Viktige vitaminer til meg og han?

PetiteMoi

Glad i forumet
Hei, vi skal prøve å bli gravide her i hus. Den nettleseren som jeg er leser jeg jo litt for mye på nett av hva forkjsellige nettsider sier man må og bør gjøre når man skal prøve å bli gravid.

Men det jeg virkelig lurer på er med et normalt kosthold hva er det viktig å få i seg ekstra av?
 
Hei, vi skal prøve å bli gravide her i hus. Den nettleseren som jeg er leser jeg jo litt for mye på nett av hva forkjsellige nettsider sier man må og bør gjøre når man skal prøve å bli gravid.

Men det jeg virkelig lurer på er med et normalt kosthold hva er det viktig å få i seg ekstra av?

Hei Frøken_strøken,

Det er mange tips og råd der ute for prøvere, og det er viktig å beholde roen og ikke bli unødvendig stresset av all informasjonen. I tillegg er det viktig å vurdere avsenderen for informasjonen godt.

For kvinner som planlegger å bli gravide er det ekstra viktig å tenke på næringsstoffer slik som folat og jod.

Jod er et veldig viktig næringsstoff for gravide og ammende, og veldig mange norske kvinner får i seg for lite av dette mineralet. Et for lavt jodinntak kan påvirke mors energiomsetning, men også fosterets utvikling. Jod er viktig for barnets utvikling av hjerne og sentralnervesystem, og et for lavt jodinntak kan føre til utviklingsforstyrrelser og redusert evne til å lære, redusert språkutvikling m.m. Du kan lese mer om viktigheten av jod i svangerskapet her.
Den viktigste kilden til jod i det norske kostholdet er melk og meieriprodukter. Dette står for rundt 60% av inntaket, og spesielt yoghurt, brunost, melk og syrnet melk er meieriprodukter rike på jod. I tillegg er hvit fisk en viktig kilde til jod. Du kan lese mer om hvordan du kan få i deg nok jod her, og teste om du får nok med vår jodkalkulator. Noen gravide sliter med å få i seg nok, og bør vurdere tilskudd av jod.

Folat er viktig for å forebygge nevralrørsdefekter, og er et b-vitamin som finnes i blant annet grønne grønnsaker og kornprodukter, men som kvinner som planlegger å bli gravide også anbefales å ta tilskudd av. Man bør starte å ta dette tilskuddet så tidlig som mulig i prøvingen. I tillegg bør man fortsette å ta tilskuddet (400 mikrogram, fås kjøpt resepfritt på apotek) til og med uke 12. i svangerskapet.

Ellers er det viktig å ha et sunt og variert kosthold. Magre meieriprodukter, frukt og grønnsaker, grove kornprodukter, magert kjøtt og fisk, samt vann som tørstedrikk, hører til et sunt kosthold. I tillegg er det lurt å ta tran. Spis regelmessig, og spis gjerne mellommåltider som består av yoghurt eller andre magre meieriprodukter, frukt, grønt og korn. Du kan gjerne lese mer om kosthold for prøvere i denne artikkelen.

Lykke til med prøvingen!
 
Back
Topp