Vikar og evnt tap av foreldrepenger

lucky80

Flørter med forumet
Septemberbarna 2019
Jeg har et dilemma nå. Mitt vikariat på 70% som lærer går ut snart. Jeg jobber også som vikar som hjelpepleier for å få opp grunnlaget for foreldrepenger (ingen kontrakt). Men problemet nå er at jeg ikke kommer til å klare å jobbe nok til å ha en god inntekt under permisjon, da jeg begynner å bli ganske sliten og kjenner på ulike plager. Er snart i uke 30. Hvis jeg fortsetter å jobbe nå og evnt blir sykemeldt uti august eller kan gå i jobb til permisjon starter vil grunnlaget gå betraktelig ned da jeg ikke får lønn fra lærer jobb i august. Blir jeg sykemeldt eller søker svangerskapspenger nå vil jeg sannsynligvis få beregnet mine 3 siste og beste inntektsmåneder, og vil klare meg godt. Hva ville dere gjort?

Hvis du er sykemeldt, skal du ha samme lønn som du ville hatt om du var i jobb. Sykemeldingslønnen beregnes ut fra gjennomsnittlig mnd lønn mnd før sykemelding. Tror det er de 3 siste mnd om jeg ikke husker feil.

Hvis du er sykemeldt, skal du ha samme lønn som du ville hatt om du var i jobb. Sykemeldingslønnen beregnes ut fra gjennomsnittlig mnd lønn mnd før sykemelding. Tror det er de 3 siste mnd om jeg ikke husker feil.
Ja det vet jeg. Men om jeg holder ut noen uker til vil kanskje aug lønn tas med i beregning og gjennomsnittet vil gå en del ned..

Jeg hadde sykemeldt meg eller snakket med jordmor om svangerskapspenger er aktuelt, men da må du jo ha grunn til det :-)
Regner med du fikk ei grei lønning i juni med feriepenger, å den er jo fin å ha med i beregningen!

Jeg hadde sykemeldt meg eller snakket med jordmor om svangerskapspenger er aktuelt, men da må du jo ha grunn til det :)
Regner med du fikk ei grei lønning i juni med feriepenger, å den er jo fin å ha med i beregningen!
Feriepenger har jeg dessverre ikke fått så mye av. Har vært fulltidsstudent mens jeg jobbet og tatt fri ifm samlinger osv

Jeg har et dilemma nå. Mitt vikariat på 70% som lærer går ut snart. Jeg jobber også som vikar som hjelpepleier for å få opp grunnlaget for foreldrepenger (ingen kontrakt). Men problemet nå er at jeg ikke kommer til å klare å jobbe nok til å ha en god inntekt under permisjon, da jeg begynner å bli ganske sliten og kjenner på ulike plager. Er snart i uke 30. Hvis jeg fortsetter å jobbe nå og evnt blir sykemeldt uti august eller kan gå i jobb til permisjon starter vil grunnlaget gå betraktelig ned da jeg ikke får lønn fra lærer jobb i august. Blir jeg sykemeldt eller søker svangerskapspenger nå vil jeg sannsynligvis få beregnet mine 3 siste og beste inntektsmåneder, og vil klare meg godt. Hva ville dere gjort?
Jeg må si at du bør prøve å få sykemeldt. Jeg er i full jobb og skal forsette å jobbe men han noen kjente som var sykemeldt rett etter positiv g-test. De sier at de er kvalm og trøtt og jeg forstår ikke at det kan bli grunnlag å ha 100% sykemeldt(vi snakker ikke ekstremt kvalm og i tillegg sier de til meg at de kan men vil ikke jobbe:bored:) Det koster ikke så mye å prøve tenker jeg :p

Feriepenger blir ikke regnet med når det er snakk om foreldrepenger, dessverre..

Jeg ville prøvd å sykemelde meg, hvis ikke ville jeg snakket med noen om å søke dagpenger..? Er ikke sikkert jeg kan nok om det, men jeg vet ihvertfall at du skal ha tjent deg opp retten til deg med en 70% stilling!

Men det er vel også sånn at du kan «lure» systemet litt med å sykemelde deg før vikariatet går ut...da vil du ha samme inntekten!

Dette er bare tanker...er ikke sikkert det er mulig, eller aktuelt

Lykke til :happy:

Vet av ei som søkte om svangerskapspenger i april (hun har termin på slutten av august) siden hun ikke har fast jobb og har hatt ok inntekt tidligere på året. Dette var kun for å sikre seg ok grunnlag for foreldrepenger. Lykke til!

Svangerskapspenger er kun hvis det er risiko for fosteret at du er i jobb og arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge. Sykemelding er når mor ikke kan jobbe. I ditt tilfelle vil det være sykepenger som er aktuelt.

Svangerskapspenger er kun hvis det er risiko for fosteret at du er i jobb og arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge. Sykemelding er når mor ikke kan jobbe. I ditt tilfelle vil det være sykepenger som er aktuelt.
Har forstått på jordmor at jeg kan søke svangerskapspenger. Eks på arbeid med risiko:
  • arbeid med kjemiske stoffer
  • fysisk slitsomt arbeid
  • arbeid med stressbelastning
  • psykososial forhold

Har forstått på jordmor at jeg kan søke svangerskapspenger. Eks på arbeid med risiko:
  • arbeid med kjemiske stoffer
  • fysisk slitsomt arbeid
  • arbeid med stressbelastning
  • psykososial forhold

Siden du snakket om sykepenger trodde jeg det var du som var syk og derfor ikke kvalifiserte til svangerskapspenger. Hvis du kvalifiserer for Svangerskapspenger skal du søke om det og ikke sykepenger.

Jeg tror det er de tre beste inntektene dine som regnes med når nav regner ut hvor mye du skal ha når du er i perm.

Back
Topp