Vikariatet utgår ca 4 mnd før termin, hjelp!

Baby2016tru

Betatt av forumet
Desemberskatter 2016
Aiaiai!

Når vi endelig får det til så får jeg ikke forlengelse på vikariatet mitt som utgår 31.juli. Termin er 5.desember og permisjon starter 12.november. Hvordan regner jeg alt dette? Har regnet forlengs og baklengs og kommer ikke frem til noe godt svar.. :arghh:

Hva gjør jeg for å ha rett på foreldrepenger? Dagpenger, eller er jeg nødt for å finne en ny jobb uten å fortelle at jeg er gravid. Føler meg så sleip. Hva skjer om jeg sykemeldes??

Noen flinke som kan hjelpe meg? :(:(
 
Jeg har samme problem. Har vikariat som går ut august og ikke kan forlenges. Kanskje noen her kan svare på dette?
 
Du må vel ha jobbet 6 av siste 10 mnd? Usikker på om det er før permisjonsstart eller termin, hvis det er førstnevnte går det vel fint?
 
Jeg har ingen ekspertsvar, men kunne du kanskje hørt med arbeidsgiveren din om du kunne få jobbe til permisjon (fortelle at du er gravid)? Kanskje de er snille - er vel uansett ikke de som betaler permisjonspengene?
 
Jeg var i den situasjonen med førstemann. Men jeg var mye dårlig så jeg ble sykemeldt da. Og da fikk jeg jo like mye i mnd som da jeg jobbet. Så det gikk ikke ut over foreldrepengene. Men det er kanskje ikke lett å sykemeldes om man ikke har noen plager..
 
De regner foreldrepengene utfra de beste 6 mnd av de ti siste. Vil tro det er før permisjonstart, men litt usikker der.
Ring NAV eller spør de på fb-sidene:)

Om du blir sykemeldt, kan du fortsette med dette selv om vikariatet går ut:)
 
Dagpenger gir rett til foreldrepenger :)
 
Altså, du har ikke jobb de siste 5 mnd, ikke 4? Kan vel ikke sykemelde deg fra jobben du ikke har?
Den mest realistiske muligheten er å gå på dagpenge. Veninna mi har gjort det. Har gått på dagpenger hele perioden fra første barne er født til barn nr. 2 kom så det er mulig å bruke dagpenger som grunnlaget.
 
Ser ut til at dagpenger blir løsningen, dersom jeg ikke finner på noe annet lurt som f.eks å få forlenget kontrakten med en måned..

Ja mener selvfølgelig 5 mnd, var noe stresset da jeg postet innlegget :) og jo jeg kan sykemelde meg helt frem til 31.juli dersom jeg ikke er i stand til å arbeide pga vonde plager.

Har litt research under huden nå, og forstår litt mer.. Vis ikke spør jeg igjen jenter. Takk for svar :)
 
De regner utfra permisjonstart, altså 6/10 siste månedene. Blir du sykemeldt telles dette som inntekt og du vil få det samme i sykepenger som du hadde i lønn i vikariatet. Da vil du også få samme foreldrepenger som du hadde i vikariatet (hvis du er sykemeldt frem til permisjon altså). Med dagpenger er jeg mer usikker, men tror det teller som inntekt det også?!
 
Altså, du har ikke jobb de siste 5 mnd, ikke 4? Kan vel ikke sykemelde deg fra jobben du ikke har?
Den mest realistiske muligheten er å gå på dagpenge. Veninna mi har gjort det. Har gått på dagpenger hele perioden fra første barne er født til barn nr. 2 kom så det er mulig å bruke dagpenger som grunnlaget.


Du kan gå rett fra et vikariat som er ferdig og i sykemelding jo. Du kan være sykemeldt selv om du ikke har jobb hvis du har opptjent deg rettighetene... MEN og det er et stort men... Hvis du sykemeldes fra siste dag i vikariatet så regnes sykepengene ut ifra lønna du har hatt i vikariatet. Hvis du sykemeldes fra dagen etter vikariatet er over kan de regne ut ifra dagpengesatser (ikke alle gjør det, men det skjer)...
 
De regner utfra permisjonstart, altså 6/10 siste månedene. Blir du sykemeldt telles dette som inntekt og du vil få det samme i sykepenger som du hadde i lønn i vikariatet. Da vil du også få samme foreldrepenger som du hadde i vikariatet (hvis du er sykemeldt frem til permisjon altså). Med dagpenger er jeg mer usikker, men tror det teller som inntekt det også?!

Takk for godt og utfyllende svar :) velger å senke skuldrene og håpe at dette går helt fint, viktigste i første omgang er vel komme over de spente 12 ukene :) :)
 
Hei! Jeg har akkurat samme utfordring. Jeg har planlagt å stille som ringevikar /ta ekstravakter en eller annen plass. De krever bare at du har skattepliktig inntekt i 6mnd, det betyr ikke så mye hvor mye det er per måned.
Altså, hvis du ikke er så dårlig at du trenger sykemelding, så skaff deg en lønnsslipp fra en ekstravakt, da mener jeg at du vil oppfylle kravet..
 
Hei! Jeg har akkurat samme utfordring. Jeg har planlagt å stille som ringevikar /ta ekstravakter en eller annen plass. De krever bare at du har skattepliktig inntekt i 6mnd, det betyr ikke så mye hvor mye det er per måned.
Altså, hvis du ikke er så dårlig at du trenger sykemelding, så skaff deg en lønnsslipp fra en ekstravakt, da mener jeg at du vil oppfylle kravet..

Jeg har fortalt sjefen om graviditeten og har vært så heldig å få fortsette på ny kontrakt ut august så da har jeg rett til permisjonspenger :) Så da løser ting seg, hihi.

Lykke til! :)
 
Hei! Jeg har akkurat samme utfordring. Jeg har planlagt å stille som ringevikar /ta ekstravakter en eller annen plass. De krever bare at du har skattepliktig inntekt i 6mnd, det betyr ikke så mye hvor mye det er per måned.
Altså, hvis du ikke er så dårlig at du trenger sykemelding, så skaff deg en lønnsslipp fra en ekstravakt, da mener jeg at du vil oppfylle kravet..
Det har vell litt å si hvor mye det er pr måned da? :p det utgjør hvor mye du får pr måned i permisjonen :p
 
Det har vell litt å si hvor mye det er pr måned da? :p det utgjør hvor mye du får pr måned i permisjonen :p

Joda, men det er uansett bedre å få et gjennomsnitt enn å ikke ha rett på permisjonspenger, tenker jeg da... Men hAr hun rett på dagpenger så er jo det bedre vil jeg tro
 
Back
Topp