Vil høre Deres syn.

epplekikk

Betatt av forumet
Sitter her å leser om alle som har vert på tideli ul.
Var sjøl på det sist fredag. Va da inne MAX 5min han var sur å sa at ja eg ser et svangerskap her men kan ikkje sjå om der er liv eller Noke men du er ca 6 uker. Ikkje såg han spess etter hjerten å ikkje målte han noke. Er det normalt?
Sitter med tåre i augene kvar gang eg tenker på det da eg har SA bak meg
Kjenner eg er veldi redd for lille spiren her å om det er liv
Hadde dere tatt kontakt med legen å forlangt ny tideli ul? Aner jo ikkje om det er liv der eller kor langt eg er på vei

Hvem var du hos?
Hvis det er fastlege så kan nok de ikke bruke ultralydapparatet til så mye mer enn bekreftelse.
Hvis du vil ha en skikkelig time og ikke har rett på det på sykehuset, så ville jeg gått privat :-)

Nei det der er ikke vanlig.. Huff stakkars deg. Jeg ville tatt en ny ul med en annen lege eller jordmor. Evt tatt det privat. Jeg ville ventet en uke eller to da :) Masse lykke til.

Det der høres helt feil ut :( da blir man jo mer redd etter ul enn før :o var du privat? Isåfall må du gi de beskjed. Sånn kan de ikke holde på :(

St.olav sier til oss IVF-ere at vi tidligst skal ha tidlig UL når vi er i uke 7. Vi får et skjema med oss til legen hvor han/hun skal konstatere hvor graviditeten sitter ( større fare fo EXU ved prøverør) , hvor mange fostre det er og hjertelyden. De vil også ha informasjon dersom det ikke er liv (større fare for abort ved prøverør, MA/BO ).
Dette arket vil de så ha tilsendt. Sykepleieren sa klart i fra om at det ikke var vits i å dra før, for da risikerte man at man ikke hørte hjertelyd og det ville bare skape forvirring og usikkerhet.

Nå vet ikke jeg i hvilken uke du er? Bare at legen sa du var i uke 6?
Jeg håper du greier roe engstelsen din og så bestiller du ny UL om en uke eller to. Det er ikke bra for deg eller spiren at du er livredd. Det er helt sikker bare for tidlig :Heartbigred

For øvrig var du uheldig og dumpet borti en uomtenksom lege som ikke evner å skjønne en som har mistet sin engstelse. Den behandlingen du fikk var veldig dårlig. Sånt kan skje. Rist det av deg og bestill time hos noen andre du. Uttrykk din engstelse før du legger deg i stolen neste gang og si hva du forventer av UL timen din før dere begynner, er mitt råd.

Forsøk å tenke gode tanker :flower Du er jo GRAVID. En lykke :flower

Last edited:
Spesiell behandling, må jeg si.
Vi var på tidlig ul hos en privat aktør sist gang. Koster 1000 kr, men jordmor var usedvanlig behagelig, tok seg svært god tid, pekte og forklarte, tok masse stillbilder så kunne vi si ifra om vi ville ha bildet skrevet ut. Fikk med 8 bilder, og hele opplevelsen var terningkast 6. Verdt å betale for, vi har bestilt time på samme plass denne gangen og.
Vi valgte å ta ul i uke 11 vi da, for å kunne se om det var noe galt med fosteret, og gjør det samme denne gangen.

Jeg var på UL klinikk med bare jordmødre som tar UL.
Hun sa det samme til meg da jeg var 6 uker "det er en graviditet her", satt meg tilbake 1 uke og fikk beskjed om at hun ikke kunne høre hjerte så tidlig.

Jeg har bestilt en ny tid når jeg er 8+2..håper på et hjerte da!

Huff, så dumt! Hadde ikkje takla den følelsen, og er så glad for at vi har forståelsesfull overlege som følger oss og gir oss alt vi vil av oppfølging!
Har en mistanke om at noen ikkje føler det er vits å sjekke før vi er ferdig med dei første 12 vekene. Fastlegen min er litt sånn, men ho gir meg uansett det eg vil.

Back
Topp