Vil bare anbefale dere en sjokoladekake...

Snuppilura

Glad i forumet
Jeg bakte denne kaken her om dagen og den er skummelt-skummelt god!! [&:] Hele skuffen forsvant på det besøket vi hadde...og det ser ut til at jeg bare MÅ bake den igjen...[:'(] Farligfarlig...

Oppskriften er hentet på www.detsoteliv.no
Gjennombløt sjokoladekake

Ingredienser:

400 g smør
4,5 dl vann
6 ss kakao
9 dl sukker
3 dl lettrømme
4 egg
2 ts natron
9 dl hvetemel

Glasur:
100 g smør
6 ss melk
3 ss kakao
2 ts vaniljesukker
350 g melis

Pynt:
kakestrøssel

Fremgangsmåte:

Ha smør, vann og kakao i en stor kjele og kok opp. Ta kjelen av platen. Rør i sukkeret. Pisk så inn rømmen og deretter ett egg om gangen (bruk stålvisp eller elektrisk håndmikser og rør godt mellom hvert egg). Bland deretter inn natron og hvetemel. Rør godt til du får en jevn deig.

Ha deigen i en stor, bakepapirkledd langpanne (ca 30x40 cm). Stek kaken midt i ovnen ved 200°C i ca 30 min (sjekk med kakenål at kaken er gjennomstekt).

Lag imens glasuren: Smelt smøret og bland i de øvrige ingrediensene til du får en glatt glasur.

Når kaken tas ut av ovnen, prikkes kaken straks med en gaffel slik at du får masse hull over hele kaken. Hell over den varme glasuren og smør den jevnt utover kaken med en smørekniv (se tips). Dryss over kakestrøssel. La kaken bli stående slik i langpannen til den er helt kald (gjerne i kjøleskapet).

Del den kalde kaken opp i firkanter med kniv mens den fortsatt er i langpannen. Løft kakestykkene ut av langpannen med en stekespade.

Tips:

Det er viktig at du prikker hull i kaken og har over glasuren mens den er varm, ellers vil ikke kaken bli gjennombløt (men den blir selvsagt god likevel). Når kaken er avkjølt, bør kakestykkene løftes ut av langpannen med en stekespade, slik at du ikke ødelegger glasuren på toppen av kaken.

Kaken er holdbar innpakket til plast. Kaken egner seg godt til frysing.

det søte liv siden er faaaarlig!! prøver å holde meg unna den siden, fort gjort å bli frista... [8D]

lett så æg ska laga den i mårå[:D]

Å nei! Slutt å friste meg!!![&:][:o]
Sjokoladekake er min virkelige Achilleshæl...[8D]

den e sikkert drit god men eg klarer bare ikke å lage kaker der det er hele 9 dl sukker i[&:]

det er ekkelt å tenke på at det er såååååååååååååå mye sukker i en kake[&:]

Gjennombløt sjokoladekake

Ingredienser:

400 g smør
4,5 dl vann
6 ss kakao
9 dl sukker
3 dl lettrømme
4 egg
2 ts natron
9 dl hvetemel

Glasur:
100 g smør
6 ss melk
3 ss kakao
2 ts vaniljesukker
350 g melis

Pynt:
kakestrøssel

Fremgangsmåte:

Ha smør, vann og kakao i en stor kjele og kok opp. Ta kjelen av platen. Rør i sukkeret. Pisk så inn rømmen og deretter ett egg om gangen (bruk stålvisp eller elektrisk håndmikser og rør godt mellom hvert egg). Bland deretter inn natron og hvetemel. Rør godt til du får en jevn deig.

Ha deigen i en stor, bakepapirkledd langpanne (ca 30x40 cm). Stek kaken midt i ovnen ved 200°C i ca 30 min (sjekk med kakenål at kaken er gjennomstekt).

Lag imens glasuren: Smelt smøret og bland i de øvrige ingrediensene til du får en glatt glasur.

Når kaken tas ut av ovnen, prikkes kaken straks med en gaffel slik at du får masse hull over hele kaken. Hell over den varme glasuren og smør den jevnt utover kaken med en smørekniv (se tips). Dryss over kakestrøssel. La kaken bli stående slik i langpannen til den er helt kald (gjerne i kjøleskapet).

Del den kalde kaken opp i firkanter med kniv mens den fortsatt er i langpannen. Løft kakestykkene ut av langpannen med en stekespade.

Tips:

Det er viktig at du prikker hull i kaken og har over glasuren mens den er varm, ellers vil ikke kaken bli gjennombløt (men den blir selvsagt god likevel). Når kaken er avkjølt, bør kakestykkene løftes ut av langpannen med en stekespade, slik at du ikke ødelegger glasuren på toppen av kaken.
ORIGINAL: frøet09

Å nei! Slutt å friste meg!!![&:][:o]
Sjokoladekake er min virkelige Achilleshæl...[8D]

Den skal bakes i morgen[;)]
Nam[;)]

hmm tror faktiskt jeg har smakt den..høres veldig ut som en mamma pleier å lage..det er den BESTE sjokoladekaken jeg har smakt..den er EPIC god*sikkle* den er ikke noe tørr og kjip..den kalles TExas sjokoladekake da e den samme oppskrifta bare 8 ss kakao i stede for 6..

Anbefalse vist du klarer og kontrolere deg da [:-]

Jeg skal bake glutenfri sjokoladekake til en konfirmasjon neste helg og skal jammen det prøve denne. Bytter bare ut hvetemelet med glutenfritt mel, den blir sikkert like god!

Tusen takk for tips!

Jeg har bakt den med litt modifikasjoner også. Jeg bruker 50g mindre smør i røra, 1,5 dl grov sammalt og tar bort 1 dl hvetemel.
Det er ikke så ofte vi baker kake her så om det er 9 dl sukker i den får ikke hjelpe. [;)]
Ingen her i huset som spiser særlig kake så den ligger en stund i frysen og blir tatt opp når vi får besøk. Og det skal sies vi var 12 på barselbesøk her den dagen den ble borte.
Den er genial å fryse...like god om den får stå å tine på benken som den er nybakt.
Et tips kan være å skjære den i små biter fordi den er veldig mektig.

Ellers så prøvde jeg sist å lage den med peanøtter på toppen...det var utrolig godt... [8|]

ORIGINAL: Alexanders`mamma

Nam[;)]

Da står kaka i kjøleskapet[:)]
Gleder meg masse til å smake[;)]

Nam[;)]

Da står kaka i kjøleskapet[:)]
Gleder meg masse til å smake[;)]

Back