Viktig… for dere som har hatt korona

MammaJuly2022

Glad i forumet
Tilgangsansvarlig
Juliknøttene 2022
Ta kontakt med fastelege/jordmor å få henvising til ultralyd. Gravide som har hatt korona har krav på xstra ultralyd for å sjekke vekst av barnet og videre forsking og avvik. Jeg så et innlegg om dette i dag og tok både kontant med sykehus og jordmor. Min jordmor bekreftet dette og hun sendte inn henvising til ny ultralyd.

Vet du om dette gjelder alle sykehus? Finner ikke noe «offisiell» informasjon om dette. Hadde jo vært topp om det var tilfelle:)

Ta kontakt med fastelege/jordmor å få henvising til ultralyd. Gravide som har hatt korona har krav på xstra ultralyd for å sjekke vekst av barnet og videre forsking og avvik. Jeg så et innlegg om dette i dag og tok både kontant med sykehus og jordmor. Min jordmor bekreftet dette og hun sendte inn henvising til ny ultralyd.
Hvor finner du info om dette? Jeg spurte min jordmor og lege men de nektet meg UL for å sjekke om alt var gått bra:sorry:

Er dette kun anbefalt av forskningsmessige hensyn, og da med begynnelse i at det i størst grad er for å utelukke at covid har hatt betydning for svangerskapet? Blir urolig når jeg leser om kontroll for vekst og avvik. Skulle gjerne hatt en link eller en mer inngående forklaring?

Disse retningslinjene kom sist uke, selv så fikk jeg ikke vite det når jeg var på ultralyd mandag sist uke(men jeg nevnte ikke på OUL at jeg hadde hatt korona) Både Kalnes sykehus og min jordmor i Fredrikstad kunne bekreftet at dette stemmer at man skal på xstra ultralyd.

Kom over et innlegg hvor flere gravide hadde nevnt dette med oppfølging, så derfor sjekket jeg mine rettigheter.

Jeg har googlet en del for å prøve å finne noe skriv om dette men uten hell, men så lenge de kan bekrefte dette for meg så er jeg veldig happy. Jeg etterlyste nemlig dette når jeg fikk korona, for jeg syns det var så rart man man ikke skal få oppfølging.

Bra med info! Men de burde komme med noen offentlige retningslinjer som er enkle å finne frem til. Hvem tok du kontakt med for å finne rettighetene dine? Fastlegen? :)

Dette stemmer ikke for alle sykehusene. Jeg kontaktet min jordmor i går, som tok kontakt med Ahus og ifølge dem er det kun ekstra UL for gravide med så alvorlige sykdomsforløp at de har vært innlagt..

Dette var det hun skrev:
Jeg har snakket med overlege Eva Øverland vedrørende eventuell rutinekontroll av gravide etter covidsmitte. Hun sier at det er kun gravide som har vært alvorlig syke av covid, altså hatt behov for behandling på sykehus, som skal rutinemessig henvises til Føde-pol og da i uke36.

Jeg var inne på kontroll forrige uke, ikke til en nøye kontroll sånn sett da men... ble målt hode,midje og lårbein for å sjekke at de vokste som de skulle. Kan kanskje spørre om det når jeg er på kontroll igjen neste uke

Back
Topp