Vil dere hjelpe en førstegangsgravid?

Mama llama

Forelsket i forumet
Januarlykke 2020
Augustlykke 2022 ❤️
Heisann :)

Jeg er førstegangsgravid og har masse spørsmål (og bekymringer, Hehe) rundt det faktum at det faktisk viser seg at jeg er gravid. Eller, jeg føler fortsatt at det ikke kan stemme helt, men det var i hvert fall en tydelig positiv test!

Har noen spørsmål jeg håper dere vil hjelpe meg med:
  • Har en del murringer i nedre del av magen, det kjennes som mensensmerter og kommer sporadisk. I det siste synes jeg det eskalerer om kvelden, og det eneste som hjelper er varmeflaske og at samboer presser litt mot korsryggen. Er dette farlig?? Er så redd for å spontanabortere...
  • Ut i fra mine beregninger (regnet ut i fra første dag i siste mens) skal jeg være 5+4 nå, dvs svangerskapsuke 6. Når folk skriver at man gjerne tar første konsultasjon med lege/jordmor i uke 8-12, betyr dette da 7+6-11+6?
  • Ser mange bruker forkortelser inne på forumet, og blir ganske forvirret, vil noen forklare: dpo, ikm (?) + gjerne alle de andre som blir hyppig brukt?
:)
 
Hei hei
Er førstegangsgravid selv. Men er ferdig om 3 uker. Så litt vet jeg jo :)

  • Ganske normalt med sånne murringer ja. Skjønner at man blir bekymret. Men prøv å nyte det faktum at du er gravid :) Ligamentsmerter er veldig vanlig å ha
  • Når du ringer fastlege/jordmor, så spør de selvfølgelig når du hadde første dag i siste mens. Så regner de ut hvor langt du er på vei, og får time en gang mellom uke 8-12 ja. Det er helt tilfeldig når du får time. Jeg f.eks fikk 11+0. Legen f.eks regnet fra 8+0. Ikke 7+6. Men det er veldig individuelt
  • https://forum.babyverden.no/threads/oversikt-over-forkortelser-som-brukes.1916796/ Her en oversikt over alle forkortelser som er fin å se på
Håper jeg var til litt hjelp :smiley-ashamed005:Heartred
 
Hei hei
Er førstegangsgravid selv. Men er ferdig om 3 uker. Så litt vet jeg jo :)

  • Ganske normalt med sånne murringer ja. Skjønner at man blir bekymret. Men prøv å nyte det faktum at du er gravid :) Ligamentsmerter er veldig vanlig å ha
  • Når du ringer fastlege/jordmor, så spør de selvfølgelig når du hadde første dag i siste mens. Så regner de ut hvor langt du er på vei, og får time en gang mellom uke 8-12 ja. Det er helt tilfeldig når du får time. Jeg f.eks fikk 11+0. Legen f.eks regnet fra 8+0. Ikke 7+6. Men det er veldig individuelt
  • https://forum.babyverden.no/threads/oversikt-over-forkortelser-som-brukes.1916796/ Her en oversikt over alle forkortelser som er fin å se på
Håper jeg var til litt hjelp :smiley-ashamed005:Heartred

Alt er til hjelp for en som ikke kan noen ting! :rolleyes: Tusen takk :joyful::Heartred
 
Heisann :)

Jeg er førstegangsgravid og har masse spørsmål (og bekymringer, Hehe) rundt det faktum at det faktisk viser seg at jeg er gravid. Eller, jeg føler fortsatt at det ikke kan stemme helt, men det var i hvert fall en tydelig positiv test!

Har noen spørsmål jeg håper dere vil hjelpe meg med:
  • Har en del murringer i nedre del av magen, det kjennes som mensensmerter og kommer sporadisk. I det siste synes jeg det eskalerer om kvelden, og det eneste som hjelper er varmeflaske og at samboer presser litt mot korsryggen. Er dette farlig?? Er så redd for å spontanabortere...
  • Ut i fra mine beregninger (regnet ut i fra første dag i siste mens) skal jeg være 5+4 nå, dvs svangerskapsuke 6. Når folk skriver at man gjerne tar første konsultasjon med lege/jordmor i uke 8-12, betyr dette da 7+6-11+6?
  • Ser mange bruker forkortelser inne på forumet, og blir ganske forvirret, vil noen forklare: dpo, ikm (?) + gjerne alle de andre som blir hyppig brukt?
:)


Det er helt vanlig med murringer, hadde det i 8 uker sist gang. Så lenge du ikke har smerter og blødning samtidig! Har murringer denne gangen også, er 5+0 idag.

Det er veldig individuelt når man reiser til lege/jordmor. Ring å hør på helsestasjonen der du hører til. Samme med fastlege.

Dpo = days past ovulation
Ikm = ikke kommende mens
CB = claire blue

Står også en liste på forumet med alle forkortelser, husker ikke flere nå:hilarious: spør om du lurer på mer! Og velkommen inn til oss:Heartred
 
Velkommen til deg!

  • Jeg husker at jeg var skikkelig bekymret for dette første gang. Men murringer er vanlig. Og ligamentsmerter, altså stikkende smerte nederst i magen. Kommer f. Eks når du snur deg i senga eller nyser.
  • Du kan bestille time når du vil og om du bare ønsker å prate med noen kan du sikkert få time før de ukene som er vanlig for kontroller.

Masse lykke til :Heartred
 
Jeg hadde ekstreme smerter i magen de første 12 ukene sist (nesten så vi ringte legevakten enkelte ganger). Det gjorde meg veldig bekymret. Jeg fikk derfor en tidlig samtale med jordmor, som var veldig beroligende. Hvis de er usikre på om ting er som de skal kan de henvise videre til ultralyd også. Det var heldigvis helt normalt, og gikk over etter de første 12 ukene :)
 
Jeg hadde ekstreme smerter i magen de første 12 ukene sist (nesten så vi ringte legevakten enkelte ganger). Det gjorde meg veldig bekymret. Jeg fikk derfor en tidlig samtale med jordmor, som var veldig beroligende. Hvis de er usikre på om ting er som de skal kan de henvise videre til ultralyd også. Det var heldigvis helt normalt, og gikk over etter de første 12 ukene :)

Takk for svar. Har time hos lege neste fredag, da er jeg 7+1, så skal høre litt der hva hun sier :) Er det bare å ringe nærmeste helsestasjon og si man er gravid, også får man tildelt jordmor?
 
Takk for svar. Har time hos lege neste fredag, da er jeg 7+1, så skal høre litt der hva hun sier :) Er det bare å ringe nærmeste helsestasjon og si man er gravid, også får man tildelt jordmor?

Det avhenger dessverre av hvor du bor. Noen kommuner har bra jordmordekning, noen ikke. Med førstemann gikk jeg jevnlig til jordmor, men når jeg ringte helsestasjonen nå, fikk jeg beskjed om at de ikke hadde tid til å treffe meg før etter at jeg først hadde vært hos fastlegen.
 
Takk for svar. Har time hos lege neste fredag, da er jeg 7+1, så skal høre litt der hva hun sier :) Er det bare å ringe nærmeste helsestasjon og si man er gravid, også får man tildelt jordmor?
Ja, det er bare å ringe helsestasjonen. Forklar situasjonen og si at du derfor ønsker time så raskt som mulig. I mitt tilfelle fikk jeg ikke time hos lege før i uke 12, mens helsestasjonen og jordmor tok meg inn med en gang.
 
Back
Topp