Vikariat - når stoppe det?

MariMarimor

Flørter med forumet
Jeg har er vikariat som går ut i midten av januar, og har termin i midten av februar. Det betyr at jeg må gå ut i permisjon senest rundt 20.januar. Siden det er et vikariat har jeg skjønt at de regner foreldrepenger ut ifra de snittet de siste tre månedene, evt 12 månedene. Om jeg da bare jobber en halv måned vil vel da snittet gå ned? Vil det da lønne seg å slutte 31.desember for høyere snitt selv om jeg taper et par uker, eller tenker jeg helt feil? Noen som har erfaring eller kjenner til dette? :)

For å unngå å gå tid uten lønn ville jeg kanskje sett på reglen om å ta ut permisjon tidligere slik at du ikke får opphold uten inntekt. Du kan ta ut foreldrepenger fra 12 uker før termin slik at du går rett fra vikariatet inn i foreldrepenger? Hvis jeg forstod deg riktig ville jeg nok sett på denne muligheten :)

Last edited:
Nei nei, de beregner de tre siste månedene FØR permisjon starter, dvs, desember, november og oktober.

"Foreldrepengene dine regnes vanligvis ut fra gjennomsnittet av inntekten du har hatt i de 3 siste kalendermånedene før foreldrepengeperioden din starter."

Januar blir samme måned som foreldrepengene starter, så om de teller med den, ville jeg ha protestert :p
så jeg ville bare jobbet det jeg kunne for å samle mest mulig penger..

Videre skrives det:

"Hvis det er mer enn 25 prosent forskjell mellom årsinntekten din og inntekten din de 3 siste månedene, må vi vurdere hvilken inntekt som er mest representativ i din situasjon. Hvis forskjellen er mindre eller lik 25 % benyttes de 3 siste kalendermånedene. Vi har ikke anledning til å vurdere inntekten utover dette."

Så det er nå også greit å tenke over.

Nå vet jeg ikke helt om jeg forstod spørsmålet ditt, men du må jo ha hatt pensjonsgivende inntekt i minst 6 av de 10 siste mnd (uten opplysninger om hvor lenge dette vikariatet har vart) - også beregnes foreldrepenger basert på snittet av de siste 12 mnd - eller de siste 3 årene, avhengig av hva som gir deg best utregning.

For å unngå å gå tid uten lønn ville jeg allikevel sett på reglen om å ta ut permisjon tidligere slik at du ikke får opphold uten inntekt. Du kan ta ut foreldrepenger fra 12 uker før termin slik at du går rett fra vikariatet inn i foreldrepenger? Hvis jeg forstod deg riktig ville jeg nok sett på denne muligheten :)
Ja, jeg har inntekt fra de siste 12 md., men pga vikariater og endring i lønn vil det lønne seg for meg å få snittet fra de tre siste månedene.

Tidligere svangerskapspenger er selvfølgelig en mulighet selv om jeg hadde tenkt å ta de senere :)

Nei nei, de beregner de tre siste månedene FØR permisjon starter, dvs, desember, november og oktober.

"Foreldrepengene dine regnes vanligvis ut fra gjennomsnittet av inntekten du har hatt i de 3 siste kalendermånedene før foreldrepengeperioden din starter."

Januar blir samme måned som foreldrepengene starter, så om de teller med den, ville jeg ha protestert :p
så jeg ville bare jobbet det jeg kunne for å samle mest mulig penger..

Videre skrives det:

"Hvis det er mer enn 25 prosent forskjell mellom årsinntekten din og inntekten din de 3 siste månedene, må vi vurdere hvilken inntekt som er mest representativ i din situasjon. Hvis forskjellen er mindre eller lik 25 % benyttes de 3 siste kalendermånedene. Vi har ikke anledning til å vurdere inntekten utover dette."

Så det er nå også greit å tenke over.
Godt poeng at set kanskje ikke teller om det er i samme måned. Kanskje jeg burde ringe Skatteetaten for å dobbelsjekke?

Godt poeng at set kanskje ikke teller om det er i samme måned. Kanskje jeg burde ringe Skatteetaten for å dobbelsjekke?
Skatteetaten har ingenting med det å gjøre. Nav evt kan du dobbeltsjekke med.

Back
Topp