Viktig med svar fort...

det finnes en måte å få os allikavel, hvis han er enig i det da...

Lurte litt også på ossen 40/60 vil bli... hva vil det si at man deler dem 40/60 i praksis...?

40/60 vil i praksis si at barna overnatter hos far ca. 12 netter i måneden.
Dere kan fordele det slik at det passer dere - tre netter hver uke, to netter annenhver og fire netter annenhver, osv.

ORIGINAL: lillelise

det finnes en måte å få os allikavel, hvis han er enig i det da...

da lver man vel egentlig da.... ved å si at man har feks 40/60 istedet for 50/50.... hvis d var det du mente...

ORIGINAL: Minerva

40/60 vil i praksis si at barna overnatter hos far ca. 12 netter i måneden.
Dere kan fordele det slik at det passer dere - tre netter hver uke, to netter annenhver og fire netter annenhver, osv.

jeg har forstått det slik at 40/60 er 5 netter hver 14. dag. altså f.eks. 3 den ene uka og 2 den andre osv.. dette fordi de regner med ferien også.
40/60 skal være 9/5 pr. 14.dag har jeg alltid hørt. ??

Der får du tydeligvis forskjellig svar fra NAV-kontor til NAV-kontor.
Det avhenger jo også av om far virkelig HAR tre uker om sommeren, annenhver ferie resten av året og annenhver høytid - her har far aldri hatt Jr. i sommerferien, f.eks, siden han ikke har hatt betalt ferie.

I tillegg ser det stort sett ut til at NAV bare regner "delt omsorg" og "betraktelig mer enn 50%" når de spør om samvær, med unntak av barnebidragsfordelingen - der spør de etter antall overnattinger i måneden og har ganske "flytende" overganger: PtG havner i "9-13 netter i måneden"-kategorien, som jo dekker et ganske stort %-sprang.

Så det eneste denne %-regningen er godt for er når man skal avtale samvær og far sier "Jeg vil ha så og så mange prosent". Og da er det jo EGENTLIG ikke prosenten som er viktig, men hvor mange dager og netter i måneden han vil/kan treffe barnet sitt.

Med andre ord: Finn en ordning som passer DERE, så lenge du har barna mer enn halvparten av tiden (iberegnet 3-4 uker ferie i året, om pappan skal ha barnet da), så er det greit.

Back
Topp