Vikar og det å nekte arbeidsoppgaver

Cosacita

Forumet er livet
Augustbarna 2021
Kan en det dersom en er vikar? For eksempel om man er vikar i en barnehage, kan man nekte å skifte bleier?

Hvis man jobber i en barnehage må man vel regne med å skifte bleier innimellom? Vikar eller ei? Kan en fast ansatt nekte dette?

Man kan nekte, men det er vel ikke særlig heldig.
Sånn ellers så er policyen rundt her at man må være fast vikar over tid for å skifte bleier

Jeg blir litt irritert av dette. Dette er en person som har jobbet som ringevikar i sikkert godt over ett år, så personen er jo ikke helt ukjent for barna.
Jeg spurte styreren om dette og hun mener personen ikke kan nekte, men det er jo ingen som sier noe, det er bare irritasjon de ansatte imellom.

Personen virket litt ukomfortabel, men gikk med på å la meg vise hvordan det gjøres en gang. Likevel, bleieungene blir bare sent videre til oss andre...

Tja man kan jo alltids nekte å utføre enkelte oppgaver, men positivt er det jo ikke. Og man blir vel ikke første valget av vikarer man ringer etter da.

Jeg er pedleder og hadde det samme problemet for litt siden, men hun ble ikke vikar hos oss etter at jeg ble klar over problemet (ikke på grunn av meg, men hun fikk en annen jobb.) Hadde hun fortsatt som vikar hos oss hadde hun pent blitt nødt til å utføre alle oppgavene som følger med jobben, eller så kunne hun ikke fortsatt som vikar. Som vikar må en være klar til å ta alle oppgaver en blir tildelt, eller ikke være vikar, mener jeg. Innenfor visse grenser, så klart.

Til vanlig skal ikke nye vikarer skifte bleier på barna før de har vært på min avdeling ganske lenge. Da skifter jeg heller alle selv.

Jeg jobber selv i barnehage, og vikarer må kunne gjennomføre alle arbeidsoppgaver som de andre. ellers vil det i lengden bli en enda større belastning å ha vikar enn det trenger å være.

vikarer som ikke tar alt av oppgaver og bidrar blir relativt kjapt luket ut, og flyttet nedover på vikarlisten.. En ting er jo helt i starten, men da får dem andre oppgaver som å vaske bord osv..

Jobber som ped.leder selv, og hos oss må alle gjøre alle arbeidsoppgaver. Men når vi har ukjente vikarer får de ikke skifte bleier før barna er trygge på dem.

Men en vikar som er kjent er ikke i posisjon til å si nei til arbeidsoppgaver nei. Hadde det vært tilfelle hos oss hadde den personen sluppet å bekymre seg for det igjen :-)

Ja det tenker jeg. Man må ha hatt god nok opplæring i ting først og fremst, og på noen ting trengs det kanskje at man er kjent før man feks kan være alene, ha ansvar for noe osv. At det er oppgaver en vikar kan ha, men kanskje ikke første dag.

I bhg kan man ikke nekte å skifte bleier nei. Dog skal de ha opplæring og barna skal være trygge på de. De skal derimot ikke være alene med ungene i begynnelsen feks og det kan de (og bør de) nekte synes jeg. De skal heller ikke videreformidle ting til foreldre som er av enn bare "dagligdagse" ting.

Last edited:
Ja de bør absolutt kunne skifte bleier etter å ha vært vikar så lenge.

De hadde ikke blitt lenge hos oss for å si det sånn ;-)

Men en viss innkjøringstid må de få ha.

Språkpraksisstudenter har ikke fått skifte bleier hos meg, de er hos oss for kort tid til at ungene blir ordentlig trygge synes jeg.

Jobber som ped.leder selv, og hos oss må alle gjøre alle arbeidsoppgaver. Men når vi har ukjente vikarer får de ikke skifte bleier før barna er trygge på dem.

Men en vikar som er kjent er ikke i posisjon til å si nei til arbeidsoppgaver nei. Hadde det vært tilfelle hos oss hadde den personen sluppet å bekymre seg for det igjen :)

Signerer denne.

Så lege hun har fått opplæring og dette er en arbeidsoppgave som er forventet av en vikar, så skal hun ikke kunne nekte på det. Barnehagen har i såfall et godt grunnlag til å ikke benytte seg av denne vikaren mer.

Back
Topp