vil bli jordmor..

x1x*tredjespire*

Glad i forumet
er det noen som vet åssen og hvor lang utdanning jeg må ta da?

oki kan jeg bynne rett på sykepleien nå?

hm ja er vel det,men kunne kanskje tatt no nki kurs eller noe sånt?

oki men generell studiekompetanse...jeg har fullført vgs men jeg gikk på hotell og næring og så baker og konditor,dvs bare to år vgs,har jeg studiekompetanse da eller gjelder det 3-årig vgs?

ORIGINAL: tigerguttimagen

oki men generell studiekompetanse...jeg har fullført vgs men jeg gikk på hotell og næring og så baker og konditor,dvs bare to år vgs,har jeg studiekompetanse da eller gjelder det 3-årig vgs?

Nei, da har du ikke generell studiekompetanse, og må ta et siste påbyggingsår.

ja regna med det,men det går vel ann og ta som kurs vel,for da kan jeg jo gjøre det nå også søke meg inn på sykepleien te neste år[:)]

Hei!
Du må ha generell studiekompetanse aller først. Vet ikke hvilke fag du har, men kanskje må du ta allmenn påbygg (1 år på vgs). Sykepleiestudiene tar 3 år (bachelor) på høgskole. Sykepleiestudiene består aldeles ikke mest av praksis! Det varierer selvsagt fra skole til skole, men det er f.eks 1 år: 8 uker praksis på sykehjem, 2 år: 8 uker i hjemmesykepleien. 3 år: 8 uker medisinsk praksis og 10 uker kirurgisk praksis. Det er mye teori! Er sykepleier selv så dette vet jeg. Etter sykepleieskolen må du jobbe minimum 1 år som sykepleier før du kan søke deg inn på jordmorstudiene. Jordmorstudiene har derimot mer praksis og tar 2 år. Lykke til!

Back
Topp