun ha samme rettigheter som alle andre norske barn?

Back
Topp