Vikeplikt på parkeringsplass

Jelin

Glad i forumet
For tre fire uker siden var vi så uheldige at vi kolliderte på en parkeringsplass.
Alt gikk fint med de involverte, kun små materielle skader.

MEN, jeg har nå fått brev fra forsikringen at de pålegger meg ansvaret pga jeg hadde vikeplikt for den andre bilen. Han kom altså fra min venstre og vi kom fra hans høyre.

Dette her skjedde altså inne på en stor parkeringsplass.
Noen som vet om det er sånn at man har vikeplikt for venstre da?
Jeg får ikke dette til å stemme altså. Syns det er veldig rart.

Er vel vikeplikt fra parkering uansett. Men er jo vanskelig å si uten å vite hvordan det ser ut der... På ene senteret her er det sykt mange som dummer seg ut. Der er det vei gjennom parkeingsplassene. Dvs at på "hovedveien" er det forkjørsrett. Men ikke mange som har fått det med seg..

Holdt på å bli kjørt i selv forrige uke på et annet senter igjen. Der er det vei gjennom et todelt senter, og vikeplikt fra parkering uansett. Men den duden var ikke enig i det..

Dere kjørte begge to inne på parkeringsplassen?

I så tilfelle syns jeg det er rart.

Når jeg tok lappen, fikk jeg beskjed av kjørelærer at man har vikeplikt for de som kommer fra høyre på parkeringsplass...

Og svigermor ble påkjørt av en annen bil inne på en parkeringsplass i fjor, da kom hun fra hans høyre.. og det var han som var skyld i sammenstøtet mente forsikringsselskapet da.. siden han hadde vikeplikt for høyre..

ORIGINAL: merete_80

Dere kjørte begge to inne på parkeringsplassen?

I så tilfelle syns jeg det er rart.

Ja, det var inne på en stor parkeringsplass.
Tror jeg skal ringe de i morgen og høre om de har misforstått noe.
Man har jo alltid vikeplikt fra høyre annet enn i rundkjøringer og hvis det ikke er skiltet om annet.

Jeg lærte at om inne på parkeringsplassen gjelder vikeplikt fra høyre, som normalt... Så det hørtes nå rart ut da? Hør med de du, så du ikke må punge ut unødvendig[:)]

Ja, viss dere begga var inne på parkeringsplassen, så kan jeg ikke fårstår noe annet enn at det er vikeplikt for høyre. Hadde ringt å sjekke om de har misforstått, eller i tilfelle hva grunnlag de har for å gi deg skylden... Lykke til...

Om ikke noen rygget og begge var inne på selve parkeringen, er det vel høyre regelen som gjelder vil jeg tro!!!! Om ikke dem andre hadde alt kjørt litt og dere kjørte på baksiden av bilen....

Grunnlaget som står i brevet er at jeg har vikeplikt.
Det er det som skurrer hos meg.

Vi traff han sin forskjerm på høyre side, med vår front mot venstre side.

Høres veldig merkelig ut...... Har no alltid tenkt at det er høyre regelen [:-] Du må skrive her om det er andre regler vi ikke kjenner til. Håpe de har gjort feil og dem andre må ta det på seg selv.

Utifra det du skriver her er det han sin feil, ikke deres!!!

ORIGINAL: Jelin

Grunnlaget som står i brevet er at jeg har vikeplikt.
Det er det som skurrer hos meg.

Vi traff han sin forskjerm på høyre side, med vår front mot venstre side.

Såvidt jeg har skjønt så gjelder høyreregelen inne på en parkeringsplass....dette jeg har fått vite.
Ville nok tatt en prat med de, for en har da vel ikke vikeplikt for de som kommer fra venstre.

Du har vikeplikt fra høyre inne på oarkeringsplasser. Og når du rygget :) Så da var det jo faktisk den andre bilen sin skyld.

Jeg skal ringe de i morgen, så får vi se.
Jeg kan virkelig ikke skjønne at det skal være min feil pga vikeplikt.
Skal holde dere oppdatert[:)]

Back
Topp